ایجاد شرایط برابر برای رقابت گروه های سیاسی

استانداران کشور، آمادگی خود را برای برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند در اسفندماه سال جاری اعلام و تاکید کردند که به دنبال ایجاد شرایطی برابر برای رقابت احزاب و گروه های سیاسی در انتخابات آینده هستند.
کد خبر: ۱۰۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 04 October 2015
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود.
رهبر معظم انقلاب 18 شهریورماه سال جاری در دیدار اقشار مختلف مردم با تاکید بر سالم بودن همه انتخابات 37 سال گذشته افزودند: انتخابات در ایران با معیارهای متعارف بین المللی نیز از سالم ترین و بهترین انتخابات است اما متأسفانه عده ای در داخل در اقدامی غلط در سلامت انتخابات خدشه می کنند و حتی از قبل از انتخابات از تقلب و دغدغه ناسالم بودن انتخابات حرف می زنند.
حضرت آیت الله خامنه ای حضور پرشور ملت در همه انتخابات سه دهه اخیر را نشانه اعتماد به نظام دانستند و بیان کردند: چرا عده ای با طرح دغدغه های دروغین و مباداگویی های بی مبنا، این اعتماد را خدشه دار می کنند؟
ایشان افزودند: بدیهی است که در موضوع سلامت انتخابات مراقبت های شدیدی به عمل می آید و به کسی اجازه چنین کارهایی داده نمی شود پس تکرار این حرف ها با چه هدفی صورت می گیرد؟
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز پیش از این در جلسه هیات دولت با بیان این که نظام ما براساس قانون اساسی و معیارهای شرعی و مردم سالاری یک نظام انتخاباتی و مبتنی بر آرای مردم است، دست اندرکاران انتخابات را به کسب آمادگی های ضروری برای اجرای مطلوب انتخابات توصیه کرد.
همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بارها بر لزوم تلاش برای برگزاری انتخابات سالم و قانونمند تاکید کرد و خطاب به استانداران اظهارداشت: برخی به دنبال آن هستند که وزارت کشور را به فضای انتخاباتی زودرس بکشانند که ما باید بی طرفی خود را حفظ کنیم و تلاشمان در چارچوب مقررات و مصالح قانونی باشد.
محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات نیز با یادآوری بیانات رهبر انقلاب مبنی بر این که رای مردم حق الناس است، گفت: با شناسایی امور محوله و انجام آموزش های لازم و بر اساس دستور العمل ها و آیین نامه ها که ملاک عمل قرار دارد، به امر خطیر حق الناس توجه خواهد شد.
وی تاکید کرد: این نکته که برگزارکنندگان انتخابات بر قوانین احاطه داشته باشند و این که این احساس در مردم ایجاد شود که در چارچوب قوانین کارها به درستی انجام می شود و مردم یقین پیدا کنند مجریان انتخابات بر رعایت بی طرفی در قانون پایبند هستند، موجب تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات خواهد شد.
خبرنگار سیاسی ایرنا در همین زمینه با 10 نفر از استانداران کشور به گفت و گو پرداخت تا آمادگی آنان را برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و قانونمند در نقاط مختلف کشور جویا شود.
مجید خدابخش استاندار اردبیل برگزاری انتخابات باشکوه را از برنامه های این استانداری اعلام کرد و گفت: خوشبختانه جلسات ستاد انتخابات به صورت هفتگی در استانداری و فرمانداری های اردبیل برگزار و تصمیمات لازم درمورد امکانات انتخابات اعم از پشتیبانی، تدارکات، نیروی انسانی و امنیت اتخاذ و تمهیدات لازم پیش بینی می شود.
وی اظهارداشت: تلاش ما این است که با بی طرفی کامل و رعایت کامل قانون بتوانیم این اطمینان را ایجاد کنیم و انتخابات کاملا سالم و در یک فضای رقابتی مبتنی بر قانون برگزار شود.
وی ادامه داد: درخواست ما از عموم مردم و آحاد شهروندان این است که با حضور گسترده مشابه انتخابات گذشته بتوانند هم وحدت و هم امنیت ملی خودشان را در معرض نمایش قرار دهند.
استاندار اردبیل تصریح کرد: شکوه انتخابات مستلزم رقابت است که از اشخاص با نفوذ، احزاب، گروه ها و تشکل ها و رسانه ها البته همه در چارچوب قانون دعوت می کنیم دست به دست دهند تا یک انتخابات بانشاط و پرشور در اسفندماه سال جاری شاهد باشیم.
سید حسین هاشمی استاندار تهران دراین باره گفت: ما مجری قانون هستیم و قانون نیز محور اصلی مسوولان اجرایی انتخابات است.
وی با بیان این که مهم این است که قانون به صورت دقیق اجرا شود، تصریح کرد: سیاست اصلی دولت یازدهم صیانت از آرا مردم است، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند رای مردم حق الناس است.
استاندار تهران ادامه داد: رعایت حق الناس از بحث های کلیدی ما است که امیدوارم انتخابات باشکوه برگزار و حماسه سیاسی مجددا اتفاق بیفتد و این خواست تمام مسوولان ستاد انتخابات استان تهران است.
همچنین علی اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی در این مورد گفت: از زمان ابلاغ دستور وزیر کشور مبنی بر شروع فرآیند انتخابات، ستاد انتخابات در استان خراسان شمالی تشکیل شد و پس از آن نیز این ستاد در شهرستان ها و فرمانداری های استان شکل گرفت و جلسات توجیهی و آموزشی به طور مستمر برگزار شد.
وی با بیان این که فرمانداران و بخشداران خراسان شمالی جلسات مستمری با رییس ستاد انتخابات دارند، اظهارداشت: در تمامی جلسات بر این نکته تاکید شد که مدیران دستگاه های اجرایی استان به خصوص مجریان انتخابات از اظهارنظر در مورد افراد پرهیز کنند و تعامل، رفتار و ارتباط آنها با نامزدهای احتمالی به گونه ای باشد که شائبه حمایت یا مخالفت با برخی ایجاد نکند، چراکه اگر مردم اعتماد نداشته باشند در انتخابات کمتر شرکت می کنند.
استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: تلاش ما این است که اعتماد مردم را حفظ کنیم و افزایش دهیم چرا که معتقدیم هرچقدر این اعتمادسازی افزایش یابد مشارکت مردم نیز بیشتر خواهد شد.
پرویزی تاکید کرد: تلاش ما اجرای قانون است که در این راستا هماهنگی لازم را با دستگاه های نظارتی از جمله شورای نگهبان و هیات های نظارت داریم.
مصطفی سالاری استاندار بوشهر نیز گفت: همه سازوکارها را بر این مبنا تعریف و تاکید کرده ایم که فرمانداران و بخشداران در معرفی اعضای هیات اجرایی بر اصل بی طرفی توجه داشته باشند.
وی اظهارداشت: بنای ما در تمامی مراحل انتخابات بی طرفی است که امیدواریم بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که همه احزاب و گروه های سیاسی در یک فضا با یک شرایط برابر بتوانند آزادانه باهم رقابت کنند و مردم نیز نتیجه انتخاب خودشان را ببینند.
همچنین قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: مقدمه انتخابات این است که بتوانیم مردم را نسبت به شرایط موجود در صحنه حفظ و مشکلات آنان را برطرف کنیم.
وی با بیان این که مردم باید با امیدی که به نظام جمهوری اسلامی ایران دارند در صحنه باشند، افزود: در این مقطع از کار تا زمان برگزاری انتخابات کارها و اقدامات باید در جهت رضایتمندی بیشتر مردم باشد و مشکلات آنان با جدیت پیگیری و رفع شود.
وی ادامه داد: رضایتمندی مردم زمینه ساز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسفندماه سال جاری است.
سید محمدعلی افشانی استاندار فارس نیز گفت: از مدتی قبل جلسات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در استان فارس برگزار شد، نشست هایی نیز در این زمینه با فرمانداران و بخشداران داشته ایم و هماهنگی لازم برای همکاری با هیات نظارت شورای نگهبان انجام شده است.
وی اظهارداشت: با توجه به این که فاصله زیادی تا انتخابات داریم مسایل پیش رو به مرور زمان انجام می شود و وظیفه اصلی وزارت کشور و استانداری ها اجرای صحیح انتخابات و رعایت قانون با حفظ بی طرفی است.
وی تاکید کرد: رعایت قانون با حفظ بی طرفی همواره مورد توجه بوده و در این مسیر حرکت خواهیم کرد؛ همچنین به حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان توجه خواهیم داشت.
همچنین هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این مورد اظهار داشت: تمام برنامه ریزی های لازم برای برگزاری انتخابات در استان لرستان صورت گرفته و این استان با جدیت و رعایت قانون در جهت برگزاری انتخاباتی باشکوه و قانونمند حرکت می کند.
علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان دیگر استاندار دولت تدبیر و امید است که در این زمینه تاکید دارد: اساس کار مجریان بر محوریت دادن بر نقش قانون است، مجری قانون هستیم و باید سعی کنیم فارغ از تعلقات خود به قانون عمل کنیم.
وی افزود: اگر قانون نقش محوری ما باشد می تواند تعادل را ضامن شود و فرصت های برابر را شکل دهد و امید به اقبال را در بین نخبگان قوت ببخشد.
وی ادامه داد: مرحله به مرحله وقتی به انتخابات بیندیشیم اساسی ترین مرحله انتخابات به اقبال چهره های نخبه، فرهیخته و مدیران برخوردار از وسعت دید کافی برای استقرار در کرسی های مجلس برمی گردد که اگر اقبال نخبگان و چهره هایی که مردم نسبت به آن ها شناخت دارند به خوبی همراه انتخابات شود این مهترین بحث است که ما این را نیز می توانیم در نوع نگاه بلندمان به قانون شکل دهیم.
استاندار سیستان و بلوچستان در این مورد تاکید کرد که اساس قانون برمشارکت برای انتخابات است چون انتخابات حق ملت است و آنچه که حق ملت است و حضور فراگیر را جست و جو می کند باید اسباب و زمینه حضور برای لایه های مختلف اجتماعی را ضامن شود.
اوسط هاشمی ادامه داد: یک کشور با قومیت های مختلف هستیم که این نگاه را اگر وسعت دهیم، می تواند کثرت حضور را ضامن شود که این کثرت حضور ضامنی قوی برای اقتدار کشور است .
وی یادآور شد: نشانه آن را در مذاکرات ایران با گروه 1+5 مشاهده کردیم که نظام با اقتدار حضور پیدا کرد و اساس این حضور بر محوریت مردم است.
وی افزود: اگر به سمت قانون برویم و رفتارهای خود را با آن انطباق دهیم و سلیقه های خودمان را از نوع نگاه به انتخابات دور کنیم، می توانیم یک انتخابات کاملا مردمی با مشارکت بالا را به عنوان یک سرمایه داشته باشیم.
همچنین محمود زمانی قمی استاندار مرکزی از تشکیل ستاد انتخابات در این استان خبر داد و اظهار داشت: ما برای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری براساس زمانبندی تعیین شده در وزارت کشور، ستاد انتخابات را در استان و شهرستان ها تشکیل دادیم وجلسات منظمی را برگزار می کنیم.
وی افزود: بیشتر فعالیت هایی که دولت و وزارت کشور برای انتخابات انجام می دهد عبارت از وظایف جاری و قانونی وزارت کشور، استانداری ها و فرمانداری ها است و چیزی خارج از آن ها نیست.
وی تاکید کرد: به نظر من انتخابات فراتر از این چیزی است که ما بحث می کنیم به هر حال انتخابات موضوعی است که هم در حوزه اجتماعی، هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی تاثیر خودش را می گذارد و آنچه که مهم است این نکات است.
محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: ستاد انتخابات گیلان از روزهای اول ابلاغ وزارت کشور شکل گرفته و جلستات مشترکی با هیات نظارت شورای نگهبان داشته ایم.
وی اظهارداشت: تاکید من همواره بر این بوده است که همه فرمانداران و بخشداران جلسات ستاد انتخابات را به صورت هفتگی تشکیل دهند و اجرای دقیق قانون را مدنظر داشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حق الناس بودن رای مردم و تاکید رییس جمهوری درباره شفافیت انتخابات و حضور قوی مردم پای صندوق بدون دغدغه امیدواریم بتوانیم حداکثر توان خود را برای برگزاری انتخاباتی قانون مند بکار بگیریم و فضا را برای رقابت بیشتر همه اندیشه ها و تفکرها فراهم کنیم.
همچنین محمدناصر نیکبخت استاندار همدان با بیان این که انتخابات حقی است که همه مردم دارند و ما نیز باید زمینه را برای انتخابات سالم و پرنشاط فراهم کنیم، تاکید کرد: این اطمینان را به مردم می دهیم که انتخابات سالم برگزار شود چرا که رای مردم حق الناس است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار