مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ گفت: کشاورزان با ضدعفونی کردن بذر در ابتدای سال زراعی می‌توانند تا 80 درصد در مصرف سموم شیمیایی صرفه‌جویی کنند.
کد خبر: ۹۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 08 September 2015
به گزارش تابناک مازندران به نقل از  خبرگزاری فارس از شهرستان سیمرغ، مجید جعفری صبح امروز در جمع کشاورزان و دهیاران شهرستان سیمرغ، اظهار کرد: آموزش و ترویج محصولات ارگانیک محور اصلی اداره جهاد کشاورزی این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه امروزه در تمامی کشورهای دنیا امنیت غذایی دغدغه مهم دولتمردان است، افزود: شهرستان سیمرغ دارای یکی از مستعدترین زمین‌ها برای کشاورزی است.
مدیر اداره جهاد کشاورزی سیمرغ با بیان اینکه امروزه کشاورزی ما باید مبتنی بر دانش علمی باشد، خاطرنشان کرد: هر کشاورز یا دهیار که به اداره جهاد کشاورزی مراجعه کند، متخصصان در زمینه‌های مختلف آماده خدمت‌رسانی و همکاری با آنها هستند.
این مسئول بیان کرد: برنامه‌های بسیار خوبی در اداره جهاد کشاورزی سیمرغ تدوین شده است و کارشناسان این اداره از کشت بذر تا دروی محصول در کنار کشاورزان حضور و نظارت دارند تا محصولی باکیفیت به‌دست آید.

وی اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی یک‌روزه، یک‌هفته‌ای و سالانه از جمله اقداماتی بوده که توسط کارشناسان جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی و انجام شده است که برای هر کارشناس سه روستا در نظر گرفته شده و در صورتی که نیاز کشاورزان در فصل کاشت یا برداشت توسط کارشناسان برآورده نشود، اساتید مختلف برای برگزاری کلاس‌های توجیهی کشاورزان آمادگی حضور دارند.

رئیس جهاد کشاورزی سیمرغ با اشاره به کشت ارگانیک محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: کشاورزان با ضدعفونی کردن بذر در ابتدای سال زراعی می‌توانند تا 80 درصد در مصرف سموم شیمیایی صرفه‌جویی کنند.

جعفری ادامه داد: 90 درصد کشاورزانی که از این روش استفاده کردند، کرم‌های ساقه‌خوار در مرحله اول و دوم موجب آسیب رساندن به محصولات آنها نشده است.

وی با اشاره به اینکه اداره جهاد کشاورزی بر مصرف کودهای سیاه، سفید و پتاس نظارت می‌کند، گفت: کشاورزان در هر زمانی احساس کردند که کودهای مصرفی تقلبی بوده یا مصوب اداره جهاد کشاورزی نیست، در اولین فرصت با این اداره تماس بگیرند تا مأموران نظارتی در محل حضور یافته و کودها را تست کنند تا در صورت محرز شدن تقلبی بودن کودها به‌صورت قانونی با متخلف برخورد کنند.

جعفری اظهار کرد: کشاورزان برای سم‌پاشی در زمین‌های خود حتماً با کارشناسانی که در مراکز خدمات کشاورزی فعالیت دارند، مشورت کنند و با آگاهی از زمان و مقدار سم، نسبت به سم‌پاشی مزارع خود اقدام کنند.

رئیس جهاد کشاورزی سیمرغ با اشاره به صدور پلاک برای ادوات کشاورزی، ادامه داد: اطلاع‌رسانی‌های لازم توسط دهیاران روستا انجام شده و در حال تشکیل کارگروه مربوطه هستیم تا راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای دریافت پلاک برای کشاورزان صورت گیرد.

جعفری با تأکید بر اینکه هیچ کمباینی در فصل کشاورزی جدید بدون داشتن کارت معاینه فنی حق کار کردن در زمین‌های شالیزاری را ندارد، افزود: در ابتدای فصل جدید زراعی این ابلاغیه برای بخشداران ارسال می‌شود و بخشداران نیز دهیاران روستاها را در جریان کار قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: با مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران شهرستان قائم‌شهر هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و در زمان مشخصی اکیپ کامل معاینه فنی در شهرستان حاضر و با فراخوان کمباین‌داران این شهرستان، اقدامات لازم برای صدور کارت و برچسب معاینه فنی صورت می‌گیرد.

جعفری اظهار کرد: بسیاری از کمباین‌های سطح شهرستان با مشکل روبه‌رو هستند و در بررسی‌های میدانی که از چند زمین کشاورزی به عمل آمد شاهد اتلاف حجم زیادی از برنج‌های شالیکاران بودیم.
رئیس اداره جهاد کشاورزی سیمرغ در پایان گفت: صدور کارت سوخت ادوات کشاورزی به نظام صنفی کشاورزی سپرده شده است و آنها با همکاری اداره راهنمایی و رانندگی و هماهنگی اداره جهاد کشاورزی برای متقاضیان کارت سوخت ادوات کشاورزی، پرونده تشکیل می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار