با وجودی که عمده شهرها و روستاهای استان کویری یزد در مرکز ایران به نعمت گاز رسیده اند اما همچنان برخی مناطق محروم در انتظار دیدن شعله های آبی گاز و رهایی از سایر سوخت ها و فرآورده های نفتی هستند.
کد خبر: ۳۵۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 03 January 2017
به گزارش تابناک یزد،یکی از این مناطق در شهرستان بهاباد و نیز شهرستان خاتم است که بخش عمده شهرستان خاتم و بویژه روستاهای ترکان و هراورجان به تازگی گازرسانی شده و در روستاهای چاهک نیز به میانه راه رسیده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان یزد درباره وضعیت گازرسانی به استان یزد گفت: هم اکنون 19شهر و 287روستا یعنی 99درصد جمعیت شهری، 71 درصد جمعیت روستایی و در مجموع 95درصد جمعیت استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند.
منوچهر فلاح در این خصوص از جذب بیش از 21 هزار مشترک و نصب 13 هزار انشعاب گاز طبیعی در استان در 9 ماهه نخست سال جاری خبر داد.
وی افزود: در 9ماه نخست سال جاری، 21هزار و 600 مشترک جدید جذب و 13هزار و 700انشعاب گاز نصب شده که بر این اساس تاکنون در استان یزد، 392هزار مشترک گاز طبیعی جذب و 216 هزار علمک نصب شده است.
این مقام مسئول با اشاره به 493کیلومتر شبکه گذاری انجام شده در سال جاری خاطرنشان کرد: تاکنون در استان مجموعاً هفت هزار و 750کیلومتر شبکه فولادی و پلی اتیلن ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان یزد در پایان یادآور شد: با اجرای عملیات گازرسانی به شهر بهاباد این شهر نیز به عنوان تنها شهر باقیمانده استان به شبکه گاز طبیعی متصل خواهد شد و عملیات گازرسانی به 83 روستا در حال انجام است.
در میان مناطق روستایی ، تنها مناطق جنگلی استان یزد نیز به همت دولت تدبیر و امید در حال گازرسانی است که تقریبا به نیمه راه رسیده است.
در این خصوص سرپرست فرمانداری خاتم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت گازرسانی به مناطق روستایی این شهرستان گفت: تسریع برای گازرسانی به روستاهای این شهرستان به خصوص مناطق جنگلی و حفاظت شده ضروری است.
محمد محمودی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات و موانع موجود در روستاها ، تسریع در روند اجرای طرح های گازرسانی روستاهای شهرستان خاتم را که از نعمت گاز محروم هستند، خواستار شد.
وی همچنین از پیشرفت فیزیکی 45 درصدی عملیات گازرسانی به روستای دهستان چاهک و نیز اتمام گازرسانی به روستاهای هرابرجان و ترکان خبر داد و یادآور شد: این طرح به اتمام رسیده و امیدواریم در روزهای آینده با حضور مسئولان به بهره برداری برسد.
این مسئول با بیان اینکه خاتم، قطب کشاورزی استان است، افزود: با توجه به اینکه کشاورزی در این شهرستان رونق خوبی دارد گازرسانی به بخش کشاورزی می تواند کمک شایانی به توسعه و گسترش این بخش نماید.
بخشدار مرکزی خاتم نیز در این خصوص با اشاره به اینکه جمعیت روستایی این بخش 12 هزار نفر است ، گفت: خاتم دومین شهرستان روستانشین استان یزد است و خط انتقال گاز عسلویه به رفسنجان در کرمان نیز از این شهرستان عبور کرده که این خود ضرورت گازرسانی به روستاهای این شهرستان را در اولویت قرار می دهد.
محمد کاظمی نسب خاطرنشان کرد: در خاتم بیش از 60 هکتار گلخانه مجوز فعالیت دارند که 30 هکتار از آن ها در روستاهای بخش مرکزی قرار دارد و گازرسانی به آنها ضروری است.
وی منابع آبی موجود در این مناطق را با اهمیت خواند و افزود: نگهداری از آب های زیرزمینی بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از چاه ها چنانچه گاز در دسترسشان قرار گیرد با تغییر شیوه کشاورزی در نگهداری از آب های زیرزمینی نیز اقدام موثری صورت خواهند داد.
این مسئول خاطرنشان کرد: گازرسانی به روستاها علاوه بر گرایش کشاورزان به کشت های کم آبخواه موجب اشتغالزایی و استقبال مردم در گلخانه ها و کشت های گلخانه ای در این شهرستان خواهد شد که علاوه بر درآمدزایی موجب ترغیب کشاورزان به شیوه های نوین کشت می شود.
کاطمی نسب با اشاره به اینکه روستاهای شهرستان در دولت تدبیر و امید گازرسانی شده است، اظهار امیدواری کرد تا در آینده ای نزدیک شاهد برخورداری مابقی روستاهای بخش مرکزی از نعمت گاز باشیم.
در ادامه همچنین رئیس اداره گاز شهرستان خاتم پیشرفت فیزیکی پروژه گازرسانی به 11 روستای دهستان چاهک را 45 درصد عنوان کرد و تاکید کرد: اعتبار این طرح 32 میلیارد و 85 میلیون ریال است.
محمد رستگار با اشاره به اینکه این طرح از اسفندماه سال 94 آغاز شده است، افزود: لوله گذاری این طرح 71 کیلومتر لوله پلی اتیلن است که 52 کیلومتر آن اجرایی شده و از 14 کیلومتر خط انتقال نیز 5 کیلومتر اجرایی شده و امیدواریم تا این پروژه در اردیبهشت سال 96 به بهره برداری برسد.
وی اظهار کرد: هم اکنون در شهرستان خاتم هفت هزار و 293 اشتراک، تعداد 5 ایستگاه TBS وجود دارد و تعداد 17 روستا نیز از نعمت گاز برخوردارند.
درباره وضعیت گازرسانی به روستاهای بخش چاهک و سایر مناطق شهرستان خاتم ، مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: به تازگی گازرسانی به روستاهای ترکان و هراورجان به اتمام رسیده و گازرسانی به روستاهای چاهک نیز طبق برنامه در حال انجام است.
فلاح افزود: برای کارهای فنی نمی توان زمان دقیقی اعلام کرد با این حال مراحل کار بخوبی در حال انجام بوده و پیمانکار بدون هیچگونه بدهی و طبق برنامه در حال فعالیت است.
وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت یکسال برای انجام کار از سوی پیمانکار زمان مشخص شده بود و امیدواریم بر همین اساس گازرسانی به روستاهای چاهک انجام شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار