رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان قزوین:
رییس اداره کتابخانه‌های شهرستان قزوین گفت: هر چند شعار توسعه جامعه در گرو توسعه فرهنگی مطرح می‌شود اما متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده و هیچ‌گونه اقدام اثرگذار و همه جانبه‌ای صورت نگرفته است.
کد خبر: ۴۰۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 10 April 2017
به گزارش تابناک از قزوین، وحیده حقیقی، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و ادب شاخص،  اظهار کرد: امروزه با توجه به گستردگی استفاده از فضای مجازی و فاصله گرفتن جامعه از مطالعه، لزوم ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی بسیار احساس می‌شود و لذا این امر تنها وظیفه یک ارگان و فرد نیست بلکه نیازمند برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی و مشارکت همگانی است.

وی افزود: در این راستا هر چند شعار "توسعه جامعه در گرو توسعه فرهنگی” داده می‌شود اما عملیاتی نشده و هیچ‌گونه اقدام اثر گذار و همه جانبه‌ای صورت نگرفته است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین ابراز کرد: مسئولان علمی و فرهنگی باید یک برنامه‌ریزی صحیح در جهت تشویق و ترغیب کودکان به مطالعه و جذب عموم جامعه اعم از جوانان و بانوان به مطالعه و توسعه و گسترش این فرهنگ داشته باشند.

حقیقی با اشاره به ایجاد بخش تخصصی کودک در تمامی کتابخانه‌ها بیان کرد: طی سال‌های اخیر سعی شده با برنامه‌هایی از جمله معرفی کتاب، بازی، نمایش، معرفی فرهیختگان، مسابقه و نشست کتابخوان بتوانیم نسلی پویا و کتابخوان را تربیت و تحویل جامعه دهیم.

این مسوول با اشاره به نحوه تامین کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها گفت: در حوزه تامین منابع و کتاب‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یک تیم کارشناسی در هر حوزه علمی حضور دارد که با توجه به نیاز روز این انتخاب و گزینش صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با سیاست‌گذاری‌های انجام شده، کتب مورد نیاز خریداری و برای کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال می‌شود اما در حوزه استانی و ناشران بومی؛ موارد خواسته شده بررسی و به اطلاع نهاد کتابخانه‌های کشور ارسال و در صورت لزوم مجوز خرید آن را صادر می‌کنند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین بیان کرد: هر شهرداری حدود نیم درصد از درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی همان شهر واریز می‌کند که باید فقط برای همان شهر استفاده گردد.

حقیقی کتابخانه های عمومی را یک نهاد غیردولتی دانست و افزود: در کنار این درآمد بسیار کم، می‌توان به حق عضویت افراد کتابخانه و در اختیار قرار دادن سالن کتابخانه‌ها به سایرین نیز اشاره کرد.

این مسوول خاطرنشان کرد: جهت ارتقای فرهنگ مطالعه در کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری کرده‌ایم اما برای سایر سنین و رده‌های سنی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی با مضامین مختلف تربیتی و اجتماعی و..، لازم است.

وی عنوان کرد: تشکیل گروه‌های مطالعاتی و معرفی کتاب، مسابقات مکتوب و مجازی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، معرفی نویسندگان و رونمایی از آثار آنان، تبلیغ نذر کتاب و احیای سنت وقف در راستای تامین منابع، همچنین ایجاد گروه‌های ادبی و هنری و مجهز کردن فضای کتابخانه از جمله اقداماتی است که برای ارتقاء سطح مطالعه و جذب شهروندان قزوینی به کتابخوانی صورت گرفته است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین در ادامه برای بهبود وضعیت کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد: روش‌های خلاقانه و اخلاق مدارانه کتابداران یکی از عوامل مهم در اجرای بهبود عملکرد این حوزه محسوب می‌شود و آموزش مادران و معلمان در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی از دیگر عوامل مهم است.

حقیقی ادامه داد: ایجاد زمینه‌های مناسب فرهنگی، حمایت‌های دولت و رسانه از ناشران و نویسندگان و همچنین معرفی کتب و تبلیغ هموطنان به این امر مهم از طریق رسانه‌های جمعی شاید امری لازم در احیای این سنت قدیمی و فراموش شده باشد.

این مسوول در  پاسخ به این سوال خبرنگار شاخص، که  ” فاصله کتابخانه‌های عمومی استان تا سند چشم انداز کتابخانه‌ها در افق ۱۴۰۴ چه میزان است ”  تاکید کرد: فاصله کتابخانه‌های استان تا چشم انداز در حوزه‌های مختلف متفاوت است؛ ما در مورد اعضا و منابع تقریبا به روز هستیم ولی در ایجاد کتابخانه و فضاهای مطالعاتی باید مجدانه تلاش شود.

وی در خاتمه افزود: برای احداث فضاهای جدید مطالعه نیازمند مساعدت مسوولین و همکاری آنان هستیم و باید در راستای همگانی نمودن عضویت اعضای جامعه برنامه‌ریزی صحیح صورت بپذیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار