در نامه خانه مطبوعات قم به نمایندگان تاکید شد؛

ضرورت توجه به مشکلات اهالی رسانه در فرایند رأی اعتماد به وزیر ارشاد

خانه مطبوعات استان قم با انتشار بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار پیگیری مشکلات اهالی رسانه در فرایند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷ 17 August 2024

به گزارش تابناک قم، خانه مطبوعات استان قم با انتشار بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار پیگیری مشکلات اهالی رسانه در فرایند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که متن آن به شرح زیر است:

محضر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همان‌گونه که مستحضرید، بر طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌اش را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند تا نمایندگان خانه ملت پس از بررسی عملکرد و برنامه‌های وزرای پیشنهادی به آنان رأی اعتماد دهند.

در روزهای گذشته به همت خانه مطبوعات قم و به مناسبت ۱۷ مردادماه روز خبرنگار، نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان با مدیران و نمایندگان رسانه‌ها به منظور طرح مشکلات خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد که سه نماینده محترم قم در مجلس شورای اسلامی بر موضوع پیگیری مطالبات و دغدغه‌های جامعه خبری، از وزیر پیشنهادی قبل از دادن رأی اعتماد به ایشان تأکید کردند که امید است همه نمایندگان در این عرصه با دلسوزی یاریگر خبرنگاران و اهالی مظلوم رسانه باشند.

جناب آقای دکتر «سید عباس صالحی» که از سوی دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تصدی این پست به مجلس شورای اسلامی معرفی شده، طی روزهای گذشته با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس، برنامه خود را برای اداره این وزارتخانه ارائه و تشریح کرده است.

در برنامه ۹ صفحه‌ای جناب آقای دکتر صالحی که با عنوان «کلیات برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» منتشر شده است؛ ۴ کلان برنامه شامل ۱- مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی، ۲- رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهنگی ۳- کاربست فناوری‌های نوین برای بهبود تنظیم‌گری و مقررات گذاری و ۴- پاسداشت و تقویت اصالت و هویت ایرانی-اسلامی؛ محور عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم تعریف شده است.

در بررسی این برنامه در پرداختن به مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها جز در یک بند که بیان دارد «بهره‌گیری از نظام اعتباریابی و رتبه‌بندی آثار و فعالان فرهنگی هنری و رسانه‌ای در صدور مجوز با استفاده از ظرفیت اصناف و بازیگران بزرگ مردمی به عنوان مکمل نظام موجود اعطای مجوز» موضوع دیگری به چشم نمی‌خورد که البته این موضوع نیز از مطالبات و دغدغه‌های رسانه‌هاست؛ هر چند که تحقق آن نیازمند اصلاحات ساختاری است که سخنی از آن به میان نیامده و راهبردی در این زمینه تعریف نشده است.

امروز خبرنگاران و اهالی رسانه با مشکلات عدیده معیشتی و همچنین ساختاری برای فعالیت در این عرصه مواجه هستند که به نظر می‌رسد راه برون‌رفت از شرایط نابسامان فعلی، ایجاد «سازمان جامع نظام روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای» است که امروز بیش از دو دهه از آغاز تدوین آن می‌گذرد.

این لایحه سال گذشته در نهایت به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت سیزدهم رسیده اما فرصت طرح و تصویب در صحن دولت و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی فراهم نشد که بنابر اظهار کارشناسان امر با ایجاد این سازمان بخش عمده‌ای از مشکلات خبرنگاران و فرایند هویت‌بخشی به آنان مرتفع می‌شود که در برنامه جناب آقای دکتر صالحی راهبردی برای چگونگی پرداختن به این امر مهم دیده نمی‌شود.

به اطلاع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند که در حال حاضر خانه مطبوعات به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین نهاد و تشکل صنفی خبرنگاران با اشکالات متعدد اساسنامه‌ای مواجه است و این امر نیازمند بازنگری جدی است که در سال‌های اخیر برای برطرف شدن مشکلات آن اقدام خاصی صورت نگرفت و از سویی دیگر صدور مجوزهای بی حساب و کتاب رسانه که شمار آن به بیش از ۱۳ هزار می‌رسد، سرانجامی جز بی‌خاصیت کردن همین رسانه‌های فعلی نمی‌توان برای آنان متصور شد و ادامه این شیوه همین امروز نیز سبب اختلال در فرایند کار رسانه‌ای شده است.

خبرنگاران با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه‌اند و حتماً به بهانه روز خبرنگار که یک هفته از آن می‌گذرد بارها و بارها از زبان اهالی رسانه این مشکلات از بیمه گرفته تا مسکن و سایر الزامات کار رسانه‌ای را شنیده‌اید و امروز در آغاز فعالیت دولت چهاردهم، انتظار خبرنگاران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وظیفه نظارتی آنان مطالبه کردن حل مشکلات ایشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این حوزه است.

خانه مطبوعات استان قم از محضر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست دارد تا در فرایند بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت‌به حل مشکلات خبرنگاران نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار