مدیرکل کمیته امداد استان فارس گفت: مددجویان کمیته امداد استان که با حمایت این نهاد موفق به ایجاد اشتغال شدند سالانه 1000 میلیارد ریال درآمد دارند.
کد خبر: ۷۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 04 August 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:

درآمدهای کمیته امداد استان فارس باید چقدر باشد تا محرومیت در استان از بین برود؟

اللهیاری: در استان فارس 130 هزار خانوار زیر پوشش حمایت‌های کمیته امداد قرار دارند، اگر با احتساب هزینه‌های تحصیل، بیماری، اجاره مسکن، هزینه‌های جاری و غیره حداقل میانگین هزینه هر خانواده در شهرها و روستاها را یک میلیون تومان در نظر بگیریم هزینه ماهانه این خانواده‌ها 130 میلیارد تومان می‌شود که در طول یک سال این رقم حدود یک هزار و 560 میلیارد تومان برآورد می‌شود اما این عدد منهای افرادی هستند که تحت حمایت امداد نیستند و از کمیته امداد کمک می‌خواهند.

این هزینه‌ها از چه منابعی تأمین می‌شود؟

اللهیاری: بخش عمده‌ای از هزینه‌های کمیته امداد توسط مردم تأمین می‌شود، سالانه 200 میلیارد تومان بودجه دولتی و مردمی در خدمت فقرای استان است که با این بودجه تنها 15 درصد از هزینه‌های فقرا پوشش داده می‌شود و این پاسخگوی نیاز هزینه‌های افراد تحت پوشش امداد استان نیست.

درآمد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد استان فارس که با کمک این نهاد موفق به ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار شدند، چقدر است؟

اللهیاری: بخشی از هزینه‌های کمیته امداد استان فارس توسط همین خانواده‌ها تأمین می‌شود چرا که اگر خانواده‌های تحت پوشش درآمد مناسب و حداقلی داشته باشند نیاز به کمک کمیته امداد ندارند و می‌توان گفت بخشی از هزینه‌های کمیته امداد از طریق اشتغال خانواده‌های تحت پوشش از محل اجرای طرح‌های خودکفایی تأمین می‌شود.

این خانواده‌ها سالانه نزدیک به 100 میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌کنند، یعنی حداقل درآمد خانواده‌هایی که موفق به ایجاد اشتغال شدند 100 میلیارد تومان است و بخشی از هزینه‌های زندگی خانواده‌های نیازمند تحت پوشش امداد نیز توسط خیّران و بستگان آنها تأمین می‌شود.

آیا نسبت کمک‌های مردمی به نیاز نیازمندان در استان فارس نسبتی متوازن است؟ اگر خیر چطور می‌توان بین کمک‌های مردمی و نیاز نیازمندان تناسب و توازن ایجاد کرد؟

اللهیاری: نسبت کمک‌های مردمی به نیاز نیازمندان نسبت خیلی کوچکی است، با توجه اینکه استان جمعیت استان فارس حدود 4 و نیم میلیون نفر است اگر کمیته امداد بتواند به‌گونه‌ای فرهنگ انفاق را بین مردم خیّر و نوع‌دوست استان فارس ترویج کند که هر نفر در ماه 10 هزار تومان به عنوان سهم فقرا کنار گذارند ماهانه نزدیک به 45 میلیارد تومان توسط مردم استان جمع‌آوری می‌شود و اگر این روند ادامه یابد در سال نزدیک به 540 میلیارد تومان توسط مردم استان به نیازمندان کمک می‌شود که با این مبلغ تنها بخش عمده‌ای از مشکلات فقرا برطرف می‌شود ضمن اینکه سهم‌گذاری دولت در سال برای فقرا بسیار خوب و مناسب است و انواع وام قرض‌الحسنه و بلاعوض به مددجویان پرداخت می‌شود.

سال گذشته چه میزان تسهیلات و کمک هزینه به مددجویان کمیته امداد استان فارس پرداخت شده است؟

اللهیاری: سال گذشته 110 میلیارد تومان به عنوان مستمری، 38 میلیارد تومان هزینه درمان، 4 میلیارد تومان کمک هزینه ازدواج به مددجویان کمیته امداد استان فارس پرداخت شده و نزدیک به 3.5 میلیارد تومان هزینه تحصیلی نیز به دانشجویان تحت پوشش این نهاد پرداخت شده است.

کمیته امداد استان فارس در اجرای برنامه پنج ساله پنجم توسعه خود چقدر موفق بوده است؟

اللهیاری: کمیته امداد استان فارس در اجرای برنامه پنج ساله پنجم خود مشکلات ساختاری و اساسی نداشته است و آنچه که در برخی موارد سبب شد برنامه‌های این نهاد بر اساس پیش‌بینی محقق نشود دلیل بر تغییر تاکتیک‌ها و استراتژی‌های کاری داخلی بوده است، از جمله این موارد می‌توان به تغییر روش از خدمات بلاعوض به سمت خدمات قرض‌الحسنه اشاره کرد که در بخشی از خدمات تغییراتی اعمال شد.

در برنامه توانمندسازی خانواده‌ها که مهم‌ترین کار کمیته امداد است استان فارس نه‌تنها موفق به اجرای دقیق و بدون وقفه برنامه‌های خود شده بلکه از برنامه هم جلوتر بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار