ورود پلنگ به آئین تاسوعای حسینی !

در این عکس که در تاسوعای امسال در روستای اسرم در میاندورود به ثبت رسیده یک پلنگ وحشی سوار بر محمل در بین خیل عزاداران به حرکت درآمد.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸ 24 October 2015

به گزارش تابناک مازندران، مراسم باشکوه عاشورا و تاسوعای حسینی در حالی هر سال با شکوه فراوان در حال برگزاری است که خرافات و انحرافات به ظاهر سطحی اما تاسف برانگیز همواره در کمین آن است.
ورود پلنگ به آئین تاسوعای حسینی !
در این عکس که در تاسوعای امسال در روستای اسرم در میاندورود به ثبت رسیده عکس یک ببر وحشی سوار بر محمل در بین خیل عزاداران به حرکت درآمد که جای دارد با هوشیاری مسئولان هیئتها راه ورود خرافات و اقدامات غیر مرتبط سد شود.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
من قبلا اونجا رفتم آدمای مذهبی و حسینی هستن .... پذیراییو سینه زنی و زنجیرزنی محشری دارن اما هیچ جای مقاتل چیزی از پلنگ گفته نشده !!! این دیگه محشره والا....
عرفاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
پلنگ ،ببر، شير ؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
پلنگ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
این شیر است نه پلنگ.بعدا طبق یک آیین سنتی که مربوط به تعذیه قوم بنی اسد و دفن کردن اجساد می شود و بر اساس یک روایتی که شیری پیدا می شود و جازه امام حسین را تشخیص می دهد این تعذیه صورت می گیرد. اما قبول دارم یکم پرزانتشون بی سلیقس اما یک آیین سنتی است در شمال
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
این به عنوان یک نماد است که سالهادر مراسم اسرم وجامخانه استفاده میشود. بنابرنقل تاریخ که بعضی هااینگونه نقل کرده اند:البته روایات متعددی وجود دارد ونمیشود صریح انکارکردومردم رابه خرافات متهم نمود. هم ماوهم شماوهمه دینداران و محبان اهل بیت نیازبه تحقیق.مطالعه وبررسی دقیق و جامع تری تری داریم.
به نقل مردي از قبيله بني اسد، پس از آنکه حسين بن علي‏ «ع‏» و اصحابش شهيد شدند و سپاه کوفه از کربلا کوچ کرد، هر شب شيري از سمت قبله مي‏آمد و به قتلگاه کشتگان‏ مي‏رفت و بامدادان بر مي‏گشت.يک شب ماند تا ببيند قصه چيست.ديد آن شير، بر جسد امام حسين‏ «ع‏» نزديک مي‏شد و حالت گريه و ناله داشت و چهره خود را بر آن جسد مي‏ماليد.[1] بر اساس همين نقل نيز، در مراسم شبيه خواني و تعزيه کربلا، کسي در پوست ‏شير مي‏رود و در ميدان نبرد حاضر مي‏شود و پس از آنکه سيد الشهدا کشته مي‏شود خودرا به بالين پيکر او مي‏رساند و بر نعش امام حسين‏ «ع‏» مي‏گريد و اين صحنه، سبب تاثر و گريه تماشاگران تعزيه مي‏شود.


پی نوشتها:
[1] ناسخ التواريخ، (جلد امام حسين)، ج 4، ص 23.
فهیمیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
با سلام بر مسئولان تابناک مازندران ، اولا اینکه نویسنده نام این شبه حیوان را پلنگ گذاشته است چرا که همه کسانیکه در مراسم اسرم شرکت میکنند میدانند که شیر است دوم اینکه کاری که انجام میگیرد همانند بقیه اعمال سنتی مثل کاروان اسراء ، گهواره علی اصغر ، آتش زدن خیمه ها و . . . با توجه به روایات وارده که به یکی از آنان توسط احمد اشاره شده است شخصی را در قالب شیر درآورده و تاریخ واقعه کربلا را در حد توان به تصویر میکشند که باید از هیئت کجاوه داران امام حسین ع اسرم به خاطر زحماتی که متحمل میشوند تشکر کرد سوم ، چقدر خوب بود و هست که نویسنده محترم به جای زیر سؤال بردن و خرافی خواندن حرکتی که ریشه تاریخی دارد کمی هم به آسیبهایی که به صورتهای مختلف از قبیل مداحی های آنچنانی همراه با آلات لهو و لعب که اصل عزاداری خاندان عصمت و طهارت را از معنویت دور کرده و توجهات را به جنبه های ظاهری و شکلی آن سوق داده بطوریکه بار فرهنگی ای که هدف اصلی عزاداری ها است در پی ندارد ، توجه می کرد و به آن می پرداخت بلکه نتیجه ای حاصل شود . در پایان به نویسنده محترم و سایت وزین تابناک توصیه می نمایم قبل از انعکاس هر مطلبی حتما از خبرگان و دست اندرکاران امور تحقیق و تفحص نمایند تا . . .
کارشناس هنر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
صحرای کربلا شیر ؟ مگه هندوستان بوده؟ روایات در مورد کربلا زیاده اما باید به مستندات هم توجه کرد... تصور اینکه در کربلا شیر یا پلنگ هرچی وجود داشته باشه کمی سخته والا یکم منطقی باشیم...
فاضل نادری
|
United States
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
من بیست و شش سالمه و بچه خود اسرم ساری،این مورد ربطی به تحریف تاریخ یا رواج خرافات ندارد،چون دوست عزیزمون احمد هم گفتند،این مورد مستند می باشد.بعدشم اسرم و جامخانه مثل گوشه گوشه ی نقطه ی ایران که عزاداری های خاص خودش را دارند،آیین و سنت منحصر به فردی دارد.تو این مدت که این مراسمات در اسرم و جامخانه برگزار می شد،خودم ندیدم یا حداقل نشنیدم که مردم بومی این مورد رو به عنوان تحریف و یا خرافات بدانند و یا نسبت به آن انتقادی وارد کند که موضوع اشتباهی است.از طرفی من و بسیاری از مردمان اسرم و جامخانه امام حسین را با امثال این موضوعات نشناختیم،بلکه با وفاداری ها و رشادتها و اهدافش شناختیم،حال این رسم و سنت قدیمی از سالها وجود دارد و برای مردم یادآور صحنه کربلا می باشد.
یا علی؛
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
در ....... یه روز درخت گریه میکند یه روز خون از در خت در میاد اصلا خرافات نداریم اگه یکی بیاد جلوی عرفان کاذب حرف بزند برخورد میشه حالا یکی یه حرف امام حسین رو تابلو میکرد بجای شیر میذاشت مردم ناراحت میشدن خرافات از جایی سر چشمه میگیرد که بیشتر مردم به ان علاقه وافر دارند عده ای از مسلمانان در عصر حاضر در روز عاشورا در جلوی سفارت انگلیس باشمشیر تحصن میکردند وانگلیس اون شمشیر که بر علیه انها کشیده میشد به اعتقاد انها رجوع کرد بجای اینکه به روی انگلیس بکشند کاری کرد مردم شمشیر یا قمه به خودشان وسرشان بزنند هست در پس پرده پنهان کاری میکنن ما از ان غافلیم کاری میکنن ما شیر رو ببینم کریه کنیم وهدف عاشورا گم بشه بجای شیر و حسن غیره هدف عاشورا را تابلو کنیم عفت ونماز ظهر عاشورا را تابلوکنیم وبچرخانیم بدمان نیاد اگه بگن سله خرافاته زخمی کردن تن خرافاته چون پشتیبانه دینی ندارد در روز عاشورا همه امدند وهمه گریه کردند بر این مصیبت عظما ولی امام تشنه لبیک بود نه تشنه اب ..... مرغان هوا و ماهیان دریا از داغ حسین سنگ بر سینه زدند روزی که سر حسین بر نیزه زدند
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار