رویکرد مشارکتی سازمان جنگلها و مراتع در زمینه حفاظت از منابع طبیعی

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: رویکرد سازمان جنگلها و مراتع در زمینه حفاظت از منابع طبیعی یک رویکرد مشارکتی است و اعتقاد داریم که باید کارها را با مشارکت خود مردم انجام دهیم.
کد خبر: ۱۸۳۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳ 18 February 2016
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: رویکرد سازمان جنگلها و مراتع در زمینه حفاظت از منابع طبیعی یک رویکرد مشارکتی است و اعتقاد داریم که باید کارها را با مشارکت خود مردم انجام دهیم.

به گزارش ایرنا خداکرم جلالی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح های منابع طبیعی روانسر افزود: جامع نگری و مشارکت مردم یک راهبرد اساسی در حوزه آبخیر است که در دستور کار این سازمان است.

وی با بیان اینکه در این موضع همه فعالیتها هماهنگ و با انسجام بیشتر صورت می گیرد گفت: توانمندسازی جوامع محلی می تواند منشا تحولات بسیار مثبتی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: به لحاظ شرایط اقلیمی، نیازمندیهایی که در زمینه آب داریم و خشکسالی هایی که به طور مستمر در کشور اتفاق می افتد فعالیتهای آبخیزداری و آبخوانداری بسیار حائز اهمیت است و این مهم می تواند علاوه بر حفظ آب و خاک پیامدهای خشکسالی را کاهش دهد.

جلالی ادامه داد: آب، خاک و هوا به عنوان عوامل اصلی بستر حیات و توسعه پایدار است و اگر درست مدیریت و حفاظت شوند یک امنیت اکولوژیکی را داریم که می توانیم در سایه آن به اهداف اقتصادی و اجتماعی برسیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: آبخیزداری و آبخوانداری عواملی است که می تواند ما را در راستای توسعه پایدار هدایت کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز گفت: طرح توسعه جنگل کاری اقتصادی در راستای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیزداری و با مشارکت جوامع محلی و مشارکت مردم اجرا می شود.

مراد شیخ ویسی با بیان اینکه مردم نقش ویژه ای در توسعه درختکاری دارند افزود: در این طرح گونه های مثمر از قبیل بنه، بادام و گلابی وحشی کشت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اظهار داشت: عرصه هایی که به صورت عرفی در اختیار مردم است انتظار داریم توسط خود مردم احیا و اقتصادی شوند و براساس دیدگاه اقتصاد مقاومتی از این عرصه ها در زمینه اشتغال و توسعه درآمد مردم استفاده کنیم.

شیخ ویسی گفت: برای این عرصه ها زیرساختهایی از جمله کار آتش بر، جاده سازی، چاله کنی و تامین نهال توسط سازمان جنگلها و مراتع انجام می شود.

فرماندار روانسر نیز بر توسعه و تجهیز امکانات مقابله با حوادث در این شهرستان تاکید کرد.

حسین ویسمرادی با بیان اینکه بخش شاهو نقطه بحرانی این شهرستان در بحث آتش سوزی است، گفت: هر ساله در این مسیر شاهد آتش سوزیهایی هستیم که نیاز دارد با توجه به پوشش جنگلی و صعب العبور بودن این منطقه امکانات بیشتری به این شهرستان تزریق شود.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع از طرح آبخیز حوزه خراجیان روانسر با مساحت بیش از 11 هکتار بازدید کرد.

در این طرح 14 هزار و 567 متر مکعب بند سنگی؛ ملاتی، 24 هزار و 550 متر مکعب بند خشکه چین و گابیونی اجرا و 50 هکتار نیز نهال کاری شده است.

در ادامه این بازدید مسئولان از طرح جنگلکاری اقتصادی شهرستان روانسر نیز بازدید کردند.

این طرح در یک هزار و 150 هکتار از پلاک های سلکان، کانی باغ، بانشله، حسن آباد، تبرگزین، صادق آباد، کانی خضران و بانشله اجرا شده است.

در این طرح 21 هزار اصله نهال از گونه های بنه، گلابی وحشی، زالزالک، بادام و ... توزیع شده است.

یک تعاونی و 116 نفر از این طرح بهره برداری می کنند.

81 هزار هکتار از مساحت شهرستان روانسر جز عرصه های ملی و طبیعی است که شامل 26 هزار هکتار جنگل و 55 هزار هکتار مرتع است.

شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار