بیاتیان در گفت‌وگوی تفصیلی با تابناک:
رئیس ستاد مردمی حجت‌الاسلام رئیسی در کردستان با بیان اینکه «روحانی» یک شخصیت امنیتی و کابینه دولتش باندی است و نه جناحی به فعالیت انتخاباتی مدیران ارشد دولت در کردستان اشاره کرد و گفت: حضور مدیران ارشد دولتی در کردستان در فعالیت‌ و تبلیغات انتخاباتی به نفع یک نامزد خاص، هزینه کردن از آبروی نظام است.
کد خبر: ۴۱۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 05 May 2017

سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با تابناک کردستان با اشاره به سفر انتخاباتی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به استان کردستان در روز 12 اردیبهشت اظهار کرد: حضور حجت‌الاسلام رئیسی در کردستان در قالب سفر این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به استان‌های غربی صورت گرفت و با توجه به اینکه فضای کشور، هرچه بیشتر به سمت انتخاباتی شدن پیش می‌رود و نیز با توجه به گرم شدن فضا پس از برگزاری مناظره اول، سفر کردستان در مجموع سفر خوبی بود.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مطرح شده توسط رئیسی در جمع مردم سنندج گفت: آنچه توسط حجت‌الاسلام رئیسی درباره مردم کردستان، قوم کُرد و اهل سنت مطرح شد، دیدگاه‌هایی بسیار خوب، نو و می‌توان گفت دل‌پسند بود و با توجه به اینکه بازخورد این سفر در روز بعد از آن، مشخص شد می‌توان گفت آنچه وی مطرح کرد با استقبال مردم کردستان مواجه شد.

رئیس ستاد مردمی رئیسی در کردستان به فضای انتخاباتی استان در سال 92 اشاره و تصریح کرد: از آنجا که در سال 92 شاهد ارائه وعده‌ی 10 ماده‌ای از سوی کاندیدایی بودیم که در انتخابات آن سال به پیروزی رسید و نیز شاهد وعده‌های عمل نشده و دروغ‌هایی بودیم که از سوی «دولت راستگویان» به مردم کردستان گفته شد، شهروندان کردستانی فعلاً در حال رصد فضای انتخابات هستند.

«صداقت» و «پیشینه مدیریتی خوب و سالم» از ویژگی‌های حجت‌الاسلام رئیسی است

وی «صداقت» و «پیشینه مدیریتی خوب و سالم» را از ویژگی‌های رئیسی عنوان کرد و گفت: برداشت ما این است که فضا به سمتی خواهد رفت که نگاه مردم به این کاندیدا معطوف شود و شاهد تشکیل دولتی باشیم که به درد اصلی مردم کردستان که «کار و کرامت» است توجه ویژه‌ای داشته باشد.

بیاتیان نیاز فعلی مردم کردستان را شکل‌گیری یک اقتصاد پویا و به تبع آن ایجاد شغل در استان عنوان کرد و افزود: مردم کردستان شغل و درآمد می‌خواهند و در کنار این امور، انتظار دارند «کرامت» انسانی و قومیتی در این استان حفظ شود.

وی با اشاره به خواسته‌های به‌حق مردم کردستان که بخشی از آنها در بیانیه شماره 3 رئیس دولت یازدهم هم به آن اشاره شده بود، خاطر نشان کرد: مواردی چون ضرورت استفاده از توان نخبگان کردستان در مناصب اجرایی و مدیریتی کشور، موضوع زبان کُردی و تدریس آن در مراکز آموزشی و نیز مواردی چون اصول مغفول مانده قانون اساسی در ارتباط با قومیت‌ها و مذاهب که از مطالبات مردم این دیار است با حجت‌الاسلام رئیسی در میان گذاشته شده است.

نماینده ادوار کردستان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری بخشی از سخنان رئیسی در جمع مردم کردستان درباره رسم‌الخط و زبان کُردی گفت: همانطور که حجت‌الاسلام رئیسی در سخنان‌ خود در جمع مردم سنندج اشاره کرد کسی نمی‌تواند حق خدادادی و قانونی مردم را نادیده گرفته و اعطای این حق را به نام خود مصادره کند.

مطالبه اصلی مردم کردستان از حجت‌الاسلام رئیسی

وی مطالبه اصلی مردم کردستان را که از طرف ستاد مردمی با رئیسی در میان گذاشته شده، استفاده از نخبگان کردستان در مناصب اجرایی و پست‌های مدیریتی، چه در استان و چه در سطح کشور عنوان کرد و افزود: دیدگاه حجت‌الاسلام رئیسی به گونه‌ای است که اعتقادی به درجه‌بندی نیروهای انسانی بر اساس قومیت و مذهب آنها ندارد و معتقد است هر کس کارت ملی ایرانی دارد یک شهروند ایرانی است و باید از همه حقوق برخوردار باشد و این نگاه یک نگاه پیشروانه بوده و روشنفکرانه بودن این نوع نگاه کاملاً مشهود است.

بیاتیان با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده در این زمینه با رئیسی تصریح کرد: برداشت ما این است که شاید در روزهای پایانی فرصت تبلیغات انتخاباتی، این رایزنی‌ها منتج به، نه یک بیانیه، بلکه یک موضع‌گیری یا در مصاحبه‌های تلویزیونی یا به صورت یک پیام به مردم کردستان و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، گلستان، بخشی از آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام ـ که غیربرخوردار و محروم بوده و در کنار اینها محرومیت از مناصب مدیریتی را هم با خود دارد و در مجموع، شرایطی مشابه استان ما دارند ـ بشود.

محرومیت برای نخبگان کُرد با مصوبه‌ای که در شورای عالی امنیت ملی به نام «روحانی» است

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت یازدهم نتوانست به وعده‌هایی که به مردم کردستان داده بود عمل کند، گفت: «روحانی» زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بوده مصوبه‌ای در این شورا دارد که متأسفانه ما را از مناصب مدیریتی محروم کرده و این مصوبه به نام ایشان است.

نماینده مردم بیجار در مجلس نهم با اشاره به اینکه کسی که این کار را انجام داده، بعد بیانیه‌ای مبنی بر استفاده از نخبگان کُرد در مناصب مدیریتی، علی‌الخصوص در پست استانداری صادر می‌کند افزود: وی در این باره به مردم کردستان وعده داده ولی کوچکترین وقعی به وعده خود نگذاشت و نه تنها این کار را انجام نداد بلکه در مراسم معارفه استاندار دولت یازدهم در کردستان شاهد یک بی‌احترامی کلامی هم از طرف وزیر کشور این دولت بودیم و وزیر کشور در آن جلسه عنوان کرد که «من به حجت شرعی نرسیدم که از نخبگان این استان استفاده کنم».

نخبگان سایر قومیت‌ها چه ویژگی برجسته‌ای دارند که نخبگان کُرد از آن بی‌بهره هستند؟

وی با طرح این سؤال که این حجت شرعی چیست که ما را از مدیریت استان خودمان محروم کرده است و اجازه نمی‌دهد سهمی در مدیریت کلان کشور داشته باشیم اظهار کرد: نخبگان سایر استان‌ها و سایر قومیت‌ها چه ویزگی برجسته‌ای دارند که نخبگان کُرد از آن بی‌بهره هستند؟؛ کردستان تحصیل‌کردگان بسیار توانمندی دارد که می‌توانند در سطح ملی، پست مدیریتی داشته باشند.

«روحانی» یک شخصیت امنیتی است

بیاتیان با اشاره به اینکه «روحانی» یک شخصیت امنیتی است، گفت: آنچه روی داده ناشی از یک نگاه امنیتی است که در ذهن جناب آقای رئیس جمهور وجود داشته است، گمان می‌کنم اگر رئیس جمهور اراده می‌کرد و به این موضوع اعتقاد داشتند، کار، کار سختی نبود و می‌توانستند آن را انجام دهند ولی متأسفانه فکر می‌کنم طبقه‌بندی ذهنی ایشان در مباحث مدیریتی و امنیتی اجازه نداد به این عرصه وارد شده و قول‌شان بر زمین ماند؛ مردم کردستان هوشیار بوده و حافظه تاریخی خوبی دارند و در 29 اردیبهشت این بی‌مهری روحانی و دولتش در رابطه با نخبگان کُرد و مردم کردستان را پاسخ خواهند داد.

وی افزود: مصوبه یاد شده به راحتی می‌توانست در همین دوره به دستور روحانی که رئیس شورای عالی امنیت ملی است، حذف شود و این محرومیت نخبگان برطرف شود.

در برخورد با منتقدان، میان حرف تا عمل مدیران دولت یازدهم، فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد

رئیس ستاد مردمی رئیسی در کردستان با اشاره به شیوه برخورد مدیران دولت در کردستان با منتقدان خاطر نشان کرد: انتقاد بسیار شدیدی که به شخص رئیس دولت یازدهم و دولت‌شان وارد است این است که متأسفانه به بدترین شیوه با منتقدین برخورد می‌کنند و این در حالی است که در تریبون‌ها خیلی زیبا سخن می‌گویند و می‌بینیم که در این حوزه میان حرف تا عمل آنها فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد.

با توجه به عملکرد دولت، «دلواپس» سفره مردم، وضعیت اقتصادی جامعه و شرایط سیاسی فعلی و آینده کشور هستیم

وی با اشاره به اینکه روحانی در ابتدای کار دولتش منتقدان را به جهنم حواله داد گفت: در این دولت خیلی افراد را «دلواپس» خطاب کردند که البته فکر می‌کنم عنوان خوبی است؛ ما «دلواپس» وضعیت حاضر هستیم و نیز با توجه به عملکرد دولت، «دلواپس» سفره مردم، وضعیت اقتصادی جامعه و شرایط سیاسی فعلی و آینده کشور هستیم.

بیاتیان با بیان اینکه به گمان من دولتی موفق خواهد بود که از منتقدانش به بهترین شیوه حسن استفاده را ببرد افزود: وقتی می‌بینیم شخص رئیس جمهور با منتقدانش به آن شیوه که اشاره شد برخورد می‌کند طبیعتاً از مدیران این دولت در استان انتظار چندانی نداریم!

وی گفت: با توجه به اینکه این دولت شعارش را «تدبیر و امید» انتخاب کرد و خودش را دولت اعتدال می‌نامید انتظار آن بود که از ظرفیت‌های مدیریتی به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و از منتقدان منصف و انتقادهای دلسوزانه استقبال کند ولی متأسفانه این امر اتفاق نیفتاد.

قریب به اتفاق انتقادها از دولتمردان در کردستان دلسوزانه بوده است

نماینده ادوار کردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در استان کردستان انتقاداتی به نوع تعامل دولتمردان با منتقدان وارد است و اگرچه ممکن است انتقادهای ناعادلانه‌ای هم صورت بگیرد اما قریب به اتفاق انتقادها دلسوزانه بوده و بر اساس شرایط جامعه، عملکردها و رصد امور انجام شده و انتقادی اگر انجام شده بر اساس دلسوزی است و انتظار آن بود که پسندیده‌تر با منتقدان برخورد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل سکوت اصلاح‌طلبان استان در قبال ضعف عملکرد استاندار دولت یازدهم را چه می‌داند اظهار کرد: به واقع عرض کنم، در استان کردستان اصلاح‌طلب به آن معنا دیده نمی‌شود؛ نگاه مردم کردستان همواره نگاه اصلاح‌طلبانه بوده و در کردستان حتی نوع نگاه و تفکر افرادی چون من که عنوان «اصولگرایی» با خود یدک می‌کشم هم مبتنی بر اصلاح امور بوده است و نگاه ما هیچگاه بسته نبوده است.

دوستانی که در کردستان عنوان اصلاح‌طلبی با خود یدک می‌کشند، هیچگاه در راستای اصلاح امور نقد دلسوزانه نکرده و سخنی بر زبان نیاورده‌اند

بیاتیان گفت: دوستانی که در کردستان عنوان اصلاح‌طلبی با خود یدک می‌کشند، هیچگاه در راستای اصلاح امور نقد دلسوزانه نکرده و سخنی بر زبان نیاورده‌اند، عافیت‌طلبانه عمل کرده و گمانم بر این است که بیشتر، منافع حزبی، جناحی و گروهی خود را مد نظر قرار داده‌اند و هیچگاه منافع مردم را بر منافع خود ترجیح نداده‌اند و مطمئناً مردم چنین افرادی را ـ چه از بدنه اصولگرایی و چه اصلاح‌طلبی باشند ـ پس خواهند زد و یقیناً مردم در انتخابات پیش‌رو نارضایتی خود را از این وضعیت نشان خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه نگاه کلان دولت به کردستان نگاه مناسبی نبوده و کار خاصی هم در استان صورت نگرفته به انتصاب نماینده عالی دولت یازدهم در کردستان اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب برای اولین بار در این دولت شاهد انتصاب استانداری برای کردستان بودیم که سابقه قبلی کار در این منصب را دارا بود و این، یک امر پسندیده بود ولی نگاه دولت به کردستان نگاهی مناسب نبود.

استاندار دولت یازدهم در کردستان موفق نبود

نماینده مردم بیجار در مجلس نهم تصریح کرد: به دلیل همان وعده‌هایی که روحانی داد و عمل نکرد، ما در بدنه دولت و در سطح عالی کسی را نداشتیم؛ شاید به دلیل کمک نکردن دولت به «زاهدی»، علی‌رغم کارنامه قابل قبولی که وی داشت، در اینجا موفق نبود؛ در کنار این، سیاسی بودن هم، فضای کار را از فردی با این تجربه گرفت.

دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری «روحانی»، برای مردم کردستان «سم مهلک» است

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به احتمال پیروزی رئیس جمهور مستقر در انتخابات پیش رو، دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری «روحانی» چه تأثیری بر اوضاع کردستان خواهد داشت گفت: فکر می‌کنم دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری «روحانی» برای مردم کردستان «سم مهلک» است چرا که در کردستان کار خاصی انجام نداده‌اند و اگر کاری هم انجام شده تکمیل کارهای دولت‌های قبلی بوده است و ما در حوزه‌های سیاسی، استفاده از نخبگان، تکریم مردم و احترام به نگاه و دغدغه نمایندگان استان در مجلس نهم ـ که خودم حضور داشته‌ام ـ چیزی از این دولت ندیده‌ایم.

بیاتیان با اشاره به اینکه سؤالی که ما از دولت داریم این است که آیا در این استان فردی شایسته برای مدیریت برخی ادارات کل نداریم، افزود: حال اگر بنا بر این است که از فرد کردستانی برای مدیریت در این استان هم استفاده نشود آیا دولت نمی‌تواند از نخبگان این استان در مدیریت سایر استان‌ها استفاده کند؟

در صورت تداوم کار این دولت، باید شاهد ادامه بی‌مهری‌ها به مردم کردستان باشیم

وی اظهار کرد: مردم کردستان مورد بی‌مهری این دولت قرار گرفته‌اند و در صورت تداوم کار این دولت، باید شاهد ادامه این بی‌مهری‌ها باشیم و فکر می‌کنم مردم کردستان هم، این امر را کاملاً درک کرده‌اند و امیدواریم انتخابات به سمتی پیش برود که شاهد روی کار آمدن یک دولت جدید در کشور باشیم.

رئیس ستاد مردمی رئیسی در کردستان گفت: دولت یازدهم دولتی خسته و بی‌انگیزه است و از پیرمردها و بازنشستگانی که در این دولت عهده دار امور هستند انتظار نمی‌روند که برای جوانان کار انجام دهند و باید مردم این وضعیت را در انتخاب خود لحاظ کنند.

وی به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: ما از برجام خیری ندیدیم و این سند، برکتی برای مردم کردستان نداشت؛ نه از آب و نه از هوا و نه از سیب و گلابی برجام چیزی به مردم ما نرسید.

رکود، صنعت کشور را به ورشکستگی کشانده است

بیاتیان به برخی ادعاهای اقتصادی دولتمردان اشاره و تصریح کرد: بی‌کاری کمر مردم را شکسته و رکود، قریب به اتفاق کارگاه‌های کشور را به تعطیلی و صنعت کشور را به ورشکستگی کشانده است.

وی با بیان اینکه بعد از برجام هم مشغول ایجاد اشتغال برای چینی‌ها و فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها هستیم گفت: همه شاهد هستند که هم رئیس جمهور مستقر و هم معاون وی که نامزد به اصطلاح پوششی است بارها به ناتوانی خود در ایجاد اشتغال اذعان کرده‌اند در حالی که توانمندی در کشور وجود دارد و اگر تنها منویات رهبری در حوزه اقتصاد اجرایی شود بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

شعار دولت مبنی بر رسیدن به خودکفایی در حوزه کشاورزی «یک دروغ بزرگ» است

نماینده ادوار کردستان در مجلس شورای اسلامی به شعارهای دولت در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: شعار دولت مبنی بر رسیدن به خودکفایی در حوزه کشاورزی «یک دروغ بزرگ» است؛ برای کشاورز تولیدکننده کاری صورت نگرفته است و اگر موفقیتی هم در این حوزه به دست آمده ثمره الطاف الهی و بارش‌های مناسب بوده و نه در این دولت و نه دولت قبل کاری ویژه برای کشاورزان انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه کابینه دولت یازدهم «باندی» است نه جناحی خاطر نشان کرد: تداوم کار این دولت را به نفع کشور نمی‌دانم و معتقدم با این نگاه تنگ‌نظرانه و با این کابینه باندی، این دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد.

حضور مدیران ارشد دولتی در کردستان در فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی به نفع یک نامزد خاص، هزینه کردن از آبروی نظام است

بیاتیان با بیان اینکه حضور مدیران ارشد دولتی در کردستان در فعالیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی به نفع یک نامزد خاص به هیچ وجه قابل قبول نیست گفت: اگر این اتفاق در جناح مقابل آنها اتفاق می‌افتاد امروز تمام فضای سیاسی، رسانه‌ای و مجازی کشور را از فریاد وامصیبتا پر کرده بودند؛ این کار هزینه کردن از آبروی نظام است؛ متأسفانه باید بگوییم سوءاستفاده از امکانات دولتی در ستادهای انتخاباتی کاملاً مشهود است.

شائبه سوءاستفاده از امکانات دولتی در ستاد انتخاباتی رئیس جمهور مستقر وجود دارد

وی به فعالیت انتخاباتی خود و آگاهی از هزینه‌های این کار اشاره کرد و افزود: فعالیت انتخاباتی کاری هزینه‌بر است و در ستاد انتخاباتی رئیس جمهور مستقر شاهد انجام هزینه‌های بسیار زیادی هستیم و شائبه سوءاستفاده از امکانات دولتی وجود دارد.

نماینده ادوار کردستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌بینی وی از نتیجه انتخابات تصریح کرد: باید بگویم آنچه برای ما، در درجه نخست اهمیت است، داغ شدن تنور انتخابات و حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی، فارغ از هر نتیجه‌ای است.

پیش‌بینی «بیاتیان» از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

وی گفت: معتقدم با توجه به ریزش بسیار زیاد آرای روحانی و حد نصاب شکننده‌ای که در سال 92 به دست آورد، بعید است وی بتواند پیروز انتخابات باشد و اگر دو کاندیدای مورد حمایت جمنا(رئیسی و قالیباف) به این نتیجه برسند که یکی از آنها در صحنه باقی بماند می‌توانیم حد نصاب آرای لازم برای پیروزی در دور اول انتخابات را به دست آوریم.

امیدوارم روحانی نخستین رئیس جمهور چهار ساله کشور باشد

بیاتیان افزود: استنباطی هم وجود دارد که انتخابات به دور دوم خواهد کشید که اگر این اتفاق بیافتد از میان رئیسی، روحانی و قالیباف، دو نفر به دور دوم راه پیدا خواهند کرد و باید منتظر ماند و دید عملکرد این کاندیداها در روزهای آینده به ویژه در مناظره‌ها چگونه خواهد بود ولی در هر حال امبدوارم روحانی نخستین رئیس جمهور چهار ساله کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار