پریسا حاجی محمدی :

سالمندی دوره‌ای ارزشمند از عمر شهروندان

روز جهانی شهروند سالمند در ماه اوت است و وقتی در جوامع بین المللی از افراد بالای شصت سال Senior خطاب می‌شوند به‌معنای ارزشمند بودن این طیف بسیار والا مقام از شهروندان است.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵ 04 October 2024

 البته تکریم سالمندان و احترام آنان، از آموزه‌های قرآنی است، خداوند در قرآن می‌فرماید: وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً
و به پدر و مادر خود احسان كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند، به آن‌ها حتى اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آن‌ها سخنى شايسته بگوى و از سر مهربانى، بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو: پروردگارا! آن دو را رحمت كن، چنانكه مرا در خُردى پروراندند.
حفظ و احترام و ارزشگذاری به پدران و مادرانی که شهروند ممتاز و با تجربة این مرز بومند از الویت های همه اقشار جامعه است. سالمندی فرایندی زیست‌شناختی است که زمینه وقوع بعضی از دگرگونی‌های طبیعی در کالبد و کاهش نیروی انسان را پدید می‌آوردو در بعد روانی نیز به‌ معنای فرسودگی تدریجی انسان است که موجب کاهش طراوت و شادابی، عزم و اراده، اعتماد به‌نفس، قدرت خطرپذیری و احساس مفید و مولد بودن می‌شود. بنابراین با توجه به روند رو به رشدی که کشور ما در میانگین سنی هم میهنان خود رقم می رند ما را به این تفکر وا می دارد که چگونه این تهدید اجتماعی را به فرصتی امن برای همه اقشار جامعه با وضعیت بُرد- بُرد تبدیل کنیم. 
یک ایده نو و خلاقانه ادغام خانه سالمندان را با یک پرورشگاه کودکان مطرح کرده است و نتیجه این کار شگفت انگیز بوده است. این ادغام  در جوامع بین المللی با نتیجه شگفت انگیزی مواجه شده است و باعث شده سالمندان دیگر احساس تنهایی  و رها شدن نداشته باشند و به واسطه همنشینی و بازی با کودکان، روحیه بهتری پیدا کنند و سطح امید به زندگی آنها نیز افزایش یابد، همچنین کودکان نیز از داشتن والدین جدید و با محبت خود، احساس آرامش و امنیت بیشتری پیدا کرده اند.
این امر از نظر مراقبت و بهبود کیفیت جسمانی افراد نیز نتایج خوبی بهمراه دارد. وقتی روزهای سختی را سپری می‌کنید یا مشکلی پیش می‌آید و آن بچه‌های کوچک را می‌بینید که بازی می‌کنند و لبخند می‌زنند، این لبخند کودکانه روز شما را می‌سازد.خیلی از ما را حتی دنیای پرچرخش امروز از خانواده هایمان جدا کرده است و مشغول دویدن های زندگی و ناگزیر به غرق شدن در روزمرگی هستیم و گاهی یک مرتبه بازنشسته می‌شویم و بخود می آییم حال آنکه وقتی به کودکی در نزدیکی مان که بی توجه به مسائل و مصائب دنیا می خندد و بازی می‌کند و شاد است و شیطنت می‌کند می نگریم، آن‌وقت است که می‌اندیشیم چقدر کودکی کردن خوب است و این نشاط را در ما شکوفا می کند. 
در واقع پیری یک سِیر طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. در حالی که تبلیغات سعی می‌کنند پیری را امری توقف‌پذیر جلوه دهند، باید گفت هیچ راه واقعی برای انجام این کار وجود ندارد. اما خوشبختانه با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توان از سرعت پیری کاست و بر میزان سلامت کلی افزود. تحقیقات جهانی بسیار زیادی نشان داده است که شادی و سلامتی رابطه‌ مستقیمی با هم دارند. شادی می‌تواند قلب ما را سالم‌تر، سیستم ایمنی بدن ما را قوی‌تر و عمر ما را طولانی‌تر کند. تأثیر شادی در سالمندان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مطالعات بسیاری در مورد آن صورت گرفته و همه آنها نشان ‌داده‌است که یک فرد شاد، در آینده نیز فرد سالم‌تری محسوب می‌شود پس ایجاد شادی در خانه و جامعه و ایجاد حس امنیت در یک محیط شاد و بانشاط برای بهره بردن هر چه بهتر از نعمت های خداوند متعال چه برای خودمان و چه برای پدران و مادرانی که بعنوان یک موهبت در کنارمان هستند امری بدیهی است و همچنین است که جوانان باید بدانند که عمر به سرعت مى‌گذرد و طولى نمى‌كشد كه آنان به ميانسالى مى‌رسند و ميانسالان پير مى‌شوند. امام علی(علیه السلام) فرموده است: «وَقِّروُا كبارَكُمْ، يُوَقّرْكُمْ صِغارُكُم  به بزرگان‌تان احترام كنيد تا كوچك‌ترها هم به شما احترام كنند». 
سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد ، اما واقعیت این است که این امر کافی نیست، و با توجه به روند رو به رشد و پیری جمعیت در ایران بایستی برای گسترش احیاء فرهنگ تکریم شهروندان ارشد جامعه، جوانان را بیشتر با برنامه‌هایی در این زمینه برای شاد و سالم نگه داشتن جامعه و حفظ احترام سالمندان آشنا کنیم. امید است بتوانیم قدرشان را آنطور که شایسته است محترم بدانیم تا دعای خیرشان را بدرقه راهمان کنند... پدر و مادر عزیزم  خدا حفظتان کند!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار