در فارس زنان سرپرست خانواری هستند که سکان زندگیشان را به دست گرفته و علاوه بر ایجاد درآمدهای مناسب برای خودشان و اشتغالزایی برای دیگران، به عنوان کارآفرین برتر نیز دست پیدا کرده اند.
کد خبر: ۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲ 08 February 2015

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد زنانی که به علت های مختلف چرخ روزگار، آنها را بر آن داشته تا وظیفه تامین معاش و سرپرستی خانواده خود را بر عهده بگیرند، کم نیست، چنانچه پیش از اینقائم مقام کمیته امداد فارسطی آماری به خبرنگار مهر اعلام کرده بود که حدود ۱۸۰ هزار زن سرپرست خانوار در استان فارس زندگی می کنند که هر کدام از خدمات حمایتی یکی از نهادهای بهزیستی یا کمیته امداد بهره مند می شوند.

کمیته امداد که یکی از نهادهایی است که در زمینه حمایت معنوی و مادی از زنان سرپرست خانوار عمل می کند، بارها عنوان کرده که یکی از برنامه هایی که در این سازمان برای مددجویانی از جمله زنان سرپرست خانوار دنبال می شود، فراهم کردن بستر لازم برای خودکفا کردن آنها و کاهش وابستگی مددجویان به نهادهای حمایتی است.

ایجاد چنین شرایطی با آموزش مددجویان برای یافتن شغلی مناسب یا فراهم آوردن امکانات لازم برای خود اشتغالی افراد، به وجود می آید.

در بین زنان سرپرست خانواری که از حمایت های کمیته امداد استفاده می کنند، زنانی هستند که در سایه حمایت هایی که کمیته امداد از آنها به عمل آورده و با تلاش و پشتکار خود توانسته اند، نه تنها برای خود مشاغلی با درآمد مناسب ایجاد کنند، بلکه زمینه اشتغال برای دیگر افراد نیازمند کار را نیز فراهم کنند.

آن ها با کمک تسهیلاتی که از کمیته امداد دریافت کرده اند، به ایجاد مشاغل کوچکی برای خود دست زده و به مرور زمان توانسته اند کار خود را گسترش دهند و به عنوان کارآفرین های موفق شناخته شوند.

فاطمه هوشمند یکی از زنان سرپرست خانواری است که با کمک وامی که از کمیته امداد دریافت کرد، در زمینه ای که استعداد آن را داشت، کارگاهی راه اندازی کرد و در عرض مدت کوتاهی توانست به عنوان کارآفرین برتر در سطح استان شناخته شود.

او که کارگاه تولید تجهیزات مسافرتی و انواع و اقسام کیف ها دارد، ۳۷ ساله است و با دارا بودن سه فرزند، ۱۵ سال است که خانواده خود را سرپرستی می کند.

هوشمند درباره سیر پیشرفت خود در حیطه کاری اش در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: اوایل که تازه سرپرست خانوار شده بودم، چند سال به عنوان حساب دار مشغول به کار بودم و نهایتا به عنوان نیرو وارد صنف تولید شدم.

زن کارآفرین

وی ادامه داد: پس از سه سال کار کردن در صنف تولید با خرید یک چرخ خیاطی خودم در خانه مشغول به کار شدم و در سال ۸۷ کارگاه خودم را راه اندازی و با خواهرم مشغول به کار شدم.

این کارآفرین گفت: من حتی پیش از دریافت وام از کمیته امداد، به علت سابقه ای که داشتم و چون چوب خوری های کار را کرده بودم در سطح بازار به عنوان فردی با پشتکار و زرنگ که در عرصه تولید چادرهای مسافرتی فعالیت می کند، شناخته شده بودم. ولی وقتی از کمیته امداد وام دریافت کردم به عنوان کارآفرین برتر در سطح اداره ها مطرح شدم.

هوشمند که در ابتدای کار با کمک خواهرش فعالیت می کرد، عنوان می کند که اگر چه تعداد نیروهایش متغیر هستند ولی می توان گفت که در حال حاضر ۱۵ نیروی ثابت دارد که بیشتر آن ها از مددجویان کمیته امداد هستند.

وی با بیان اینکه با خواسته خود از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد به عنوان نیروهای خود استفاده می کند، گفت: اگرچه در هر کاری سوددهی لازم است، ولی هدف اول من در کارم اشتغالزایی است. به عنوان یک زن مایل هستم که به خانم های دیگر مثل خودم کمک کنم و به نظرم فردی در زندگی اش موفق است که علاوه بر خودش، دیگران را هم در نظر بگیرد.

هوشمند افزود: همواره به افرادی که با من کار می کنند نه به چشم کارگر، بلکه به عنوان یک همکار نگاه می کنم و خوشحال می شوم که دیگران نیز در کنار من منبع درآمدی برای خود داشته باشند و معتقد هستم خداوند به این شکل بهتر به بنده های خود نگاه می کند.

دوست داشتم کارفرما و نیروهایم به من اعتماد کنند

زهرا باقری از دیگر زنانی است که با کمک دریافت وام از کمیته امداد، توانست شرکتی خدماتی تاسیس کند و با پیشرفت در کار خود، به عنوان کارآفرین برتر استانی انتخاب شود. او ۴۲ ساله و دارای دو فرزند است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: سال ۹۰ تصمیم گرفتم یک شرکت خدماتی تاسیس کنم اما به هزینه اولیه ای نیاز داشت که با دریافت یک وام ۱۰ میلیون تومانی از کمیته امداد تامین شد و بعد از آن کارم را با هشت نیرو که کمیته امداد به من معرفی کرد، شروع کردم.

زن کارآفرین

این کارآفرین ادامه داد: شروع هر کاری سخت است و کار من هم سختی های خودش را داشت. یکسال طول کشید تا با تبلیغات مختلف، جا بیفتم و مردم من را بشناسند و به عنوان کسی که به تعهد خود عمل می کند، به من اعتماد کنند. سال اول کار هیچ درآمدی برایم وجود نداشت و فقط هزینه می کردم تا توانستم در کار خود جا بیفتم.

بسیاری از زنان سرپرست خانوار که تا دیروز نیازمند کمک بودند امروز به عنوان یک کارآفرین با تعدادی کارمند مشغول به کار هستندباقری گفت: در ابتدا سعی کردم تعهداتی را که لازم بود داشته باشم، در خودم پیدا کنم. می خواستم طوری باشد که کارفرمایی که من را انتخاب می کند، به من اعتماد داشته باشد و نیرویی که برایم کار می کند، احساس امنیت داشته باشد و بتواند به راحتی مشکلش را عنوان کند. یعنی مایل بودم که رابطه بین کارفرما و کارپذیر و من به شکل دوستانه ای باشد و فکر می کنم به همین دلیل بود که بقیه به من اعتماد کردند.

وی که در حال حاضر دارای ۶۰ نیرو شامل ۳۰ نیروی پاره وقت و ۳۰ نیروی تمام وقت است که همگی از مددجویان کمیته هستند، درباره اهداف آتی خود، گفت: هدفم این است که بتوانم کارم را گسترش دهم. چرا که خدمات شاخه های گسترده ای دارد و این طوری نیست که بتوانی بعد از مدتی بگویی که دیگر به مقصد رسیده ای و کار تمام شده است. می توانم آن را به حدی گسترش دهم که حدود ۴۰۰ نفر در آینده برایم کار کنند.

اینها فقط دو نفر از زنان سرپرست خانواری هستند که توانستند سکان زندگی خود را به دست بگیرند و نه تنها باعث شدند که از نظر مالی به خودکفایی برسند بلکه شرایطی رابه منظور اشتغال برای دیگران فراهم سازند.

آنها دیگر از تلاطمهای روزگار واهمه ندارند، آنها فعل خواستن را تمام و کمال صرف کردند و اکنون به عنوان کارآفرین برتر استانی شناخته می شوند. کارآفرینانی که با کمک و وامهای کمیته امداد اکنون زنان موفق عرصه کاری خود شناخته می شوند.

۵۰ نفر از کارآفرینان برتر فارس از مددجویان کمیته امداد بوده اند

در این رهگذر مدیر کل کمیته امداد نیز به خبرنگار مهر گفت: یکی از کارکردهای خوب نظام جمهوری اسلامی این است که فرصت های برابری را جهت شکوفایی استعدادها در اختیار همه احاد جامعه قرار داده است.

علی الهیاری ادامه داد: در این راستا، کمیته امداد از نهادهایی است که توانسته بهترین فرصت و ظرفیت را جهت خانواده های نیازمند ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شناسایی خوبی بر استعدادهای خانواده ها و فرزندان تحت پوشش وجود دارد که باعث شده چهره های موفقی به جامعه معرفی شوند، اظهار داشت: در امر تحصیلی فرزندان با ایجاد مراکز شبانه روزی بهترین فرصت ها را ایجاد کرده تا کرسی های خوب دانشگاه ها به فرزندان نیازمندان اختصاص یابد.

مدیر کل کمیته امداد فارس یادآور شد: امروز از کرسی های نمایندگی مجلس تا استادی دانشگاه و حرفه های وکالت و قضاوت و پزشکی در اختیار همان افرادی است که از خانواده های فقیر و آسیب پذیر به این جایگاه رسیده اند و خود به عنوان عضو موثر جامعه هستند.

الهیاری افزود: در فعالیت های اقتصادی نیز باوجود فقر و نداری خانواده ها بعضی توانسته اند با حمایت، خود فرصت شغلی ایجاد کنند.

وی گفت: بسیاری از زنان سرپرست خانوار که تا دیروز نیازمند کمک بودند امروز به عنوان یک کارآفرین با تعدادی نیرو مشغول به کار هستند.

مدیر کل کمیته امداد فارس تاکید کرد: به عبارتی آن ها از یک عنصر مصرف کننده و غیر مولد به افرادی تاثیرگذار در جامعه تبدیل شده اند و این دقیقا همان توانمندسازی و درمان فقر است که رویکرد قالب کمیته امداد در برنامه های جدید است.

الهیاری اعلام کرد: ۵۰ نفر از کارآفرینان برتر استان پیش از این از مددجویان کمیته امداد بوده اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار