مدیرکل هواشناسی مازندران

پیش‌بینی بارش کمتر و دمای هوای بیشتر طی یک ماه آینده در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: میزان بارش استان مازندران طی یک ماه آینده کمتر از نرمال و میانگین دمای هوا در این مدت تا یک درجه بیشتر پیش‌‏بینی می‌‏شود.
کد خبر: ۱۹۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸ 05 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، نوربخش داداشی اظهار کرد: بهمن ماه 94 شاهد افزایش حدود 30 درصدی بارندگی و افزایش حدود 0.2 درجه‌‏ای دمای هوا نسبت به دوره آماری بلندمدت در استان بودیم.

وی بیان کرد: متوسط بارش دی ماه امسال حدود 83 میلی‌متر و متوسط دمای هوا هم حدود 6.2 درجه سلسیوس بوده است.

مدیر کل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه بارش سال زراعی جاری تا پایان بهمن (پنج ماه اول سال زراعی 95-94)، حدود 419 میلی‌متر بوده است، اضافه کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه دوره بلندمدت تنها حدود 4 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی 94-93 بدون تغییر بوده است.

داداشی افزود: در بین 15 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، نزدیک به نیمی از ایستگا‏ه‏‌های بارش اتفاق افتاده نسبت به نرمال افزایش داشته و بیشترین افزایش از رامسر حدود 46 درصد و بیشترین کاهش از بلده حدود 28 درصد بوده که نشان از توزیع ناهمگون مکانی بارش در استان است.

وی تصریح کرد: با توجه به انتظار بارش نرمال همراه با افزایش دما، رعایت و اجرای برنامه‏‌های کنترل و مصرف بهینه آب و انرژی برای مواجه با کمبود منابع آبی ضروری است.

مدیر کل هواشناسی مازندران درباره پیش‌‏بینی فصلی بارش، اظهار کرد: براساس نقشه‏‌های پیش‌آگاهی مدل‏‌های اقلیمی و تحلیل شرایط پدیده‌‏های دورپیوندی تهیه شده در مرکز پیش‏‌بینی مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور؛ میزان بارش استان طی یک ماه آینده (بهمن 1394- فوریه 2016) گرایش به کمتر از نرمال، اما در مجموع دوره سه ماهه اسفند 94 تا اردیبهشت 95 در حد میانگین بلندمدت پیش‌‏بینی می‏‌شود.

داداشی در ادامه در مورد پیش‌‏بینی دمای هوا، افزود: همچنین میانگین دمای هوا استان طی یک ماه آینده از دهه دوم اسفند 94 تا دهه اول فروردین 95 - فوریه 2016 و در دوره سه ماهه اسفند 94 تا اردیبهشت 95، تا یک درجه بیشتر و فراتر از میانگین بلندمدت پیش‌‏بینی می‌‏شود.

وی در پایان گفت: پیش‌‏بینی فصلی در انتهای هفته اول (دهه اول) هر ماه صادر می‏‌شود و صحت آن برای سه ماهه اول براساس آخرین ارزیابی، حدود 70 درصد است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار