۴ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری علیه آفت جوانه خوار سم‌پاشی شد.
کد خبر: ۹۷۲۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 20 June 2021

 

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گفت: ۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان مبتلا و گرفتار بیماری است که از این سطح ۵۰ هزار هکتار درگیر بیماری خشکیدگی بلوط و ۲۵ هزار هکتار گرفتار آفت جوانه‌خوار بلوط شده است.

اسماعیل صالحی افزود: بیماری‌های خشکیدگی و آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های بلوط زاگرس شیوع یافته است که در همین راستا، سند ملی توسعه زاگرس با هدف پیشگیری، احیا، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌های زاگرس تدوین شده است.

وی گفت: امسال ۱۴ طرح با ۴۳ زیر طرح برای منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان تعریف و برای اجرای آن یکهزار میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد شده است و این طرح‌ها در بخش‌های طبیعت‌گردی، زراعت چوب، توسعه جنگل، توسعه مراتع، آبخیزداری، آب‌خوان‌داری، تولید بذر و نهال گونه‌های مرتعی هستند.

صالحی افزود: پارسال، ۴۳۰ طرح با ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب و تخصیص ۳۵۰ میلیارد ریال در استان اجرایی شد که از این تعداد اعتبارات ۱۷۲ طرح از محل صندوق توسعه ملی، ۱۵۹ طرح از ردیف‌های ملی و ۹۹ طرح از بودجه استانی اجرایی تامین شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون تمام ۱۱ دشت استان برای برداشت از منابع آب زیرزمینی، ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی اعلام شده‌اند.

صالحی افزود: فرونشست خاک، نابودی پوشش گیاهی، تبدیل منابع آب و خاک به شوره‌زار و نبود طرح تعادل دام و مرتع از مهم‌ترین مشکلات دشت بزرگ شهرکرد به‌شمار می‌رود که در همین راستا اجرای طرح‌هایی برای حفظ پوشش گیاهی، پخش سیلاب، مهار روان‌آب‌ها، جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی و هدایت به سمت و سوی سوخت‌های جایگزین از منابع تجدیدپذیر و تغذیه مصنوعی در دستور کار اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

وی به اجرای طرح کاداستر در نیمه نخست امسال برای تمامی نقاط استان خبر داد و گفت: پارسال طرح‌های مرتبط با توسعه و حفظ منابع‌طبیعی و آبخیزداری نظیر دو هزار و ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی، ۱۱ هزار هکتار ممیزی مراتع، ۱۱۸ هزار هکتار مرتع‌داری تلفیقی، ۳۵۴ هزار هزار هکتار کاداستر، تعیین محدوده یکهزار و ۵۲۰ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی، ۴۵۱ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی، ۱۱۳ هزار هکتار مرتع‌داری، یک‌هزار و ۶۳۸ هکتار زراعت چوب و ۲۳ هزار هکتار آبخیزداری و آب‌خوان‌داری به‌منظور مقابله با خشکسالی اجرا شد.

صالحی خاطرنشان کرد: اکنون به‌ازای حفاظت از هر ۳۰ هزار هکتار مرتع و شش هزار هکتار جنگل به یک نیروی انسانی و در مجموع به ۱۱۹ نفر نیاز است.

وی گفت: پارسال در این بخش ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد، اما امسال به ۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار