سند چشم انداز مشکلات زیادی را حل می کند/شورای شهر اقدام کند

معاون شهردار شیراز:در صورت تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله شهر شیراز، بسیاری از اختلافات و مشکلات که دلیل اصلی نبود طرح بالادستی و سند چشم‌انداز است حل می‌شود و از این‌رو مناسب است شورای شهر این کار کلیدی را مدنظر قرار دهد که در 6 ماه نخست سال انجام و مصوب شود.
کد خبر: ۲۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ 08 April 2015

تابناک فارس: احمد طالب‌نژاد:اداره شیراز به‌عنوان یک کلانشهر با توجه به افزایش جمعیت، مهاجرت، کارکردهای گسترده شهری، توسعه محدوده و حریم شهر نیاز به نگاه آینده‌نگر و توسعه متوازن را مضاعف ساخته و از این‌رو تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله یا سند 1414 مورد تأکید نماینده ولی‌فقیه در فارس و استاندار این استان است.

وی افزود: ضرورت دارد که تمام طرح‌ها از قبیل طرح جامع حمل‌ و نقل، جامع گردشگری، جامع پارک‌ها و فضای سبز، جامع و تفصیلی شهری ذیل این سند بالادستی تدوین‌ شده و آن را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهند.

طالب‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر پیش‌نویس اولیه تدوین‌ شده و پیرو مکاتبه شهردار با استاندار این پیش‌نویس، در دستور کار شورای برنامه‌ریزی و توسعه قرار گرفته و شورای برنامه‌ریزی و توسعه تدوین آن را مصوب کرده است که بنا شد با مشارکت گسترده شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان مورد بررسی قرار گیرد.

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: برای کمک به تدوین این سند در بعد شهری، باید محورهای توسعه شهر شامل محور اقتصاد شهری و درآمد پایدار، محیط‌ زیست، گردشگری و زیارت، فرهنگی و اجتماعی، حمل‌ و نقل، ایمنی شهری و مدیریت یکپارچه شهری در فاز اول مورد مطالعه قرار گیرد.

وی بیان کرد: فاز دوم، شامل تجزیه‌ و تحلیل محیط و تحلیل قابلیت‌های شهر، تحلیل اسناد و وضع موجود، بررسی فرصت‌ها و تهدیدها و روندهای مختلف حوزه‌های شهر و انجام مطالعات تطبیقی کلانشهرهای داخل و خارج از کشور است که می‌تواند به‌عنوان بنچ مارک در این فاز مورد استفاده قرار گیرد.

طالب‌نژاد ابراز داشت: فاز سوم سند، ظرفیت سنجی و تعیین قابلیت‌های شیراز است که باید با از طریق تحقیقات میدانی، پرسشنامه‌ها، مصاحبه‌ها، تشکیل اتاق فکر، گروه‌های کاری و جلسات با نخبگان تبیین شود.

به گفته وی، فاز بعد نیازسنجی و اقدامات ضروری و فاز آخر تدوین سند چشم‌انداز است که باید سندی هماهنگ و یکپارچه باشد و راهبردها و اهداف کلان و شاخص‌های کمی توسعه شهر را مشخص کرده و در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب و به حوزه‌های مختلف ابلاغ شود.

این مسئول افزود: در حال حاضر مشاوران را برای مطالعات سند چشم‌انداز فراخوان کرده‌ایم و در حال دریافت شرح خدمات هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بودجه سال 94 شهرداری شیراز، میثاق شهرداری و شورا است و اگر 80 درصد وقت کمیسیون‌ها به بودجه و پیگیری مشکلات عدم تحقق بودجه جاری و عمرانی شده و موانع کار برداشته شود، بی‌راه نبوده و نتایج ارزنده‌ای خواهد داشت تا مانند سال گذشته نیازمند اصلاح بودجه نباشیم.

طالب‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: بنابر مصوبه شورای شهر شیراز همایش استانی تبادل دانش و تجربیات مدیران و خبرگان حوزه مدیریت شهری کلانشهر شیراز اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و در این زمینه مناسب است به مصداق زکات علم که نشر آن است، اعضای شورا در این همایش مشارکت جدی داشته باشند و تجربیات خود را مستند کنند تا در اختیار دیگران قرار داده شود.

وی همچنین گفت: همایش ملی شهرسازی معماری ایرانی و اسلامی نیز مهرماه برگزار می‌شود و دوستانی که تمایل دارند می‌توانند مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارائه کنند.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری شیراز متذکر شد: در حال تدوین برنامه آموزشی سال 94 هستیم و اگر اعضای شورا، خلأهایی در این زمینه احساس می‌کنند به ما اطلاع دهند تا در مورد آن برنامه‌ریزی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار