معاون رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت:باتوجه به تداوم برداشت وخرید گندم در حوزه شمالی استان،پیش بینی می شود میزان خرید گندم نانی تا میزان 250هزارتن افزایش یابد که این میزان خرید در نوع خود بی نظیر بوده ویک رکورد مهم درتاریخ خرید گندم دراستان ایلام محسوب می شود.
کد خبر: ۲۵۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ 26 June 2016
در دنیای امروز کشورهاي مختلف براي دستيابي به امنيت غذايي از تدابير گسترده‌اي استفاده مي‌کنند. برخي از کشورهامثل ايران و کره جنوبي در توليد گندم و هند در ساير محصولات سعي مي‌کنند در توليد محصولات اساسي و استراتژيک خودکفا شوند ،اما درایران بدلایل مختلفی نظیر کاهش بارندگیها ، خشکسالیهای پی درپی وعدم برنامه ریزی مناسب جهت افزایش سطح زیرکشت اراضی آبی وبهره گیری از روان آبها بمنظور جبران ناشی ازاین کمبود،این روند هرساله با پستی وبلندیهایی مواجهه بوده است.

به گزارش تابناک ایلام،سال زراعی جاری در استان ایلام با بارشهای چشمگیری آغاز شد واین بارشهای بی سابقه توانست بروضعیت محصولات کشاورزی  نظیر گندم  تاثیرات مطلوبی را برجای بگذارد که افزایش تولید بی سابقه محصول گندم وشکسته شدن رکورد تولید آن در استان ایلام از ثمره های این سال پربارش در استان ایلام محسوب می شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام 
افزایش تولید گندم در طول تاریخ کاشت این محصول مهم دراستان را بی سابقه دانست و اظهار کرد:با بهبود شاخص های کشاورزی نظیر افزایش بارندگیها در سال زراعی جاری ،تاکنون میزان 242هزار تن گندم نانی وبیش از 24هزار تن گندم بذری مازاد بر مصرف کشاورزان استان خریداری شده است که این میزان خرید درطول تاریخ خرید گندم استان بی سابقه بوده است.

محمدعلی اقدسی به میزان افزایش خرید گندم استان نسبت به سال زارعی گذشته اشاره کرد وگفت:میزان خرید گندم مازاد برمصرف گندم کاران استان نسبت به سال گذشته تا این لحظه بیش از 100هزار تن بوده است که پیش بینی می شود این رقم در روزهای آینده نیز افزایش یابد.

معاون رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام افزود:باتوجه به تداوم برداشت وخرید گندم در حوزه شمالی استان،پیش بینی می شود میزان خرید گندم نانی تا میزان 250هزارتن افزایش یابد که این میزان خرید در نوع خود بی نظیر بوده ویک رکورد مهم درتاریخ خرید گندم دراستان ایلام محسوب می شود.

اقدسی میزان گندم خریداری را شده را غیر از گندم تولیدی دانست وخاطر نشان کرد: بسیاری از گندمکاران ساکن در روستاها و نقاط عشایری استان مقادیری از گندم را بعنوان بذر نگه داشته واز طرفی درجاهایی نیز میزانی از گندم را برای تهیه نان وتغذیه احشام وطیور مورد استفاده قرار می دهند ،میزان رقم اعلام شده فقط شامل میزان گندم مازاد بر مصرف کشارزان است که با احتساب آن ،میزان گندم تولیدی بیش از میزان اعلام شده خواهد بود ،این درحالیست تعدادی از کشاورزان ترجیح می دهند گندم تولیدی خود را از طرق دیگری غیر از مراکز خرید گندم وبصورت آزاد به فروش برسانند.

اقدسی در ادامه افزود:بالاترین میزان خرید گندم در طول سالهای گذشته دراستان ایلام،مربوط به سال زراعی 1385 بوده است که درآن سال میزان 215هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شد .

وی کیفیت گندم های خریداری شده را مطلوب اعلام کرد وگفت:با توجه به اینکه بیش از 85درصد بذور کاشته شده در مزارع گندم دیم وآبی استان از نوع بذور اصلاح شده بوده است ،لذا کیفیت آرد تولیدی در سال جاری خصوصا گندم نانی  تولیدی مناطق جنوبی استان از کیفیت بالایی برخورد خواهد بود.

اقدسی درپایان با توصیه به کشاورزان استان تصریح کرد:استان ایلام یکی ازمناطق با پتانسیل مناسب جهت توسعه کشت غلات مخصوصا دانه های روغنی محسوب می شود،چنانچه کشاورزان عزیز با رعایت تناوب کشت مبادرت به  توسعه تناوب زراعی وکشت دانه های روغنی اقدام نمایند قطعا گام بزرگی درجهت پایداری کشت غلات دراستان برخواهند داشت.

گندم از جمله محصولاتي است که در جهان عرضه کنندگان محدودي دارد. در واقع عرضه کنندگان گندم در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست مي‌باشند و اين يکي از مسائل مطرح در امنيت غذايي است که تحت عنوان تعدد عرضه‌کنندگان شناخته مي‌شود. دومين خصوصيت گندم در بازار جهاني اين است که صادر‌کنندگان گندم عمدتاً از کشورهاي ثروتمند و پيشرفته جهان مي‌باشند (بجز چند کشور که اخيراً به خيل صادر‌کنندگان پيوسته‌اند) که با تسلط بر اقتصاد جهان تسلط کافي و دلخواه بر تجارت اين محصول دارند.

بااین حال در صورت برنامه ریزی دولت وکمک به کاهش ریسک کاشت دیم گندم از طریق توسعه اراضی آبی ومهار روان آبها وهمچنین توسعه آبیاری به روشهای جدید ،قطعا در آینده نزدیک شاهد بهبود تولید گندم در کشور وپیوستن کشور به جرگه تولیدکنندگان وکشورهای صادرکننده گندم خواهیم بود واین مهم دست یافتنی است فقط قدری برنامه وهمت می خواهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار