خاورمیانه و ایران در تنش آبی شدید قرار دارند

تشیعی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه و کشور ایران در تنش آبی شدید قرار گرفته اند، عنوان کرد: در آینده وضعیت کشور از نظر تامین منابع آبی روز به روز بدتر خواهد شد.
کد خبر: ۲۵۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 12 July 2016
معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه میزان هدررفت سالانه آب در انشعابات غیرمجاز کشور ۱۵۰ میلیون مترمکعب است،گفت: سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکتهای آبفا خسارت وارد می شود.

به گزارش مهر، حمیدرضا تشیعی ظهر سه شنبه در همایش ملی «مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد» در استان همدان با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار داشت: توجه به مقوله آب از محوری‌ترین مسائل زیربنایی در کشور محسوب می‌شود چراکه با سلامت جامعه، شهروندان و محیط زیست کشور در ارتباط است.

وی با اشاره به اینکه ۲.۵ درصد آبهای موجود در کره زمین، شیرین است، افزود: بخش اعظم این آب ها یخهای قطبی هستند و بخشی نیز به صورت آبهای غیرقابل دسترس هستند که براین اساس تنها می‌توان روی یک درصد منابع آبی حساب باز کرد.

منطقه خاورمیانه و کشور ایران در تنش آبی شدید قرار گرفته اند

تشیعی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه و کشور ایران در تنش آبی شدید قرار گرفته اند، عنوان کرد: در آینده وضعیت کشور از نظر تامین منابع آبی روز به روز بدتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آب ماده‌ای غیرقابل تولید و مدیریت تقاضای آب راهکاری برای عبور از بحران است، گفت: با وجود اینکه در دهه سوم عمر شرکت های آب و فاضلاب قرار داریم باید نگرش از مدیریت تامین به سمت مدیریت تقاضا برود.

مدیریت تقاضا هنوز در سطوح بالای مدیریت کشور جا نیفتاده است

تشیعی با بیان اینکه مدیریت تقاضا هنوز در سطوح بالای مدیریت کشور جا نیفتاده است، گفت: در بدنه وزارت نیرو نیز رویکرد به مدیریت تامین آب پررنگ‌تر از مدیریت تقاضا است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه باید این دیدگاه را تبیین کرد و وظایف مدیران دفاتر مدیریت مصرف در این زمینه سنگین‌تر است، عنوان کرد: اقداماتی که سبب به تعویق افتادن سرمایه‌گذاری در زمینه احداث منابع جدید آبی خواهد شد مدیریت تقاضا نام دارد.

تشیعی با اشاره به اینکه از دیدگاه فنی آب بدون درآمد ماحصل فعالیتهای مختلفی در شرکتهای آب و فاضلاب است، عنوان کرد: در حوزه معاونت مهندسی توسعه و طراحی باید تصفیه‌خانه‌هایی طراحی شود که حداقل مصرف آب را در حوزه‌های فرآیندی و دفع ضایعات داشته باشند.

نباید خطوط GRP در مناطق کوهستانی استفاده شود

وی با بیان اینکه در انتخاب مصالح باید لوله‌هایی انتخاب شوند که پایداری و طول عمر بالایی داشته باشند، عنوان کرد: دیگر زمان آن نیست خطوط GRP در مناطق کوهستانی استفاده شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه هنوز در اجرای طرحهای آبرسانی‌ سیستم اندازه‌گیری برای آنها نصب نمی‌شود، گفت: متاسفانه بسیاری از گرفتاری ها در این حوزه ناشی از بی‌توجهی در زمان طراحی ها است.

وی با بیان اینکه در حوزه مشترکین و کنتورهایی که انتخاب می‌شوند باید مسائلی از جمله بازرسی، کنترل، نصب کنتور و لوازم انشعاب مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار داشت: تعویض کنتورهای معیوب مشترکین، شناسایی مشترکین غیرمجاز و برخورد با آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

تشیعی با اشاره به اینکه شاخص آب بدون درآمد در شرکتها بیانگر انجام صحیح و اصولی فعالیتهای علمی مرتبط با مسائل توزیع آب است، اظهار داشت: آب با هزینه‌های فراوانی معادل ۱۱۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب تامین می‌شود.

هدررفت آب سبب از بین رفتن سرمایه می‌شود

وی با بیان اینکه هدررفت آب سبب از بین رفتن سرمایه می‌شود، عنوان کرد: کاهش آب بدون درآمد سبب جلوگیری از منابع مالی به‌ویژه در شرایط فعلی که با کمبود اعتبارات تملک دارایی مواجه هستیم، می‌شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه برای تامین یک لیتر بر ثانیه آب ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است، گفت: در حوزه مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد مسئولیت سنگینی بر دوش مدیران است.

وی با بیان اینکه رفع چالشهای حوزه آب در زمینه مصرف نیازمند ایجاد نگرش و حساسیت لازم است، اظهار داشت: ۴۰ درصد ورودی شبکه‌های توزیع آب کشوذ فاقد کنتور است که قابل قبول نیست و از سالهای گذشته نیز یکی از اولویتهای اصلی خرید کنتور برای این ورودی ها بوده است.

نداشتن کنتور در ورودی های شبکه توزیع آب بعد از ۲۵ سال زیبنده کشور نیست

وی با بیان اینکه نداشتن کنتور در ورودیهای شبکه توزیع بعد از ۲۵ سال زیبنده کشور نیست و این امر باید اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شرکتی فرش زیرپای خود را بفروشد تا منابع ورودی را به کنتور مجهز کند باید این امر را انجام دهد.

تشیعی واقعی کردن آمار بالانس آب را از دیگر چالشهای حوزه آب دانست و گفت: آمار بالانس‌گیری آب متغیر است و این امر نشان از بی‌دقتی مدیران دفتر مصرف دارد و با این موضوع به شدت برخورد می‌کنیم.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اعلام اینکه حجم انشعابات غیرمجاز همواره شاخص را در حوزه بهره‌برداری تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: میزان هدررفت آب در حوزه انشعابات غیرمجاز در سال ۱۵۰ میلیون مترمکعب تخمین زده شده که در این حوزه ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکتهای آبفا خسارت و زیان وارد می‌شود.

فرسودگی شبکه و خطوط انتقال از چالشهای ذاتی در شرکتهای آبفا است

تشیعی فرسودگی شبکه و خطوط انتقال را از چالشهای ذاتی در شرکتهای آبفا عنوان و گفت: متاسفانه به دلیل عدم واقعی بودن قیمت آب دچار انباشت و افزایش میزان فرسودگی خطوط در کشور هستیم.

وی با اعلام اینکه ۳۰ درصد شبکه‌های توزیع در سطح کشور فرسوده است، تاکید کرد: در حال حاضر حداقل ۴۰ هزار کیلومتر از شبکه در حوزه شهری و ۵۰ هزار کیلومتر در بخش روستایی دچار فرسودگی است که حجم سنگینی از اعتبارات برای اصلاح آنها نیاز است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی باید اعتبارات ویژه‌ای برای اصلاح شبکه‌های فرسوده در نظر بگیرد و مدیران استانی نیز با نمایندگان مجلس در این زمینه رایزنی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار