آرایش انتخابات در شهر ما

کد خبر: ۱۶۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶ 10 January 2016

سعید معزی

قبل از پرداختن به موضوع اصلی لازم میدانم در خصوص اتفاقات سفارت عربستان مطلبی رابیان کنم. قضیه برجام عربستان را در منطقه در موضع ضعیف قرارداد. با توجه به مشکلات داخلی و نفوذ و ثبات ایران ، نگران اوج گرفتن حرکت های مردمی در عربستان بود و علی رغم تلاش گسترده با صهیونیست ها نتوانست جلوی توافق برجام را بگیرند و نقش ایران را در منطقه کمرنگ کنند .

به قول آیت الله هاشمی بزرگ سیاستمدار کشورمان ، برجام از سه طرف مورد هجوم قرا گرفته است . جمهوری خواهان امریکا، رژیم صهیونیستی با همراهی عربستان و دلواپسان داخلی که بدین معنا دولت اعتدال را در حالت ضعف قراردهند تا برجام به مشکل اساسی برخورد .

یعنی دلواپسان دولت را مجبور نمایند به فضای دولت محمود برگردانند تا انتخابات پیش رو را فاتح باشند. چرا ؟ علت این امر را باید در این مقوله جستجو کرد که اصول گرایان و دلواپسان به این نکته رسیدند که توسعه کشور بدون ارتباطات جهانی ممکن و میسر نیست. لذا از این ارتباط اخیر دولت تدبیر دست خالی می مانند چون در دولت قبلی به طبل مدیریت جهانی می کوبیدند لذا استقبال اکثریت مردم به برجام موجب شده از چشم و منظر مردم بیفتند ، باید چاره اندیشید که دولت را با مشکل عدیده ای مواجه سازنند. البته موفق نشده اند.

اما انتخابات به مرحله حساس خود نزدیک می شود . امیدواریم شورای محترم نگهبان طبق فرموده مقام معظم رهبری زمینه حضور حداکثری را فراهم سازد که موجبات تحکیم نظام برای عبور از این پیچ تاریخی به ظهور برسد .

در کشور سه گروه سیاسی آرایش انتخاباتی دارند. اصول گرایان ، اصلاح طلبان و مستقل ها که شامل زیر مجموعه و شاخه های مختلف هستند و حضور فعال دارند.

الف- اصول گرایان موضع خودشان را در قبال رفتار های سیاسی، اقتصادی . اجتماعی و فرهنگی مشخص نکرده اند. همچنان پاره ای از فعالین این گروه از دولت گذشته حمایت می کنند، هرچند اصول گرایان سنتی به بیان مطالبی در نقد دولت مذکور پرداخته اند اما کافی به نظر نمی آید .

پایداری ها همان دولت عدالت است که اسم صدقه را تغییر دادند بنام یارانه و به طبقه قشر آسیب پذیر نوشته شد، اما به کام مرفهین بی درد شیرین آمد. در عرصه انتخابات شهر اردبیل سه نفر از این جبهه حضور دارند و به نوعی همسو با تیم مدیریت جهادی می باشند که بیشتر توضیح خواهیم داد.

کناره گیری آقای قاسم محمدی و ثبت نام نکردن وزیر راه سابق و دیگر نیروهای جبهه پایداری زنگ هوشیاری را اصول گرایان را به صدا در آورند. آگاهانه نام نویسی نکردند که تمام نیروهای خود را در یک جهت هماهنگ کنند در این صورت اگر اغلب اصلاح طلبان تایید شوند به نفع اصول گرایان تمام خواهد شد. چون هنوز بویی از انسجام اصلاح طلبان شهر به مشام نمی رسد.

اکثر این افراد مدیران اجرایی هستند و پرش اینان از سکوی مردمی بوده که به اینان اعتماد داشتند . فاقد اندیشه سیاسی هستند گوش به فرمان اربابان قدرت که در صورت راه یافتن به مجلس ، دولت را فلج کنند. راهبرد جبهه پایداری البته با پشتیبانی غیر حضوری لیدرهای اصول گرایان همین است یعنی سنگ اندازی به مردم از سنگر خود مردم ! به شرطی این موارد رخ خواهد داد که اصلاح طلبان شهرما بدنبال سهم خواهی باشند و حضور حداقل مردم ، در غیر این صورت وضع فرق خواهد کرد.

ب-گروه دیگر از اصول گرایان هوداران قالیباف هستند . بعضا همسویی این گروه با جبهه پایداری دیده می شود. مصاحبه شهردار تهران بعداز برجام و تیترهای روزنامه همشهری قابل توجه است .کلمه سرهنگ گفتن دکتر روحانی عقده مانده در دل است که باید مداوا شود. لذا سرهنگ در سراسر کشور اعلام آماده باش داده تا دولت تدبیر را یک دوره ای کنند. لذا همسویی با جبهه پایداری و اصول گرایان مشهود است . طرفداران سرهنگ که کاندیدا شده اند از مدیریت جهادی حرفی به میان نمی آورند و جالب اینکه از تغییر و تدبیر سخن میگویند . به این معنا که با این شعار می آییم تا دولت تدبیر را تغییر دهیم ، نه در جهت تقویت دولت تدبیر پس باید هشیار باشیم که چه کسانی از تدبیر و اعتدال سخن می گویند. آیا سابقه اعتدال داشتند و یا .....

ج- اصلاح طلبان و حامیان دولت رقیب هم نیستند اما در کنار هم هستند . چنانکه درسال ۹۲ شاهد بودیم .مسولیت این گروه در این دوره سنگین است . برای اینکه باید مراقب اصلاح طلبان هزار رنگ و هزار چهره باشند. شنیده می شود بعضی از اعضای جبهه اصلاح طلبان به سرهنگ ابراز علاقه کردند با وجود چهره های خوشنام .

اینگونه تلقی می شود آن برادر عزیز طرفدار سرهنگ قصد دفن و به سخریه گرفتن فهم سیاسیون و مردم استان دارند یا از رانت اش استفاده کرده یا بدنبال آن هست .

وظیفه این جبهه تهیه لیست حامیان دولت و اعتدال و اصلاح طلب است در غیر این صورت خیانت بزرگی را مرتکب خواهند شد. باید اصلاح طلبان و حامیان دولت به هوش باشند که تمام نیروهای خود را بعد از صلاحیت به لیست نیاورند تا موجب تقسیم آرا گردد.

صد البته فعالین سیاسی مستحضرند به نکات . لذا جهت ثبت در تاریخ نوشته می شود. اگر دوستان ایثار نکنند شاهد از دست رفتن دولت تدبیر خواهد شد. هشدار را جدی تلقی کنید و تنها ترین حامی دولت را تخریب نفرمایید . از طرف مقابل ابایی نیست . طرفداران سرهنگ به دنبال شکاف در جبهه اصلاح طلبان هستند. لذا با درایت سیاسی و هشیارانه ، تمام نیروهای سیاسی را جهت هم فکری دعوت کنید . با انگ و بدرفتاری نیروهای فعال را منزوی نکنید. تمام نیروهای سیاسی را فراخوان دهید تامردم را آگاه سازنند.

از استاندار و سایر مدیران انتقاد نشود تا بهانه تخریب در دست آنان نیفتد. شایسته است با در ک شرایط چهره های سیاسی و باسواد و صاحب نظر مورد توجه قرار گیرد. مدیر اجرایی به درد مجلس نمی خورد . اغلب فاقد اندیشه هستند اعم و اخص . البته در وضعیت فعلی به افراد جریان شناس و آگاه از مسایل روز نیاز داریم.

(توضیح سایت تابناک اردبیل: طبق قاعده کار رسانه ای، انتشار عقاید و افکار اصحاب فکر و قلم و سیاست در این سایت لزوما به معنای تایید یا رد تمامی محتواهای منتشر شده نیست)


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
چرا اینقدر دنبال حذف اطرافیان خود هستید فکر میکنید مردم نمی فهمند دولت روحانی در اردبیل خوب عمل نکرده حالا هر چه قدر هم دیگران را حذف کنید رای ندارید
دكتر معصوم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
سلام جناب معزي -
تحليل جالب و در عين حال با احتيا طي بود - اينكه اركان دولت فعلي در استان اردبيل جايگاه فعا لي ندارند قابل قبول است هرچند در بدنه دولت ، خبرگان دلالي انتخا باتهاي گذشته وجود دارند كه اگر با روش قبلي عمل كنند موج آفرين خواهند بود ولي كانديداي همسو و قوي ندارند -اينكه كانديدا هاي طرفدار دولت قبل با سابقه مديريتي بدون بينش سياسي خاص و گوش به زنگ اربابان تهران نشين خود هستند كاملا صحيح بوده وهمراه پول از بدنه قبلي مديريت ها هزينه كرده و خواهند كرد - اينكه اصلاح طلبان انسجا مي ندارند و حداقل دو قطبي شده اند همانند اصولگرايان ، كاملا درست است و....
بايد اضافه كرد هيچكدام از جناحها تدبير لازم براي انسجام فكري جناح خود را نميتوانند مديريت كنند واين عامل آفت سياسي كاران اردبيل بوده در نتيجه پول و پلو غالب آمده و شش نفر به دور دوم راه خواهند يافت -
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
بسیار عالی و موشکافانه مسائل منطقه مورد بررسی این متفکر قرار گرفته و امید است ادامه دار باشد و موفق باشید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
این ره که تو می روی به ترکستان است
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار