مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام گفت: با توجه به قرار گرفتن عراق در مسير كريدور شرق – غرب بهره‌برداری کامل از پايانه مرزي مهران بستر مناسبي براي فعال شدن هرچه بيشتر اين كريدور فراهم مي‌آورد.
کد خبر: ۲۶۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲ 01 August 2016
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام گفت: با توجه به قرار گرفتن عراق در مسير كريدور شرق – غرب بهره‌برداری کامل از پايانه مرزي مهران بستر مناسبي براي فعال شدن هرچه بيشتر اين كريدور فراهم مي‌آورد.

به گزارش تابناک ایلام،«مهرداد جهانی»  در مورد اهمیت پایانه مرزی مهران و وضعیت آن برای اربعین امسال اظهار کرد: پایانه‌های مرزي اعم از زميني دريايي و هوایی بستر جابجايي كالا و مسافر ميان كشورها به شمار می‌روند و جمهوري اسلامي ايران به سبب موقعيت جغرافيايي ويژه كه از گذشته‌های دور در نظام مناسبات حمل‌ونقل بین‌المللی داشته و دارد و با بهره‌گیری از فرصت‌هایی كه در پي تحولات سياسي ناشي از استقلال كشورهاي آسياي ميانه در منطقه ایجادشده، اكنون و بیش‌ازپیش در پي موقعيت و اعتبار تاريخي خود در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی است.

وی بابیان اینکه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای متولي ساماندهي پایانه‌های مرزي با پيش ببيني امكانات رفاهي مختلف ازجمله دفتر پست مخابرات، سرویس‌های بهداشتي، نمازخانه، بوفه و سالن‌های انتظار سعي در برقراري آسايش و رفاه مسافران از مرزها می‌کند، افزود: آمار ارقام موجود نشان می‌دهد پایانه‌های مرزی تاكنون از موفقيت شاياني برخوردار بوده است.

جهانی تصریح کرد: پايانه مرزي مهران يكي از حلقه‌های مهم ترانزيت و تجارت در اين منطقه جغرافيايي است كه نقش مهمي در ساماندهي و تسهيل عبور و مرور بار و مسافر ميان دو كشور ايران و عراق و همچنين کشورهای ثالث دارد.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام تصریح کرد: استان ايلام با حدود 425 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق داراي طولانی‌ترین مرز زميني در ميان سه استان همسايه بوده که از طرفي نزديكي مرز زميني مهران بهشهرهای مذهبي و امنيت موجود در مسيرهاي داخلي كشور عراق با توجه به شيعه بودن شهرهاي بين مسير اهميت اين مرز را دوچندان می‌کند.

جهانی افزود: نزديکی و امنیت شهر مهران و امکان دسترسی آسان به بازارهای کشورهای عربی و خاورمیانه خود دلیلی واضح و مبرهن بر تمامی امتیازات پایانه مرزی مهران است و نزدیک‌ترین و راحت‌ترین راه عبور براي زائرين عتبات عاليات به شهرهاي كربلا به طول 240 كيلومتر و نجف به طول 180 كيلومتر امتیازات مهران است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تردد روزانه حدود 5 هزار نفر زائر ايراني و عراقي از پايانه مرزي مهران و خروج روزانه بيش از 500 كاميون كالا و ترانزيت كالاهاي ديگر ازجمله محصولات نفتي در خروجي مرز مهران گوياي اين واقعيت است كه اين حجم تبادلات سبب اشتغال‌زایی، جذب جمعيت و خروج منطقه از بن‌بست جغرافيايي و رونق و توسعه استان ايلام خواهد شد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های ایلام اضافه کرد: همچنين در این زمينه افزايش بيشتر مردم ايجاد شغل‌های جديد در ارتباط با بازارچه به نسبت دوران قبل از بازگشايي مرز به‌وضوح مشخص است.

جهانی با اشاره به اینکه وجود عتبات عاليات در كشور عراق و همچنين بارگاه ثامن الحج حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ايران يكي از عمده دلايل حجم تردد مسافران ايران و عراق از این مرز است، افزود: شور و شوق وافر شيعيان برای زيارت بارگاه ملكوتي سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ساير اماكن مقدسه‌ای كه در كشور عراق وجود دارند و متقابلاً وجود اماكن مقدس در ايران هزاران نفر از مسلمانان دو کشور را از طريق پايانه مرزي مهران روانه اماكن زيارتي می‌کند.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام ادامه داد: علاوه بر زائران ايراني عتبات عاليات با توجه به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و نيز ايمن، كوتاه و اقتصادي بودن مسير جمهوري اسلامي ايران در هر سال بسياري از مسافران از کشورهای آسیا میانه و قفقاز، هند، پاكستان، افغانستان و آذربايجان و حتی تركيه از طريق ايران به كشور عراق و از طريق كشورهاي سوريه و عربستان سفر می‌کنند.

جهانی بابیان اینکه پايانه مهران راحت‌ترین و نزدیک‌ترین راه براي عبور زائران عتبات عاليات به شهرهاي كربلا و نجف است، گفت: درواقع اين پايانه مكمل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شبكه حمل‌ونقل جاده‌ای ايران براي جابه‌جایی اين مسافران است.

وی گفت: مسير عراق يكي از مناسب‌ترین گزینه‌های براي راه‌یابی زائران و مسافران ايراني به كشور سوريه بوده و مسير عراق در مقايسه با مسير فعلي واجد ویژگی‌های چون كاهش 12 ساعتي زمان سفر و كوتاه شدن مسير به ميزان 600 کیلومتر و درنتیجه كاهش هزينه جابجايي مسافران است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام بابیان اینکه با توجه به اين ویژگی‌ها انتظار می‌رود با بهبود هرچه بيشتر روابط سياسي موجود بخش عمده‌ای از سفرهای زائران ايراني به كشور سوريه، از طريق قلمرو عراق انجام شود، خاطرنشان کرد: باید با حل پاره‌ای از مشكلات موجود در این مسير گردشگران ايراني نيز گردشگران كشورهاي منطقه فرصت می‌یابند با استفاده از وسايل نقليه جاده‌ای از طريق مسير ايران و عراق به كشورهاي سوريه، لبنان، مصر، عربستان و نيز كشورها شمال آفريقا سفر كنند.

وی افزود: مسير مرز مهران به عنوان مسيري كوتاه و کم‌هزینه جاذبه‌های فراواني براي گردشگران دارد و بهره‌برداری کامل از این پايانه مرزي موجب تسريع روند تردد مسافران و گردشگران ميان ايران و عراق می‌شود.

جهانی بابیان اینکه با توجه به‌قرار گرفتن عراق در مسير كريدور شرق – غرب كه می‌تواند يكي از كريدور هاي مهم ترانزيت ميان آسيا و اروپا باشد بهره‌برداری کامل از پايانه مرزي مهران بستر مناسبي براي فعال شدن هرچه بيشتر اين كريدور فراهم می‌آورد، خاطرنشان کرد: با فراهم شدن امكانات ترانزيت كالا از قلمرو اين كشور، ايران به يكي از مهم‌ترین چهارراه‌های ترانزيتي منطقه تبديل می‌شود و می‌تواند به عنوان حلقه اصلي كريدور شرق – غرب به كريدور شمال – جنوب ايفاي نقش كند.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام تصریح کرد: با فعال شدن كريدورشرق – غرب شرايطي فراهم می‌شود كه کالاهای کشورهای آسياي ميانه، افغانستان، پاكستان و حتي كشورهاي حوزه خلیج‌فارس با هزينه كمتر و سهولت و سرعت بيشتر به شمال افريقا و جنوب اروپا حمل شود.

وی با تأکید بر اینکه پايانه مرزي مهران، ضمن فراهم آوردن امكانات توسعه مناسبات تجاري ميان دو كشور ايران و عراق موجب توسعه اقتصادي استان‌های كرمانشاه، كردستان، لرستان و ايلام و خارج شدن اين استان‌ها از بن‌بست فعلي حمل‌ونقل می‌شود گفت: علاوه بر این شرايطي به وجود می‌آورد كه تولیدکنندگان داخلي بتوانند کالاهای خود را به عراق و از طريق اين كشور به ساير كشورها همچون سوريه، لبنان، اردن و عربستان صادر كنند.

فعالیت‌های پایانه‌های ایلام در اربعین حسینی

جهانی افزود: با توجه به حجم تردد زائر اربعين حسيني (ع) در سال‌های گذشته كه حدود ۷۰ درصد زوار از اين مرز تردد داشتند و جوابگو نبودن زیرساخت‌های مرز مهران باعث شد که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدامات اساسی در راستای رفاه زائران انجام بدهد.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام بابیان اینکه گیت‌های تردد مرز مهران از ۱۸ گیت به حدود 90 گیت افزایش پیداکرده است، خاطرنشان کرد: احداث برج‌های روشنايي پل زائر تا پایانه مرزی مهران به طول 11 کیلومتر، اصلاح سيستم آب‌رسانی به پایانه مرزی، افزايش آب‌سردکن‌ها به 5 دستگاه، تعويض درب‌های سالن مسافري، روان‌سازی كريدور به نقطه صفر، ساخت 144 چشمه سرویس بهداشتی بین پایانه مرزی مهران و پل زائر، ساخت مسجد در داخل پایانه مرزی مهران، ساماندهي میدان ورودی پایانه مرزی مهران و تأمین اعتبار روشنایی مهران به پایانه مرزی، تجهیز و تکمیل مسجد در ورودی میدان اربعین پایانه مرزی مهران از فعالیت‌های انجام‌شده است.

جهانی تأمین ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسی برای زائران، ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل مسافری در پایانه مرزی مهران، همکاری و هماهنگی با سایر ادارات و سازمان‌های مستقر در پایانه مرزی مهران، واگذاری ایستگاه اختیاری پایانه مرزی مهران به شهرداری تهران برای ارائه خدمات به زائران، واگذاری سایت تجاری به نیروهای انتظامی و یگان ویژه برای استراحتگاه، واگذاری بخشی از محوطه پایانه مرزی مهران به سپاه پاسداران ایلام برای برپایی اردوگاه زائران از دیگر فعالیت‌های اجرا شده در این راستا است.

وی ادامه داد: واگذاری مکان در داخل پایانه مرزی مهران برای برپایی 6 ایستگاه و موکب‌های خدمات‌رسان مردمی به زائران، بسیج تمام امکانات و کارکنان این اداره کل به مدت 15 روز در پایانه مرزی مهران در راستای خدمات‌دهی به زائران، تهیه بروشور اربعین حسینی (ع) و توزیع بین زائران، تهیه اپلیکیشن راهنمایی اربعین حسینی و نصب بر روزی گوشی‌های اندروید، تأمین امکانات اداری نهاد ریاست جمهوری و اداره گذرنامه، پیگیری و نصب دستگاه‌های ایکی ری کامیون و استقرار یک تانکر 50000 لیتری جدید در پایانه مرزی از دیگر کارهای انجام گرفته است.

جهانی تصریح کرد: افزایش پهنای باند اینترنت سیستم گذرنامه مرز مهران و اتصال آن به شبکه سراسری فیبر نوری، نصب سیستم‌های نمایشگر صنعتی، افزایش درب‌های خروج از مرز، نرده‌کشی فضای سبز پایانه مرزی مهران، تجهیز اتاق مانیتورینگ قرارگاه اربعین در مهران، خرید یک دستگاه لجن کش جهت سرویس‌های بهداشتی، خرید جرثقیل سبک جهت کارهای مرز، آسفالت جاده ترانزیت سوخت پایانه مرزی مهران از دیگر فعالیت‌های حمل‌ونقل و پایانه‌های ایلام در پایانه مرزی مهران در راستای خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی (ع) بوده است./م



منبع:ایسنا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار