تولید روزانه 300 تن زباله در شهر یزد

اگرچه تلاش‌های شهرداری برای به ثمر رساندن کارخانه کمپوست بعد از گذشته یک دهه به ثمر ننشست اما با رویکرد جدید معاونت خدمات شهری شهرداری یزد قرار است با مشارکت پیمانکار جدید، این کارخانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
کد خبر: ۲۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶ 23 April 2015
به گزارش تابناک یزد،تولید روزانه 300 تن زباله در شهر یزد و مدیریت دفع این زباله‌ها، راهکارهای زیادی را به اذهان مدیران شهری متبادر کرد که از جمله آنها راه اندازی کارخانه کمپوست بود هر چند بعضی از کارشناسان عقیده دارند که با توجه به اینکه آب‌های زیرزمینی شهر یزد در عمق پایینی قرار دارند، روش دفن همچنان جوابگوی دفع زباله‌هاست و نیازی به اجرای کارخانه کمپوست نبود.

روند ساخت کارخانه کمپوست یزد
روزنامه همشهری نوشت :به دنبال ابلاغ اجرای روش كمپوست برای زباله‌ها در سال‌های 1382 و 1383، شهرداری یزد به دنبال جلب مشارکت پیمانکاران مطرح در زمینه راه اندازی خط کمپوست زباله رفت و در نهایت در سال 1383 قرارداد اجرای كارخانه كمپوست یزد با شركت خدمات صنعتی تراكتورسازی ایران منعقد شد.
 مدت اجرای این قرارداد یك سال تعیین شده بود و بر این اساس، كارخانه كمپوست یزد باید در سال 1385 به بهره‌برداری می‌رسید ولی این اتفاق نیفتاد و کارخانه بعد از گذشته یک دهه به دلیل ناتوانی در تولید کود باکیفیت، از روند تولید خارج و شرکت مجری نیز ملزم به پرداخت خسارت به شهرداری یزد شد.
با گذشت نزدیك به یك دهه از اولین اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی كارخانه كمپوست یزد و هزینه‌های میلیاردی كه هنوز بازنگشته است باز هم دیدگاه‌های متفاوتی درباره روند تكمیل یا تكمیل نشدن این كارخانه در شهر یزد وجود داشت که با فراهم کردن فرصت بازدید از کارخانه از سوی متخصصان داخلی در این عرصه، نتیجه کار مشخص شد.
معاون خدمات شهری شهردار یزد اعلام کرد: پیمانکار جدیدی برای سرمایه گذاری در کارخانه کمپوست به شورای شهر معرفی شده است که قرار است طی برنامه فازبندی 5 ساله، زمینه بهره‌وری از زباله‌های شهروندان را فراهم کند.

فروش زباله شهروندان یزدی برای اولین بار
«جعفر امین مقدم» با اشاره به تولید روزانه 300 تن زباله در شهر یزد افزود: به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ استان، زباله‌های شهر به پیمانکار مجری طرح فروخته می‌شود و در کارخانه کمپوست، جداسازی و تفکیک می‌شود.
وی ادامه داد: با جدایش زباله‌ها به صورت علمی‌و تخصصی، این زباله‌ها قابلیت تبدیل شدن به کود کمپوست و همچنین دفن به عنوان مواد آلی را دارند چرا که به دلیل پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی در شهر یزد، دفن همچنان یکی از روش‌های علمی‌دفع زباله محسوب می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: باید توجه کرد که دفن زباله با مواد غیرآلی خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند در حالی که اگر مواد آلی به‌تنهایی مدفون شوند، خاک را غنی می‌کنند.
وی با اشاره به الزام پیمانکار به پردازش مطلوب زباله‌ها و تفکیک مناسب افزود: پیمانکار نیز متعهد شده است که با بهسازی دستگاه‌های موجود و اضافه کردن دستگاه‌های به روز، عملیات تفکیک زباله‌ها و جداسازی مواد آلی را به درستی اجرا کند.

تولید کودهای غنی شده در کارخانه کمپوست
امین مقدم افزود: اگرچه پیمانکار به تولید کمپوست متعهد شده است اما در صورت توانایی می‌تواند با استفاده از روش‌های نوین، به تولید کودهای غنی شده نیز اقدام کند از این رو با مشارکت شهرداری، مجوز خریداری یک سری دستگاه‌ها برای فراوری زباله نیز به پیمانکارداده شده است.
وی با تاکید بر اینکه این پیمان، قسمتی از هزینه‌های مربوط به جمع آوری زباله را به منابع درآمدی شهرداری باز می‌گرداند، افزود: امید است با وقفه 10 ساله ای که در بهره برداری از کارخانه کمپوست یزد حاصل شده است، شاهد درخشش شهر در این حوزه باشیم.
معاون شهردار درباره پیمان جدید نیز گفت: بر اساس این پیمان، سرمایه گذار متعهد شده است که در طول 5 سال با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومانی، زباله شهر را به صفر برساند و همه آن را به برق تبدیل کند.
این مسئول گفت: در فاز اول اجرای طرح مواد قابل بازیافت از زباله‌های شهروندان تفکیک می‌شود و مواد آلی نیز در مراحل اولیه دفن می‌شود اما در ادامه با استفاده از سیستم‌های نوین این مواد آلی به کمپوست و ورمی‌کمپوست تبدیل می‌شود.
وی ادامه داد: در فاز بعدی مواد آلی تفکیک شده از زباله‌های شهری،به روش تخمیر بی هوازی به گاز متان تبدیل می‌شود که در رآکتورها تولید برق خواهد کرد.

نحوه گزینش پیمانکار
معاون خدمات شهری شهرداری یزد با بیان اینکه شهرداری زباله‌های جمع آوری شده را در کارخانه کمپوست به پیمانکار تحویل می‌دهد، افزود: پیمانکارانی که در سال‌های گذشته برای راه‌اندازی خط کمپوست با شهرداری یزد وارد همکاری شدند، سرمایه گذار و مشارکت کننده نبودند از این رو بعد از ساخت دستگاه، آن را به حال خود رها کردند. «جعفر امین مقدم» افزود: شهرداری یزد به دنبال پیمانکار سرمایه گذار و مشارکت کننده بود تا در صورتی که سرمایه گذاری با مشکل مواجه شد سیستم را به بهره وری برساند. وی بابیان اینکه در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید هستیم، ادامه داد: امید است بعد از انعقاد قرارداد، 2 تا 3 فاز اجرایی پیمان به صورت همزمان آغاز شود تا در نهایت بعد از پایان 5 سال تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت دفن زباله در شهر، به نتیجه برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار