مستندات قانونی صورتجلسه ستاد سرشماری شهرستان سنندج چیست؟
فاز نخست سرشماری سال 95 به صورت اینترنتی از سوم مهرماه آغاز شده و تا 27مهر ادامه دارد؛ در شرایطی که دولت مشارکت در سرشماری اینترنتی را اختیاری اعلام کرده برخی مدارس در سنندج به اولیا نامه نوشته و خواستار اعلام «کد آماری» خانوارها شده‌اند!
کد خبر: ۳۱۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳ 17 October 2016

به گزارش تابناک کردستان، فاز نخست سرشماری نفوس و مسکن سال 95 به صورت اینترنتی از سوم مهر آغاز شده و مهلت شرکت خانوارها در سرشماری اینترنتی پایان روز سه‌شنبه 27 مهرماه اعلام شده است.

از آنجا که انجام سرشماری به صورت دستی و با حضور مأموران در درب منازل هزینه‌های زیادی به دولت تحمیل می‌کند امسال تصمیم گرفته شد پیش از مراجعه حضوری مأموران سرشماری از شهروندان خواسته شود اطلاعات خود را به صورت اینترنتی ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.

اعمال سیاست‌های تشویقی به منظور ترغیب مردم به شرکت هرچه بیشتر در سرشماری اینترنتی امری پسندیده است اما اینکه برخی مسئولان در کردستان بخواهند با هر استدلالی مردم را «وادار» به شرکت در کاری کنند که دولت آن را اختیاری اعلام کرده موضوعی قابل تأمل است.

حال و در شرایطی که هیچ اجباری برای شرکت مردم در سرشماری اینترنتی وجود ندارد برخی والدین دانش‌آموزان در تماس با این رسانه عنوان کرده‌اند که نامه‌ای از مدرسه فرزندان خود در سطح شهر سنندج دریافت کرده‌اند که طی آن از والدین خواسته شده «کد آماری» خود را به آموزشگاه اعلام کنند!

تلاش ما برای پیگیری موضوع و گفت‌وگو با مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در خصوص این مسئله به جایی نرسید ولی محمدسعید کنعانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 سنندج در گفت‌وگو با تابناک کردستان در این باره اظهار کرد: در جلسه‌ای که در مورخ 17مهرماه در فرمانداری سنندج برگزار شده صورتجلسه ستاد سرشماری نفوس و مسکن تنظیم شده و در آن صورتجلسه قید شده که تمام اولیاء دانش‌آموزان موظف هستند که کد رهگیری خود را به مدارس تحویل دهند!

وی با اشاره به اینکه انجام این کار مصوبه ستاد سرشماری شهرستان سنندج است گفت: در آموزش و پرورش هم به استناد صورتجلسه یاد شده نامه‌ای تنظیم شده که دانش‌آموزان به اولیا خود اعلام کنند و چنین نامه‌ای به فرزندان بنده هم تحویل شده و ما کد رهگیری را به مدرسه اعلام کرده‌ایم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 سنندج تصریح کرد: نواحی یک و دو آموزش و پرورش سنندج و کلاترزان در مجموع 65 هزار دانش‌آموز دارند و آنچه انجام شده تصمیم ستاد سرشماری شهرستان سنندج بوده است.

محمدابراهیم زارعی فرماندار سنندج هم در گفت‌وگو با تابناک کردستان در پاسخ به این سؤال که ستاد سرشماری نفوس و مسکن شهرستان سنندج چه مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن اولیا مکلف به حضور در سرشماری اینترنتی و ارائه کد آماری به مدارس شده‌اند، اظهار کرد: درباره این مصوبه حضور ذهن ندارم و فردا پس از پیگیری موضوع به سؤالات پاسخ می‌دهم.

شرکت در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در نفس خود اقدامی مثبت است و انتظار از شهروندان آن است که در انجام امر سرشماری مسئولان را یاری کنند ولی به نظر می‌رسد الزام اولیا دانش‌آموزان به این کار، نه تنها قانونی نیست بلکه شائبه‌هایی چون دخالت در زندگی خصوصی مردم در آن وجود دارد و اصرار بر این کار قطعاً سبب ایجاد نارضایتی در میان بخشی از جامعه خواهد شد و بهتر است مسئولین بالا دستی و دستگاه‌های نظارتی ماوقع امر را بررسی کرده و صورت قانونی و یا احیاناً غیرقانونی بودن این الزام را جهت رفع شبهات پیش آمده برای عموم روشن کنند.

نامه به اولیا برای اعلام «کد آماری» به مدارس در سنندج!+سند

نامه به اولیا برای اعلام «کد آماری» به مدارس در سنندج!+سند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار