مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با انتقاد از اجاره دادن اراضی کشاورزی از سوی برخی از زارعان استان به سیب‌زمینی‌کاران غیربومی، از کشاورزانکرمانشاهی خواست خودشان پای کار کشت سیب‌زمینی بیایند.
کد خبر: ۵۸۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 08 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،شهریار قاسمی با انتقاد از اجاره دادن اراضی کشاورزی از سوی برخی زارعان به سیب‌زمینی‌کاران غیربومی از استان‌های همدان واصفهان در چند سال اخیر، اظهار کرد: با این کار نه تنها بخش زیادی از سود تولید عاید کشاورزان غیربومی خواهد شد، بلکه آن کشاورزان تلاش خواهند کرد تا نهایت استفاده را ازاراضی اجاره‌ای برده و همین می‌تواند بدلیل استفاده بی رویه از منابع مشکلاتی را برای اراضی کشاورزی استان ایجاد کرده و افزایش فرسایش خاک را به دنبال داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: وقتی کشاورزان بومی خودشان به کشت محصول بپردازند، اصول کشت از جمله تناوب زراعی را رعایت خواهند کرد و همین موضوع می‌تواند نقش مهمی درحفاظت از منابع آب، خاک و... داشته باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: با کشت محصولی مثل سیب زمینی توسط کشاورزان بومی، قطعا آن‌ها از مصرف بی رویه سموم و مواد شیمیاییخودداری کرده و اجازه نخواهند داد اراضی‌شان آسیب جدی ببیند.

وی در ادامه سیب زمینی را جزو محصولات آب بر برشمرد و افزود: باید به جایی برسیم که هر محصولی را با رعایت اصول فنی کشت کرده و از کشت بی رویه محصولات به ویژهمحصولات آب‌بر در شرایط کنونی که با محدودیت منابع آبی و بحران آب مواجهیم، صرف نظر کنیم.

قاسمی با بیان اینکه سیب زمینی به سه صورت بهاره، تابستانه و پاییزه در استان کرمانشاه کشت می‌شود، افزود: کشت سیب زمینی در مناطق گرمسیر استان در بهمن ماه انجام وبرداشت محصول نیز در فروردین انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: کشت سیب زمینی در مناطق سرد و معتدل استان نیز یا در فصل اسفند انجام و در تیرماه برداشت محصول انجام می‌شود و یا در اردیبهشت ماه کشت شده و مهر ماهبرداشت می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از سیب زمینی کاران استان که هنوز کشت خود را انجام نداده‌اند خواست تا کشت این محصول را قبل از اردیبهشت انجام دهند.زیرا در شرایط کم آبی حادث شده با کشت زودتر محصول می‌توانند از آب باران استفاده بیشتری ببرند.

وی برنامه سال زراعی جاری را کشت سیب زمینی در سطح ۴۵۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: اگر متوسط عملکرد سیب زمینی در استان حدود ۶۰ تن در هکتار باشد، در سال زراعیجاری ۲۷۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته حدود چهار هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت سیب زمینی رفت، گفت: سال گذشته در مجموع ۱۶۵هزار تن سیب زمینی در استان کرمانشاه تولید شد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار