به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه بهزاد جلیلیان پیشاپیش 17 مرداد روز خبرنگار را خدمت اصحاب رسانه تبریک گفت و با اشاره به نودوسومین سالگرد تاسیس بانک ملی اظهار کرد: اقتدار بانک ملی ایران نشان از پشتوانه عظیم و اعتماد عمومی مردم است که موجب شده این بانک به عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام معرفی شود که نقش سازنده ای در بخش های مختلف در کشور داشته و دستاوردهای عظیمی در ارائه خدمات نوین بانکی از جمله در زمینه بانکداری الکترونیک داشته است. بزرگترین سرمایه بانک ملی، مشتریان آن است و از وجود پربرکت همین مشتریان، شوق خدمت هرچه بیشتر در تک تک کارکنان بانک ملی ایجاد شده است و با اشاره به اقدامات موثر دولت تدبير و اميد در راستاي كاهش و رفع مشكلات مردم در آخرین سال خدمت دولت، گزارشی از عملکرد بانک ملی استان طی یکسال گذشته و تا پایان تیر ماه 1400 را به شرح ذیل ارائه داد :
برخی از خدمات بانکداری الکترونیک بانک ملی ایران برای بهره مندی مشتریان عزیز:
با توجه به نگرانی ها در ارتباط با کاهش حساسیت ها به فاصله گذاری های اجتماعی و رشد آمارهای روزانه شیوع کرونا در کشور، مشتریان گرانقدر بانک ملی نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک توجه بیشتری داشتند و کمپینهای متعددی برای پیشگیری و مقابله با شیوع این ویروس تشکیل شد که(کمپین به شعب بانک ها نرویم) نیز یکی ازآنها بود و خوشبختانه با همراهی بسیاری از مشتریان گرامی همراه شد و این بانك با ارتقاي زيرساختهاي بانكداري الكترونيك خود، شرايط انجام امور بانكي براي مشتريان را به صورت غيرحضوري فراهم كرده است تا با بهره مندی از سامانه های مختلفی نظیر بام و اپلیکیشن بله، بسیاری از خدمات شعبه را به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمانی درکنار خود داشته باشند. همچنین دستگاههای خودگردان، اپلیکیشن 60، نشانپرداخت و دستگاه VTM ازدیگر خدمات برای بی نیازی مشتریان از مراجعه به شعب و دریافت خدمات غیرحضوری بانکداری هستند. گرچه شیوع کرونا مصائب بسیاری را برای کشور داشت اما شاهد بروز فرصت های خوبی از این اتفاق نامبارک بودیم که یکی از آنها اشاعه بیشتر خدمات غیرحضوری و الکترونیک بانک بود و بهویژه در سالهای اخیربا شناخت صحیح از تهدیدها و فرصت ها، سرمایهگذاری قابل توجهی در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال انجام شده و در بیشترحوزههای جدید به عنوان بانک مرجع در کشور مطرح بودهایم و کانال های اصلی ارتباطی دیجیتال خود نظیر اینترنتبانک و موبایلبانک را با کیفیتی منحصربهفرد برای مشتریان خود توسعه دادهایم و علیرغم از دست دادن چندین نفر از همکاران ارجمندمان در اثربیماری کرونا بدون وقفه و تعطیلی، تمامی شعب به همشهریان گرامی ارائه خدمت نموده اند.
يكي از بخش هاي مهم و تاثير گذار در اين بانك دايره انفورماتيك است كه با همكاري شركت سداد اقدامات زیر را انجام داده اند: در راستای پیشرفت بانکداری الکترونیک، بانک ملی با هدف ارائه مجموعهی خدمات بانکداری الکترونیک به مشتریان و استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای حوزه فناوری اطلاعات و یکپارچه نمودن خدمات قابل ارائه به مردم اقدام به طراحی سامانه بانکداری اینترنتی جدید «بام» {بانک اول من }نموده که 111586 مورد نصب گردیده است. سامانه بام باهدف بی نیاز بودن همشهریان محترم از بودن در صف خودپرداز و شعبه با ارایه خدمات بانکی نظیر پرداخت قبوض، انتقال پول، افتتاح حساب و سایر خدمات بانکی بوده و امکانات آن شامل (خلاصه حسابها، صورتحساب، محاسبه اقساط تسهیلات، محاسبه سود سپردهها، داشبورد، مدیریت مالی شخصی، تاریخچه انتقال پول، مشخصات کاربر، پرداخت قبض، انتقال پول، کارت به کارت، تعیین مبلغ و تاریخ چک، واحدهای بانک، دفترچه تلفن، بازخوردها، گزارش تسهیلات و نرخ ارز) می باشد و همچنین همراه بانک 141942 مورد همراه بانک نصب گردیده که درآن انتقال وجه حساب درون بانکی و شتابی، کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی از طریق بارکدخوان، پرداخت اقساط تسهیلات، خرید شارژ، شارژ خودکار، مانده کارت، صورتحساب تسهیلات، افزودن تسهیلات دیگران، استعلام برگه چک، خرید بسته اینترنت، نیکوکاری و... قابل انجام است و جمع کثیری از مشتریان از خدمات ویژه این سامانه ها استفاده می کنند.
با نصب تعداد 304دستگاه خودپرداز (ATM) مقاوم اول دربین بانک های استان و همچنین تعداد 86 کیوسک، نصب و راه اندازی گردیده و 20089 دستگاه کارتخوان(POS) در فروشگاهها و مراکز اقتصادی نصب گردیده است. توسعه شبكه پايانههاي سرويسدهنده به كارت مشتريان و نرم افزارهايي نظير همراه بانك و تلفن بانك و ارائه خدمت با ارتقاء عملكرد،پاسخگویی واحد ارتباطات مردمي با شماره 64140-021 و واحد امداد مشتريان با شماره 83386-021 در مركز و رفع مشكلات مردم، سامانه تلفني 09622 نیز به صورت 24 ساعته خدمات پرداخت قبوض خدماتي (آب – برق – گاز- تلفن و ...) و اطلاعات حسابهاي مشتريان را در سريعترين زمان ممكن ارائه مي دهد..صدور 251 هزار عدد مليكارت در كليه شعب به صورت آني و صدور270000کارت هدیه از ابتدا و 82000 كارت هديه در سال جاری به درخواست مشتري در شعب شهاب ملي با امكان بيمه نمودن ملي كارت در برابر سرقت و سوء استفاده احتمالي و همچنين توسعه سرويس ساپتا براي ارسال پيام كوتاه در زمان انجام تراكنش در كمترين زمان از ديگر خدمات مي باشد. سامانههای جدید نظیربام سازمانی، بام شرکتی و خدمات سیار بانک ملی ایران(VTM)که دستگاه های بانکداری غیر حضوری را در خود جاداده و امکان ارائه خدماتی نظیر دریافت و پرداخت وجه،پرداخت مبلغ چک، افتتاح حساب، صدور کارت هدیه، خرید شارژ و پرداخت قبوض به مشتریان را فراهم خواهد کرد. با توجه به احتمال بالای سوء استفاده از رمز کارت های بانکی خصوصا در خریدهای اینترنتی ، بانک ملی ایران اقدام به طراحی و ارائه اپلیکیشن 60 (تولید رمز یک بار مصرف شصت )نموده است.لذا به دارندگان کارت های بانک ملی توصیه می گردد به منظور حفظ دارایی و جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده از امکانات اپ 60 استفاده نمایند.
*محصول نشان پرداخت : بانک ملی به عنوان بانک پیشرو در نظام بانکی کشور، با تأسی از الزامات پیاده سازی بانکداری دیجیتال اقدام به اجرای توامان سیاستهای توسعه محصول و نفوذ در بازار در یکی از استراتژیکترین حوزههای رقابتی صنعت بانکداری کشور ، یعنی حوزه پرداخت الکترونیک نموده و در این راستا به منظور دستیابی به مزیت رقابتی، ارائه راهکارهای نوین در حوزه پرداخت، توسعه نرمافزارهای موبایلی و ترویج کیف پول الکترونیک در جامعه مشتریان، اقدام به رونمایی از محصول جدید خود تحت عنوان نشان نموده است.این سرویس به منظور صرفهجویی در هزینه استقرار دستگاههای POS ، کاهش هزینههای شتابی در پرداختهای آنلاین، سهولت استفاده در جامعه مشتریان و همچنین ترویج کیف پول الکترونیک به ویژه در پرداختهای خرد طراحی شده است. از طریق سرویس یاد شده (موجود در برنامک آپ ) خریدار می تواند برای پرداخت وجه کالا یا خدمت درخواستی به فروشنده مراجعه نموده و با اسکن بارکد تصویری (QRCode) فروشنده که در کنار یا جایگزین دستگاه POS شده است ، مبلغ پرداختی را وارد نماید تا وجه از طریق کیف پول یا اطلاعات کارت بانکی پرداخت گردد و به کیف پول فروشنده منتقل شود.
* ایوا : اپلیکیشن پرداختی بانک ملی ایران بوده که علاوه بر سرویس های خرید شارژ و بسته اینترنتی از تمام اپراتورها، پرداخت تمام قبوض بدون شناسه پرداخت، خرید انواع بیمه نامه ، کمک به انواع خیریه ها ، خدمات خودرو و اولین شعبه دیجیتال بانک ملی ایران با نام نشان بانک ایوا نموده است که در قابلیت نشان اعتباری ، گواهی امضائ دیجیتالی ، پرداخت تسهیلات کرونایی، کارت اعتباری ، صورتحساب ریالی ، افتتاح حساب و ده ها خدمت دیگر می باشد.
كانون جوانه ها که از بخش های متنوعی نظیر مسابقه های مختلف، سرزمین آرزوها، داستان، بازی و سرگرمی تشکیل شده و هدف آن آموزش مفاهيم پولي و اقتصادي به كودكان و نوجوانان است و در استان 39200عضو دارد و تاثيرات آن در جامعه علاوه برفرهنگ سازي، پس انداز و آگاهی بخشی در امور بانکی است وبا ارایه مطالب علمي، داستان، شعر، موسيقي و طراحي بازيهاي هدفمند در خدمت نوجوانان است. اپلیکیشن هپ(هوش پولساز)، بخشهای متنوعی نظیر بازی، انیمیشن، مدرسه شهروندی، همیار پلیس و کتابخانه دیجیتال را برای کودکان و نوجوانان ایجاد نموده و جشنواره های متعددی را با در نظر گرفتن جوایزی ویژه نظیر Ps4، ساعت هوشمند، گوشی و... برگزارنموده است.يكي از خدمات خاصي كه كانون جوانه ها براي كاربران خود فراهم نموده است صدور ملي كارت آرزو با نام خود كاربران است .
بانک آفیسر: بانک ملی به منظور جذب، تکریم و حفظ مشتریان ویژه و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر بانک ها با الگو برداری از بانک های موفق دنیا نسبت به ایجاد طرح بانک افیسر اقدام نموده است که ضمن ارائه خدمات و محصولات نوین وتسهیل ارتباط بانک و مشتریان ، از این مزایای رقابتی برخوردار می باشد.در این طرح مدیر خدمات ویژه عهده دار برقراری تعامل موثر وهوشمند با مشتریان ویژه ((vip بانک بوده و به صورت اختصاصی و مستمر همه روزه در تمام ساعات شبانه روز پاسخگو و ارائه دهنده خدمات و محصولات مورد در خواست مشتری در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت می باشد.
ایجاد سامانه سیستم ارزیابی عملکرد تحلیل پوششی داده ها ( DEA ) که با بررسی آیتم های مختلف نظیر منابع، رشد سپرده هی اصلی، پرداخت تسهیلات، مطالبات، اسناد، سود و زیان
و بانکداری الکترونیکی در شعب استان طی سال چندین شعبه ارتقای درجه گرفته اند.
دایره رفاه با هماهنگی بیمارستان بانک ملی ایران از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون علاوه بر ارایه خدمات معمول به بیماران در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت بیمارستان، خدمات گسترده ای را در راستای کمک به کاهش آثار شیوع این ویروس ارائه کرده است که از جمله آن می توان به طرح غربالگری همکاران طی چند 2مرحله هربار 500 نفر در استان اشاره کرد و با پیگیری های مکرر با حضور مدیر بیمارستان بانک ملی درمانگاه اداره امور شعب استان تاسیس و جهت رفاه حال کارکنان با 180 مرکزدرمانی قرارداد منعقد گردید.
دایره حراست به 4650 فقره استعلامات مراجع ذیصلاح و مراجعین حضوری و نامه ها پاسخ مناسب و متناسب ارایه نموده و طی بیش از 100 ماموریت، بازدید از شعب داشته وطی آسیب شناسی انجام گرفته، مشکلات امنیتی شعب نظیر دوربین ها و سیستم اعلام حریق مرتفع گردیده است.
واحد بازرسی به 1535 فقره شکایات و استعلام کتبی قضایی و مراجعین و شاکیان رسیدگی و پاسخ داده و همواره به منظور ارج نهادن به مشتریان از راه های مختلفی نظیر پذیرش حضوری و شکایات تلفنی و همچنین سامانه های مختلف الکترونیکی نظیر سامانه بازرسی به تقاضاها، گلایه و شکایات مراجعین و مشتریان پاسخ داده شده است و از طریق سیستمهای سیستماتیک و مانیتورینگ در حال رصد کردن عملکردشعبه و همکاران میباشد تا در خصوص شکایت احتمالی مشتریان اقدام لازم انجام پذیرد و سامانه شکایت بازرسی جهت مشتریان در نظر گرفته شده است. در خصوص تكريم ارباب رجوع در بازرسي هاي به عمل آمده با تسريع در پاسخ به شكايات مشتريان در اولين فرصت با راه اندازي سامانه شكايات و پاسخگويي حضوري يا تلفني به سئوالات مطرح شده و ایجادسیستم كنترل سيستماتيك شعب بالاخص دستگاههاي خودپرداز جهت رفاه حال مشتريان در جهت تسريع در امور آنان وبالابردن ضریب امنیتی از طریق کنترل سیستماتیک برقرار است.
کارکنان اداره امور شعب کرمانشاه تیر ماه 1399در پویش کمک مومنانه و در راستای اجرای فرامین و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری و ایجاد یک پویش گسترده برای همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و آسیب دیدگان اقتصادی به تاثیر از شیوع ویروس کرونا شرکت و بالغ بر 300 میلیون ریال در قالب بسته های معیشتی و اقلام مورد نیاز برای نیازمندان و اقشار آسیب پذیر تهیه و توزیع کردند. تهیه و توزیع 140 جفت کفش به ارزش 124میلیون ریال جهت فرزندان خانواده های نیازمند و 200میلیون کمک مالی به مردم مناطق زلزله زده سی سخت از دیگر اقدامات بوده است.
جلیلیان در ادامه به تسهيلات پرداختي اين بانك اشاره كرد و گفت در بخشهاي مختلف جهت رفع نيازمنديهاي اقشار متوسط و ضعيف، 58826 فقره تسهيلات به ارزش 23276064 میلیون ريال در بخشهای کشاورزی ،صنعت و معدن ،مسکن و ساختمان ،بازرگانی و خدمات به شرح زير به كار گرفته و هدايت شده است: 7307فقره تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش 4550700میلیون ریال، 1390 فقره تسهيلات خود اشتغالي به ارزش 6601000میلیون ریال، 5458فقره تسهيلات به فرهنگیان آموزش و پرورش به ارزش 1234450میلیون ریال و2955 فقره به سایر ادارات به ارزش 288361میلیون ریال به صورت مصوبات کلی و ده ها فقره تسهیلات متفرقه توسط شعب که در حال پرداخت می باشد.تسهیلات ودیعه مسکن و ناشی از کرونا نیز 12967 فقره به ارزش 714358 میلیون ریال پرداخت گردیده است.
بانک کارگشایی به منظور رفع نیازهای فوری و ضروری متقاضیان طی سال 11127 فقره تسهیلات قرض الحسنه و جعاله پرداخت کرده و جهت نیازهای ضروری متقاضیان در ازای ترهین طلاآلات، تسهیلات قرض الحسنه اعطا می کند. این بانک در مدت مذکور تعداد 9500 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بالغ بر یکصدوچهل و سه میلیارد ریال به متقاضیان تخصیص داده است. همچنین تعداد 3322 فقره تسهیلات جعاله به ارزش چهارصدوبیست وچهار میلیارد ریال پرداخت شده است.
آموزش کارکنان با برگزاری 295دوره و کارگاه آموزشی و شرکت 10120 نفر از کارکنان در دوره های مختلف نسبت به ارتقای سطح علمی و حرفه ای آنان اقدام گردید. همچنین تعداد 1900 نفر از کارکنان این بانک در کلاس های آموزشی ضمن خدمت شرکت نموده اند.
کوچک سازی اداره از طریق برون سپاری بعضی از خدمات مانند پول رسانی و خدمات اداری مختلف و افتتاح فاز اول و دوم صندوق های اجاره ای در شعبه ممتاز کرمانشاه با 1421 صندوق امانات از دیگر خدمات ارائه شده می باشد و در راستای تکریم مشتریان ارجمند سیستم نوبت دهی جدید که قابلیت اخذ نوبت از طریق سامانه بله را در خارج از شعب بانک را فراهم نموده در اکثر شعب تجهیز گردیده و مابقی در دست اقدام است تا از اتلاف وقت و انرژی همشهریان گرامی جلوگیری شود.
برگزاری جلسات خبرگان مورد وثوق بانکی و بررسی پرونده های ارجاعی از سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت و کمک به قانون کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین برگزاری جلسات ماهیانه شبکه بانکی استان جهت بحث و تبادل نظر مدیران در مورد مسائل و ارائه راهکار مناسب جهت ارائه هرچه بهتر خدمات به همشهریان شریف از وظائف بانک ملی استان به عنوان کمیسیون هماهنگی بانک های استان می باشد.
جلیلیان به پروژه هاي عمراني اين بانك اشاره كرد و گفت : به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتريان، عمليات بازسازی و نوسازی در مناطق زلزله زده شعب ثلاث باباجانی ، مرکزی و امام سرپلذهاب، مرکزی و فرهاد قصرشیرین، مرکزی و 22بهمن گیلانغرب و گهواره پايان يافته و تحويل و راه اندازي آنها به انجام رسيده و در شهرستانهای دیگر شعب مرکزی، چقاگلان، امام خمینی کرمانشاه، مرکزی هرسین و درمانگاه کرمانشاه نیز بازسازی به اتمام رسیده است.در ضمن برای ساخت سه مدرسه در مناطق زلزله زده با نوسازی مدارس عقد قرارداد و تحویل گردید.
جلیلیان در پايان با ابراز اميدواري به رفع مشكلات كلي جامعه در بخشهاي مختلف اظهار داشت بانك ملي استان كرمانشاه با داشتن نيروهاي خدوم ، شايسته و متعهد خود ضمن شناسايي مشكلات و با طراحي و تدوين برنامه هاي راهبردي و بر اساس ابلاغيه هاي بانك مركزي تلاش خواهد كرد آن طور كه شايسته مردم شريف استان در بخشهاي مختلف است خدمات خود را ارائه دهد و با به كارگيري روشهاي علمي علاوه بر برنامه هايي که انجام گرديده شاهد رشد و تعالي بیش از پیش اين بانك و رضايت مردم شريف از عملكردمان باشیم و از اطلاع رسانی اصحاب رسانه کمال تشکر را دارم، بانک ملی از دیرباز با رسانه ها ارتباط تنگاتنگ داشته و به اهمیت حرفه آنها به خوبی واقف است. اینجانب به نمایندگی از همه همکارانم در این بانک، به همه تلاش گران این عرصه ضمن تبریک مجدد روز خبرنگار، خداقوت می گویم و برای همه خبرگزاری ها، رسانه ها و خبرنگاران پرتلاش، آرزوی توفیق را دارم.
وی در انتها ضمن سپاسگزاری از خیرینی که در بخش قرض الحسنه سپرده گذاری می کنند یادآور گردید در چهل و یکمین مرحله قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس اندازبانک ملی ایران در سال 1400 جوایز به شرح زیر به برندگان تخصیص یافته است شامل: 100کمک هزینه خریدواحدمسکونی یک میلیارد ریالی، 1400 کمک هزینه خرید کالای ایرانی هریک به ارزش پانصد میلیون ریال ،1400 کمک هزینه خرید صنایع دستی 10 میلیون ریالی و 800هزار جایزه نقدی یک میلیون ریالی دیگر که در مجموع 802هزار و 290 فقره با ارزش بیش از یک هزار و 614 میلیارد ریال به سپرده گذاران تعلق گرفته است .