عدم توجه کافی به توسعه و ساخت‌و‌ساز مناسب و استاندارد شهری و تاکید فراوان شرکت‌های خودروسازی برای تولید بیشتر خودرو و عرضه به بازار در حالی است که فکری برای حرکت مطلوب آن‌ها در خیابان‌ها و نیز محل پارکشان نشده است.
کد خبر: ۲۵۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 03 July 2016
به گزارش تابناک قم، معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم اخیراً بار دیگر، یکی از معضلات دیرپای شهری در قم یعنی کمبود پارکینگ به ویژه در هسته مرکزی شهر را مورد اشاره قرار داده و گفته است: توسعه پارکینگ در شهر قم نیاز به زمان دارد و لازم است در مدت دو تا سه ساله نهضت پارکینگ‌سازی در این شهر ایجاد شود.

علیرضا قاری قرآن همچنین با اشاره به وضعیت پارکینگ‌های شهری در این کلانشهر مذهبی ابراز داشته است: هسته مرکزی شهر قم از نبود فضای مناسب برای پارکینگ رنج می‌برد و در این زمینه نیازمند اقدامات ویژه هستیم.

البته چند ماه پیش از اعلام نگرانی معاون شهردار، فرماندار قم نیز خواستار رفع این معضل جدی در شهر شده و اواخر سال گذشته در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان گفته بود: ترافیک و کمبود پارکینگ در قم معضل بزرگی است و وضعیت آن هر سال بد‌تر می‌شود و باید برای آن فکری کرد.

کمبود شدید پارکینگ در قم؛ معضلی قدیمی اما قابل حل

به نظر می‌رسد که برآورد اظهارات و موضع گیری‌های مسئولان استانی حاکی از آن است که در وجود چنین معضلی و لزوم تلاش برای حل آن به یک نوع اتفاق نظر رسیده‌اند، با این حال آنچه مردم انتظار دارند و مطالبه می‌کنند اقدام عملی در این راستاست و گرنه سالیان درازی است که متولیان امور شهری و استان به همین مسائل در جلسات متعدد کاری اشاره کرده و می‌کنند، اما به جز برخی موارد جزیی، چندان اتفاق چشم گیری نیفتاده است.

صدالبته بی‌انصافی است اگر به طور کلی چشم بر زحمات انجام شده در گذشته فروبندیم اما به هر حال برای یک شهر افزون بر یک میلیون و 200 هزار نفری که به گفته خود مسئولان سالانه بین 17 تا 20 میلیون زایر و مسافر را به چشم می‌بیند، هنوز کار شایسته و بایسته‌ای در جهت گره گشایی از معضل کمبود پارکینگ نشده است؛ معضلی که به طور خاص در مناسبت‌هایی چون نیمه شعبان، ایام 14 و 15 خرداد و به ویژه ایام نوروز بیش از پیش چهره نامطلوب خود را به زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت (ع) نشان می‌دهد.

اسفندماه سال قبل بود که مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از بهره برداری 4 پارکینگ تا 2 سال آینده در سطح شهر به منظور افزایش ظرفیت دو برابری پارک خودرو تا 11 هزار دستگاه خبر داده بود.

حسین شعبان‌زاده همچنین با اشاره به اینکه پارکینگ‌های سطح شهر در حال حاضر چیزی در حدود 5 هزار و 200 خودرو گنجایش دارد، از جدیت مدیریت شهری قم به منظور احداث پارکینگ‌های جدید سخن به میان آورده بود.

ناگفته نماند که در چند سال گذشته به دفعات از سوی برخی مسئولان مجموعه مدیریت شهری در راستای حل این مشکل از جذب سرمایه گذار برای احداث پارکینگ در قم صحبت شده که بسیار به جاست جهت تنویر افکار عمومی و شهروندان، گزارشی درباره تلاش‌های به ثمر رسیده در این باره ارایه داده و به خصوص اینکه رسانه‌های جمعی استان این وعده را پیگیری کنند.

کمبود شدید پارکینگ در سطح شهر، خاصه هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر و خیابان‌های شهدا، امام خمینی (ره) و تا حدودی چهارمردان و آذر در حالی است که همه می‌دانیم تعداد خودروهایی که در قم وجود دارند نسبت به سال‌های گذشته چندین برابر شده و به همین جهت علاوه بر اینکه خیابان‌های قم پاسخگوی این تعداد خودرو نیست، مشکل وجود نداشتن پارکینگ نیز باعث تشدید این معضل شده است.

رفع معضل پارکینگ نیازمند عزم جدی مسئولان

این مسئله البته در روزهای پایانی هفته و نیز در ساعات حول و حوش نمازهای ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا، بیش از پیش خود را در سطح شهر نشان می‌دهد که باید برای رفع این دغدغه جدی شهروندان و نیز زائران و مسافران، فکری اساسی کرد.

قطعا در طول ایام هفته زیاد با این گونه مسائل مواجه بوده‌ایم که به دلیل کمبود جای پارک ماشین خصوصا در نقاط مرکزی شهر و اطراف حرم، رانندگان وسایل نقلیه به بهانه عدم وجود جای پارک ترجیح می‌دهند که ماشین‌های خود را در کوچه‌ها و بن بست‌های فرعی این مناطق پارک کنند؛ کوچه‌ها و بن بست‌هایی که علی القاعده باید مکان‌های آرامی برای ساکنینش بوده باشد اما اکنون به نوعی به گاراژهای بزرگی تبدیل شده که آسایش افراد را تا حدود زیادی مختل کرده است.

از دیگر سو شاید چندان نیاز به یادآوری و تذکر نباشد که شهر مقدس قم با وجود قرار گرفتن در منطقه حساس جغرافیایی کشور و تردد میلیون‌ها نفر از مبادی ورودی وخروجی آن، از امکانات و شرایط ویژه شهری و در راستای استفاده مطلوب وبهینه مردم برخوردار نیست و روزانه مردم در جهت رفت وآمد وانجام کارهای روزانه با مشکلات متعددی مواجه هستند.
البته در حال حاضر نه تنها کلان شهرهای کشور همچون قم بلکه بسیاری از شهرهای با وسعت و جمعیت متوسط نیز از کمبود پارکینگ رنج می‌برند.

عدم توجه کافی به توسعه و ساخت و ساز مناسب و استاندارد شهری از یک سو و تاکید فراوان شرکت‌های خودروسازی برای تولید بیشتر خودرو و عرضه به بازار در حالی که فکری برای حرکت مطلوب آن‌ها در خیابان‌ها و نیز محل پارکشان نشده است، سبب شده که روز به روز چنین معضلی بیشتر به چشم آید و موجبات ناراحتی افزون‌تر مردم را فراهم آورد.

بی‌شک حل چنین مشکلاتی در سایه عزم جزم مسئولان برای ساخت فضاهای پارکینگی در سطح شهر و نیز توجه مردم به فرهنگ درست و به موقع از وسیله شخصی در سفرهای درون شهری محقق می‌شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار