افزایش 20 درصدی اختلافات خانوادگی در قائم‌شهر

کد خبر: ۲۵۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶ 26 June 2016
رئیس دادگستری شهرستان قائم‌شهر از افزایش 20 درصدی پرونده‌های خانوادگی در محاکم قضایی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، حجت‌الاسلام سیدجواد برهانی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه هفته قوه قضاییه فرصتی است تا عملکرد حوزه قضا به استحضار عموم برسد، اظهار کرد: تشکیلات قضایی شهرستان قائم‌شهر مجموعه‌ای مرکب از شوراهای حل اختلاف شهر و روستا، دادسرا و محاکم است و همکاران ما در این سه بخش مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی افزود: انتظار مردم از دستگاه قضا این است که در بخش‌های مختلف احقاق حق و اجرای عدالت در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین دقت انجام شود، زیرا اجرای عدالت و رسیدگی به شکایات و مراجعات مردم مهم‌ترین وظیفه تشکیلات قضایی است.

رئیس دادگستری شهرستان قائم‌شهر تصریح کرد: در حال حاضر چهار شعبه کیفری در دادگستری شهرستان وجود دارد که جوابگو نیست و نیاز به شعبه دیگری داریم، همچنین هفت شعبه حقوقی داریم که از این تعداد پنج شعبه به دعاوی مختلف حقوقی رسیدگی می‌کند و 2 شعبه دیگر مختص پرونده خانواده است.

* پرونده خانواده، بیشترین پرونده ورودی به محاکم

برهانی با بیان اینکه پرونده خانواده بیشترین پرونده ورودی به شعب محاکم را دارد، ادامه داد: ورودی این پرونده‌ها 20 درصد بیشتر از سایر پرونده‌ها است و باید یک شعبه دادگاه خانواده راه‌اندازی شود تا رسیدگی سرعت بیشتری داشته باشد و فرصت بیشتری برای صلح و سازش در دعاوی خانواده داشته باشند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر روزانه 10 پرونده شعب خانواده وقت رسیدگی دارند و این تعداد برای یک شعبه بسیار زیاد است.

رئیس دادگستری شهرستان قائم‌شهر به تعداد شعب شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: 12 شعبه شهری و 11 شعبه روستایی در شهرستان وجود دارد که وظیفه آنها رسیدگی به مشکلات و کاهش ورودی پرونده به دادگاه‌ها است.

برهانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 13 هزار و 633 فقره پرونده به محاکم حقوقی، 7 هزار و 195 فقره پرونده به محاکم کیفری دو، 13 هزار و 872 فقره پرونده به دادسرا و 5 هزار و 200 فقره پرونده به اجرای مدنی و شورای حل اختلاف و در مجموع بیش از 5 هزار پرونده ورود پیدا کرد که نسبت به سال 93 افزایش داشته است.

وی افزود: برنامه سال‌جاری دادگستری قائم‌شهر حول سه محور اجرا می‌شود که شامل کاهش ورودی، کاهش موجودی و ساماندهی اجرای احکام مدنی و کیفری است.

رئیس دادگستری شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه مواردی همچون تغییر سن در شناسنامه، اخذ مجوز و پروانه ساخت، تغییر کاربری و کفالت از جمله مواردی است که پرونده‌های ورودی به دادگاه را افزایش می‌دهد، افزود: دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید به تشکیلات قضایی کمک کنند تا پرونده‌سازی کمتری انجام شود.

برهانی ادامه داد: در بحث منابع طبیعی و زمین‌خواری 27 فقره پرونده در سال گذشته با عنوان خلع ید داشتیم که از این تعداد 17 فقره محکوم شدند و بقیه در حال رسیدگی است که مجموع عرصه‌های موضوع پرونده، معادل 221 هزار و 417 متر مربع است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار