چهارمحال و بختیاری با کمبود پلاکت خون مواجه است

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ماندگاری پلاکت خون سه روز است گفت: ذخیره پلاکت خون به دلیل تعطیلی‌های اخیر و کاهش مراجعان برای اهدای خون، استان با کمبود پلاکت مواجه شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱ 26 August 2024
به گزارش «تابناک چهارمحال و بختیاری» به نقل از ایرنا، حسین هاشمی با اشاره به اینکه بیماران سرطانی، مصدومان حوادث رانندگی و افرادی که عمل جراحی انجام دادند بیشترین مصرف‌کنندگان پلاکت خون هستند افزود: هم‌اکنون ذخایر خونی استان از ۷.۵ روز به ۶.۵ روز کاهش یافته ا ست.
 
به گفته وی، هم‌اکنون پایگاه انتقال خون شهرکرد از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ عصر و روز پنجشنبه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ و مرکز بروجن از شنبه تا پنجشنبه از ۶ صبح تا ۱۲ فعال است.
 
وی اظهار داشت: همزمان با اربعین حسینی ۲۳ نفر از مردم استان در۲ پایگاه انتقال خون شهرکرد و بروجن موفق به اهدای خون شدند.
 
به گفته کارشناسان، پلاکت خون یکی از انواع سلول‌های خونی است که در مغز استخوان ساخته می‌شود این اجزای کروی شکل کوچک در انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی نقش بسیار مهمی دارند. پزشکان با بررسی آزمایش شمارش کامل خون (CBC) قادر به بررسی این سلول‌های کوچک، اما حیاتی هستند که گاهی اوقات ترومبوسیت نیز نامیده می‌شود
هم‌اکنون پایگاه انتقال خون فارسان در روز‌های شنبه و چهارشنبه، بروجن و شهرکرد همه روزه، مرکز بن در روز پنجشنبه و در شهرستان اردل و لردگان هم مراکز خون‌گیری به صورت دوره‌ای و چند هفته یکبار فعال است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار