مهار مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در استان مهار شده است و هیچ آفتی محصولات سردرختی را تهدید نمی‌کند.
کد خبر: ۱۴۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷ 20 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، عبدالرحمن زاغی با بیان اینکه تاکنون در 46 هزار و 183 هکتار از باغات استان ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای انجام شده است، اظهار کرد: برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای یک‌هزار و 500 عدد تله نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل و مبارزه با این بیماری 18 هزار و 500 عدد مگس میوه مدیترانه‌ای شکار و 65 هزار و 579 اصله درخت طعمه‌پاشی شده است، افزود: یک‌هزار و 900 کیلوگرم میوه آلوده معدوم‌سازی شده که در مقایسه با تولید دو میلیون تنی بسیار ناچیز است.

زاغی خاطرنشان‌ کرد: مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای 225 کلاس گروهی برگزار کرده و به 7 هزار و 700 بهره‌بردار به‌ صورت انفرادی آموزش داده است.

وی به باغداران توصیه کرد: برای کنترل و جلوگیری از آفت مگس میوه مدیترانه‌ای تمامی میوه‌های رسیده سال گذشته را برداشت کرده و نسبت به برداشت میوه در سال جدید اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: باغداران میوه‌های آلوده و مشکوک به مگس میوه مدیترانه را که در زیر درختان انباشته است در عمق 50 سانتی‌متری خاک دفن کنند.

زاغی ادامه داد: تله‌های جلب‌کننده حاوی مایع سراترپ یا تله فرمونی باید برای شکار انبوه و طعمه‌پاشی با پروتئین هیدرولیزات به‌ همراه حشره‌کش مالاتیون برای جلوگیری و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: باغداران نسبت به مبارزه زراعی در فصل زمستان برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با کاهش دما و افزایش بارندگی در استان، وضعیت مگس میوه مدیترانه‌ای مهار شده است و هیچ آفتی محصولات سردرختی را تهدید نمی‌کند؛ باغداران باید توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات را برای کنترل این آفت جدی بگیرند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار