دیر بجنبیم می شکنیم!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استان همدان از نظر امنیت غذایی وضعیت شکننده ای دارد.
کد خبر: ۲۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 23 April 2015

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: انسان به عنوان یک موجود زنده به منظور سلامت در عرصه های مختلف اجتماعی، دفاعی و جسمی نیاز دارد تا از غذاهای سالم استفاده کند.

به گزارش ایسنا؛ دکتر "حسین عرفانی" در مراسم زنگ سلامت، افزود: استان همدان از نظر امنیت غذایی وضعیت به نسبت امنی دارد که اگر به آن توجه نشود شکننده خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر استان همدان را به عنوان مرکزیت غرب کشور رقم بزنیم باید به جایگاه استان در شاخص های تغذیه توجه بیشتری کنیم همچنین برای اصلاح وضعیت تغذیه می توان با فرهنگ سازی، تامین غذای سالم و نظارت به این امر مهم دست یافت.

دکتر عرفانی با بیان اینکه شعار روز جهانی بهداشت در سالجاری "ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" است، خاطرنشان کرد: اهمیت موضوع سلامت در فرهنگ ایرانی، اسلامی جایگاه ویژه ای داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به شعار امسال، هفته ملی سلامت نیز شعار خود را تحت عنوان "دولت و ملت، همدلی و همزبانی برای ارتقاء عادلانه سلامت" نامگذاری کرده است.

دکتر عرفانی با اشاره به شعار اولین روز هفته ملی سلامت یادآور شد: شعار روز اول این هفته، سیاست های کلی سلامت، هماهنگی های بهداشتی با در نظر گرفتن دو مقوله عدالت در ارائه خدمات و ایمنی غذا است.

سلامت یک موهبت الهی است

وی با تاکید بر اینکه سلامت یک موهبت الهی است، افزود: انسان موجودی اجتماعی است و از آغاز تشکیل جوامع بشری بحث حاکمیت مطرح شده و بیشترین شعار مورد توجه عدالت اجتماعی است که چه دولت های خوب و چه بد، این موضوع را مورد توجه فراوان قرار داده اند.

دکتر عرفانی ادامه داد: سلامت حق بدیهی هر انسانی است و براساس آن سازمان جهانی بهداشت، هدفگذاری فراوانی در این رابطه انجام داده که دست یابی به این اهداف، نیازمند ارائه خدمات حداقلی تحت عنوان مراقبت های اولیه بهداشتی است که اگر به اقصی نقاط جامعه ارائه شود اهداف برنامه ریزی شده محقق خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در ادامه تصریح کرد: در 35 سال گذشته، شبکه های بهداشتی و درمان در عرصه بین الملل امور فراوانی انجام داده و شاخص های اولویت دار در کشور را ارتقاء داد.

وی با تاکید بر کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال های اخیر، ادامه داد: مهمترین شاخص در 30 سال اخیر کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال بوده که این آمار،در حال حاضر از بیش از 100 مورد از هزار تولد زنده به 14 مورد رسیده است.

دکتر عرفانی یادآور شد: لازمه رسیدن به این افتخار بزرگ، تحمل فشارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جنگ هشت ساله تحمیلی بوده که در آن دوران شبکه های اجتماعی شکوفه زد و به بار نشست و متاسفانه از سال 57 به بعد شمع فروزان شبکه بهداشت و درمان رو به افول رفته و با بی مهری شدید مواجه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در بخش دیگری امنیت، آموزش و سلامت را سه اولویت اصلی در هر جامعه عنوان کرد و گفت: زمانی که در کشوری، اولویت سلامت در رده 16 قرار گیرد به طور کامل مشخص بوده که چه بلایی بر سر جامعه خواهد آمد.

وی اظهار کرد: به منظور دست یابی به سند چشم انداز توسعه، برنامه هایی توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده که امسال آخرین سال برای تحقق این سند پنج ساله است.

دکتر عرفانی با بیان اینکه در سال گذشته دو قدم بزرگ در بخش بهداشت و درمان و مسائل بین المللی مذاکرات هسته ای برداشته شد، تصریح کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت که سال گذشته کلید خورد، نیز برنامه ای گسترده است که نیاز به حمایت زیادی در بخش مردمی و حوزه درمان دارد.

وی افزود: مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی با مشخص کردن راه و مسیر در این طرح رضایت خود را اعلام کرده اند بنابراین نباید بهداشت و درمان را از یاد ببریم.

75 درصد سلامت، خارج از حوزه بهداشت است

دکتر عرفانی تصریح کرد: اگر به برنامه های اصلی سلامت در حوزه بهداشت نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که 75 درصد سلامت خارج از حوزه بهداشت قابل دستیابی است که نیازمند توجه بیشتر به این مساله است چنانچه با نگاه به این مساله می بینیم که تعداد زیادی از کودکان با مبتلا شدن به ذات الریه و مننژیت دچار عقب ماندگی ذهنی و تشنج شدند که کشور ایران با انجام واکسیناسیون سال گذشته سردمدار این موضوع بوده و باعث پیشگیری بسیاری از بیماری ها از دوران نوزادی شد.

وی به مراقبت های دهان و دندان اشاره کرد و گفت: امیدواریم امسال و سال های بعد با توجه بیشتر به مراکز بهداشتی درمانی بتوانیم، ساختار ارائه خدمات را بهتر از گذشته کنیم.

دکتر عرفانی در بخش دیگری با اشاره به ایمنی غذا تصریح کرد: انسان به عنوان یک موجود زنده به منظور سلامت در عرصه های مختلف اجتماعی، دفاعی و جسمی نیاز دارد تا از غذاهای سالم استفاده کند.

وی در تعریف امنیت غذایی و ایمنی غذا یادآور شد: امنیت غذایی، در اختیار قرار گرفتن غذای سالم مورد نیاز تمام سلول های بدن برای رسیدن به اهداف افراد بوده و ایمنی غذا، مراقبت، نگهداری و محافظت کردن از مواد غذایی از هر گونه آلودگی است.

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: سال گذشته سند ملی تغذیه مصوب شد و امسال تدوین، ابلاغ و عملکرد آن تعیین خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار