مدیرکل محیط زیست استان گیلان:
برجی در ادامه با بیان اینکه بحث محیط زیست امروز به یک بحران تبدیل شده اظهار داشت: به منظور مقابله با بحران محیط زیست نیاز است تا همه اقشار مردم و جامعه از خود مجاهدت نشان دهندو آن را جدی بگیرند.
کد خبر: ۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰ 23 February 2015
مدیرکل محیط زیست استان گیلان روز دوشنبه در این همایش با مثبت خواندن برگزاری چنین همایش هایی اظهار کرد: مقابله با بحران محیط زیست نیازمند یک جهاد همگانی در جامعه است.

محمدرضا برجی با بیان اینکه حفظ محیط زیست همواره یکی از ماموریت های مهم انسان بر روی زمین است، افزود: هیچ انسانی حق ندارد از نعمت های خداوند متعال به شکل نامطلوب استفاده کند زیرا خود این امر گناهی بزرگ است.

وی منابع زیست محیطی را متعلق به همه عموم و نسل های آینده دانست و اظهار داشت: هیچ انسانی حق ندارد منابع طبیعی و زیست محیطی را نابود کند.

وی در ادامه با اشاره به دفع غیر اصولی زباله ها اظهار داشت: در دنیای مدرن امروز که علم در آن رشد بسیاری دارد دفع زباله ها به خوبی صورت نمی گیرد و این امر معضلات زیست محیطی بسیاری را ایجاد کرده است.

وی گفت: متاسفانه به علت دفع غیر اصولی زباله ها روزانه شیرابه های زباله ها وارد رودخانه ها و منابع آبی شده و آلودگی های بسیاری را در زمینه محیط زیست ایجاد می کند.

وی همچنین با اشاره به کاهش ذخائر دریایی گیلان همچون ماهیان خاویاری و... اشاره کرد و اظهار داشت: خود این امر نیز بیانگر عدم توجه لازم به حفظ محیط زیست است.

برجی در ادامه با بیان اینکه بحث محیط زیست امروز به یک بحران تبدیل شده اظهار داشت: به منظور مقابله با بحران محیط زیست نیاز است تا همه اقشار مردم و جامعه از خود مجاهدت نشان دهندو آن را جدی بگیرند.

وی حفظ محیط زیست را از اهداف مهم این سازمان عنوان کرد و یادآور شد: بحث تفکیک زباله یکی از ساده ترین و موثرترین راهها در جهت مقابله با معضل زباله است.

وی با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا بایستی در زندگی روزمره همه افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد، افزود: ارائه آموزش های لازم در جهت تفکیک زباله از مبدا می تواند در اجرای این طرح و توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست بسیار موثر باشد.

وی با تاکید بر نقش گروه های مردم نهاد در جهت اجرای این طرح اظهار داشت: در جهت اجرای این طرح ها بایستی گروه های مردم نهاد و مشارکت های عمومی هرچه بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

وی یادآور شد: خوشبختانه با توجه به حمایت های استاندار گیلان زمینه حمایت از گروه های مردم نهاد در جهت اجرای طرح های تفکیک زباله در استان فراهم شده است و حمایت های لازم صورت می گیرد.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این همایش با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست اظهار کرد: ایجاد توسعه پایدار در گرو توسعه محیط زیست و حفظ منابع طبیعی امکان پذیر است.

حسین اسماعیلیان با تاکید بر اینکه باید بین توسعه پایدار و مقوله محیط زیست توازن برقرار شود، اضافه کرد: در صورتی که محیط زیست در این بین نادیده گرفته شود با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست بر عهده همه اقشار جامعه است، افزود: عدم توجه به مقوله محیط زیست موجب نابودی منابع طبیعی و کره خاکی خواهد شد.

اسماعیلیان در ادامه با اشاره به اینکه برای حفظ محیط زیست بایستی نو اندیشی وجود داشته باشد، اظهار داشت: دست اندرکاران حوزه فرهنگ در این خصوص نقش بسیار مهمی در جهت آگاه کردن جامعه برعهده دارند.

وی در ادامه با اشاره به معضلات کنونی در زمینه دفع اصولی زباله ها نیز گفت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا باید به عنوان یکی از راههای موثر در جهت دفع مناسب زباله ها و حفظ محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

اسماعیلیان با بیان اینکه بحث تفکیک زباله بایستی از در منازل انجام بگیرد، اظهار داشت: در جهت اجرای این طرح ها حمایت های لازم صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر نقش آموزش در جهت توسعه این طرح بین اقشار مختلف جامعه اظهار داشت: در این راستا مسئولین آموزش و پرورش می تواند در زمینه تفکیک زباله از مبدا فرهنگ سازی لازم را بین دانش آموزان ایجاد کنند.

وی از رسانه های مختلف و خبرنگاران نیز خواست تا در ترویج فرهنگ توسعه محیط زیست تلاش لازم را در جهت آگاهی جامعه داشته باشند.

پخش نماهنگ هایی با موضوع محیط زیست از دیگر برنامه های این همایش بوده است.

در این همایش که در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه برگزار شد، فرماندار، مدیرکل محیط زیست گیلان، بخشداران، شهرداران، شوراهای اسلامی شهر 

و روستا ، دهیاران ، بهورزان و جمعی از گروه های مردم نهاد حضور داشتند.

گفتنی است؛ روزانه دو هزار تن پسماند توسط یک میلیون جمعیت روستایی و یک و نیم میلیون جمعیت شهری در گیلان تولید که بخش مهمی از آن در طبیعت دفع می شود. 

هم اکنون زباله های گیلان به 25 محل هدایت و مدیریت می شوند که این جایگاه های دفن زباله های استان شرایط استانداردهای لازم را ندارند.

مجمع عالی دوستداران محیط زیست و طبیعت شهرستان آستانه اشرفیه در 27 آذرماه سال جاری با عضویت همه اعضای کمیته مدیریت پسماند، دهیاران و بهورزان شهرستان، به عنوان ابتکاری نو اعلام موجودیت کرد. 

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار