مشاور رییس جمهور پیشنهاد کرد:
رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرد امام جمعه مشهد در تريبوني غير از نماز جمعه و در جمع دانشگاهيان از استدلال خود در خصوص موضوعات مرتبط با دانشگاه فردوسی دفاع کند.
کد خبر: ۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲ 02 March 2015
رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرد که دعوت از امام جمعه محترم مشهد برای دفاع از استدلال های خود  در تريبوني غير از نماز جمعه  و در جمع دانشگاهيان صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار تابناک از خراسان رضوی ، دکتر حسام‌الدین آشنا در مراسم افتتاح اتاق فكر خراسان رضوي با اشاره به فرمایشات چند روز پيش امام جمعه مشهد در خصوص مراسم دانشگاه فردوسي ، اظهار کرد: آيا در بررسي‌هايي كه در دانشگاه‌ها صورت مي‌گيرد، صحبت‌هاي امام جمعه از جنبه سياسي، حقوقي، فقهي ومانند آن نمي‌‌تواند مورد بررسي قرار گيرد يا مثلا از امام جمعه محترم دعوت شود تا در تريبوني غير از نماز جمعه و در جمع دانشگاهيان از استدلال‌هاي خود دفاع كند.

آشنا با اشاره به محورهاي رساله‌هاي تحقيقاتي دانشگاه‌ها گفت: رساله‌هاي کارشناسي ارشد و دكتري تحقيقات دانشگاهي و مشابه آن مي‌تواند به مسائل واقعي كشور چه از جهت مسئله‌شناسي و چه راه‌حل‌پژوهي و نقد عملكردها معطوف شود.

وي با اشاره به لغو مجوز برگزاری کنسرت چند روز گذشته دانشگاه فردوسی اضافه كرد: ممكن است امروز اين سخن من مورد توجه قرار نگيرد، چرا كه همين چند روز پيش معاون فرهنگي دانشگاه فردوسي دستگير شد؛ اما آيا نمي‌توان در مورد دستگيري معاون دانشگاه در دانشكده علوم سياسي، دانشكده حقوق و… اين مسئله را پژوهيد.

آشنا ادامه داد: امام جمعه مشهد در سخنرانی خود در نماز جمعه مبنای مخالفت خود را با این مراسم اعلام کرد که در بررسی صحبت های امام جمعه جنبه های سیاسی و فقهی و فرهنگی و روایی و حقوقی مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه هر اتفاقی که برپایه قدرت رخ می دهد قابلیت بررسی در دانشگاه را دارد تصریح کرد : دانشگاه توانمند دانشگاهي نيست كه در برابر قدرت حاكم بايستد اما قدرت حاكم به احترام آن دانشگاه مي‌ايستد.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با بيان اينكه «چرا پژوهش‌های دانشگاهی در خصوص اينكه آيا دادستان مي‌تواند راجع به اتفاقات فرهنگي دانشگاه تصميم‌گيري كند، طرحي پژوهشي اجرا نمي‌كند» ‌گفت: اين طرح‌ها بايد نفيا و اثباتا در دانشگاه‌ها پيگيري شود.

آشنا افزود: دانشگاهي كه بتواند اولويت‌هاي منطقه و حتي مسائل ملي را مطرح و از طرح‌هاي خود دفاع كند و همچنين بتواند عملكرد دولت‌ها را بر مبناي سياست‌پژوهي نقد كند، دانشگاهي موفق خواهد بود.

به گفته وی ، دانشگاهي كه بتواند اولويت‌هاي منطقه‌اي و ملي را به نقد كشد و در رابطه با آن طرح ارائه دهد و عملكرد دولت‌ها را وراي ادعاها نقد كند، دانشگاهي سياستي و نه سياسي است.

این استاد دانشگاه با بيان اينكه «ما هميشه از سياسي بودن دانشگاه‌ها هراس داشته‌ايم» اظهار كرد: اين در حالي است كه امام راحل و مقام معظم رهبري بر سياسي بودن دانشگاه‌ها تاكيدي جدي داشته‌اند.

وي ادامه داد: هراس ما به اين خاطر است كه سياسي بودن را با جناحي بودن يكي مي‌دانيم و تصور مي‌كنيم دانشگاه پياده‌نظام جناح‌هاي سياسي است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: در حقيقت هر اتفاقي كه بخشي از آن به قدرت حاكم مربوط باشد، قابليت بررسي در دانشگاه را دارد؛ ما امروز چه بخواهيم و چه نخواهيم قواي مجريه، مقننه و قضائيه بر دانشگاه تاثيرگذارند اما بايد پرسيد تاثير دانشگاه بر اين قوا چيست.

وي اضافه كرد: در سياست‌گذاري ما نبايد به دنبال كشف حقيقت و واقعيت صرف باشيم؛ آنچه كه در سياست‌گذاري مهم است، كشف مصلحت است؛ يعني درست‌ترين راه‌حل به شرط امكان به دست آيد.

آشنا تاكيد كرد: متاسفانه ما روش مصلحت را نشناخته‌ و نياموخته‌ايم؛ در سياست‌گذاري اصل، تكيه بر باب تزاحم است؛ در حقيقت عاقل كسي است كه بتواند از بين بد و بدتر آنچه كه بد است را انتخاب كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بيان اينكه «در نظام پيرامون‌، مركز صداي پيرامون هيچگاه جذب مركز نخواهد شد» گفت: اگر توانستيم صداي پيرامون را به همه جا برسانيم، موفق بوده‌ايم.

آشنا با اشاره به ايده راه‌اندازي اتاق‌هاي فكر در استان‌ها خاطرنشان كرد: ايده اتاق فكر در نتيجه پيوند ميان معاونت تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري با معاونت فرهنگي وزارت علوم بود كه نتيجه آن ايجاد برش براي اتاق‌هاي فكر است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ابراز اميدواري كرد دست‌هاي دراز شده از سوي نهاد رياست جمهوري به نخبگان استان پس زده نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار