برای غسل اموات
نبود غسالخانه و ماشین حمل اجساد در سال های گذشته در شهرستان ایوان باعث شد که مردم این شهرستان اموات خود را در درون منازل غسل داده و برای دفن به قبرستان منتقل کنند و هنوز این سنت با وجود احداث غسالخانه و ماشین حمل جسد در این شهرستان ادامه دارد.
کد خبر: ۷۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳ 14 August 2015
صاحبان اموات، اجساد عزیران خود را درون حیاط یا حمام منازل مسکونی شست و شو و غسل می دهند که این امر دارای اثرات منفی روانی و گاه بهداشتی برای محیط و اطرافیان است.
با وجود آنکه غسالخانه مجهز و مناسبی در نزدیکی قبرستان عمومی شهرستان احداث شده و آمبولانس حمل جسد نیز در شهرستان استقرار دارد اما مردم تمایل چندانی برای استفاده از شرایط فراهم شده را ندارند.
مردم برای عدم استفاده از غسالخانه دلایل متعددی را مطرح می کنند به گونه ای که یکی از شهروندان ایوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از علت های عدم استفاده مردم از غسالخانه را دوری و مسافت زیاد این مکان با شهرعنوان کرد .
افشین نثاری افزود: نبود سایبان برای حفاظت تشییع کنندگان از سرما و گرما و نبود مکان برای نشستن در مدت انتظار برای اتمام غسل میت از جمله مواردی است که مردم هنوز رغبت چندانی برای استفاده از غسالخانه ندارند.
وی گفت: البته تعصب بی جا و صرفه جویی در زمان نیز از جمله مواردی است که در این سنت اشتباه دخیل است و برچیده شدن آن نیاز به کار فرهنگی، اعتماد سازی در بین مردم، تابوشکنی از سوی سران و بزرگان طوایف مختلف شهرستان دارد.
یکی دیگر از شهروندان ایوانی نیز اظهار کرد: از آنجا که شهرستان ایوان دارای بافت عشیره ای و قومی گرایی است این بافت در غسل و دفن میت نمود بارزی دارد و گاه خود میت قبل از مرگ محل غسل و دفن خود را در قالب وصیتی مشخص می کند.
محسن فتاحی عنوان کرد: اجتناب از این امر که در شان مردم شهرستان ایوان هم نیست باید از سوی مسوولان که مورد اعتماد مردم هستند نهادینه شود و مراسم های ختم و فاتحه و نیز تریبون نماز جمعه بهترین فرصت برای اشاعه فرهنگ استفاده از غسالخانه است.
در این میان مسوولان شهرستان ایوان دغدغه بیشتری برای استفاده مردم از غسالخانه و ماشین حمل جسد دارند و امام جمعه این شهرستان اظهارکرد: غسل میت در منزل از بعد شرعی دارای اشکال نیست اما از لحاظ عرفی، روانی، بهداشتی و اخلاقی صحیح نیست.
حجت الاسلام علی محمد لروند تاکید کرد: این عمل تاثیر بسیار منفی بر روحیه اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان دارد و بایستی با کمک دستگاه های متولی چون فرمانداری، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی این معضل رفع شود.
وی از دیدار با سران و بزرگان شهرستان خبر داد و افزود: با جدیت در حال پیگیری این موضوع و براندازی این سنت غلط هستیم و در تریبون نماز جمعه و نماز عید فطر استفاده از غسالخانه و ماشین حمل جسد اعلام شد و در آینده نیز این مساله نیز در محافل عمومی و همایش ها بیشتر از گذشته مطرح می شود.
معاون فرماندار ایوان نیز در این زمینه ابراز امیدواری کرد: بعد از استقرار ماشین حمل جسد در شهرستان با کمک بخش خصوصی و گماشتن غسال و نگهبان به صورت مداوم از سوی شهرداری، استفاده مردم از غسالخانه گسترش پیدا کند.
عبدالرضامهدیان افزود: پیش از این مردم اجساد را با استفاده از وسایط نقلیه ای چون نیسان و وانت بار حمل می کردند که در شان اموات نبود اما اکنون بعد از تعبیه این آمبولانس در صدد برگزاری همایش های مختلف فرهنگی و آموزشی برای اقشار مختلف مردم در این زمینه هستیم.
وی ادامه داد: همچنین به بخشداری ها و دهیاری های مختلف نیز بخشنامه های متعددی ارسال شده که مردم را برای استفاده از غسالخانه ترغیب کنند که انتظار می رود در نشست های مختلف با معتمدان و بزرگان شهرستان گرایش مردم برای استفاده از این مکان بیشتر شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان هم گفت: متاسفانه غسل میت در منازل به یک رفتار و سنت دیرپا و فراگیر در میان مردم شهرستان تبدیل شده است که تغییر آن مستلزم کارفرهنگی و آموزشی فروان است و ایجاد تغییر در دیدگاه آنها زمان بر است.
راضی ناصری فرتاکید کرد: شست و شوی اموات مبتلا به بیماری های عفونی در منزل کار بسیار خطرناکی است که باعث آلودگی محیط می شود هرچند مراکز درمانی اجازه غسل این گونه اموات در منزل را نمی دهند چرا که آب حاصل از غسل اموات وارد فاضلاب و تکثیر آلودگی از این طریق می شود.
وی ادامه داد: غسل اموات بیشتر از نظر روانی مساله ساز است چرا که در روحیه افرادی که از نزدیک شاهد غسل فرد مرده هستند تاثیر منفی می گذارد و در صورت امکان این عمل را نباید در برابر دیدگان کودکان و نوجوانان انجام دهند.
شهردار ایوان نیز گفت: علت عدم استفاده از غسالخانه نبود ماشین حمل جسد بود که با حمایت فرمانداری و با کمک بخش خصوصی یک دستگاه امبولانس برای این موضوع در نظر گرفته شده است.
پارسا جهانی افزود: قطعات زمین قبرستان عمومی طی سال های گذشته از سوی قبایل و طوایف مختلف شهرستان خریداری شده و شهرداری در حفر قبرو دفن میت عملا هیچ نقشی ندارد و بیشتر مردم نیز برای صرفه جویی در زمان از غسالخانه استفاده نمی کنند.
وی توضیح داد: به زعم مردم شهرستان حمل جسد به غسالخانه و انجام شست و شوی آن در این مکان و سپس انتقال به قبرستان برای دفن زمان زیادی را از آنها می گیرد لذا به جای صرف زمان برای انتقال نعش متوفا به غسالخانه در منزل این کار را نجام می دهند.
وی با بیان اینکه غسالخانه شهرستان ایوان یکی از بهترین و مجهز ترین غسالخانه های غرب کشور است که هنوز به صورت گسترده و انبوه مورد استفاده مردم قرار نگرفته است،به شهروندان یادآورشد: مردم بهتر است به منظورحفظ شان اجساد، جایگاه شهرستان و سلامت محیط از غسالخانه استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، شاید در گذشته و قبل از احداث غسالخانه و نبود ماشین حمل اجساد، غسل اموات در منزل دارای توجیه قانع کننده ای از سوی مردم این سامان بود، اما اکنون با توجه به فراهم بودن شرایط دیگر دلیلی منطقی برای انجام این فعل در منازل دیده نمی شود.
البته گرایش برای استفاده از غسلخانه نیاز به برنامه های آموزشی و فرهنگی بسیاری دارد تا ریشه این سنت غلط که با فرهنگ و باور این مردم عجین شده، خشکانده شود و این امر میسر نمی شود مگر با همکاری خود مردم به ویژه نسل جوان، معتمدان و بزرگان این خطه.
هرچند مرگ حقیقت غیر قابل انکارو ناگزیری است که دیر یا زود سراغ همه می رود و هر لحظه و هر دم در کمین همه موجودات زنده جهان است، اما نوع برخود با اموات بعد از مرگ و با توجه به حرمتی که اموات در دین مبین اسلام دارند، به جاست که مردم شهرستان ایوان برای حفظ شان عزیران از دست رفته خود، از مکان و امکاناتی که برای این منظور در نظر گرفته شده استفاده کنند.
غسالخانه شهرستان ایوان در جوار امامزاده حاجی حاضر در مسیر ایوان به اسلام آباد قراردارد که مسیر دسترسی آن به طول 10 کیلومتراست که شش کیلومتراز آن چهارخطه شده و چهار کیلومترباقیمانده نیز تا پایان سال جاری با صرف اعتباری حدود 20میلیارد ریال تکمیل می شود، و همچنین غسالخانه از امکاناتی چون پارکینگ و فضای سبز برخوردار است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار