به نام مازندران به کام دیگران؛
شاید مهم‌ترین چیزی که فرشبافان به آن نیاز دارند، وجود صنفی قوی و کارآمد است که بتواند در قالب تعاونی عمل کند و علاوه بر بازاریابی برای فرش‌های بافته شده در استان، برند فرش مازندران را در خریداران جا بیندازد. نه آنکه فرش ساری را برخی از فرشبافان تبریزی ...
کد خبر: ۲۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵ 19 April 2015

این صنعت سابقه طولانی در کشور دارد و در گذشته‌های دور یکی از صنایع مهم و کلیدی برخی استان‌ها و حتی کشور محسوب می‌شد. به گونه‌ای که قبل از کشف و فروش نفت، بخش اعظم صادرات محصولات کشور را فرش تشکیل می‌داد. با این حال فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهان هنوز هم حرف اول را می‌زند. اما آنچه بیش از همه باعث می‌شود این صنعت با وجود اهمیتش در بسیاری از زمینه‌ها با چالش‌های متعددی روبه‌رو بشود، مشکلات متعدد سر راه فرشبافان و در ادامه نبود بازار مطمئن برای فروش این محصول است. صنعت فرشبافی در مازندران شاید نسبت به استان‌های دیگر از برند و نام معروفی برخوردار نباشد، اما وجود بیش از 30هزار بافنده فرش در استان نشان‌دهنده این موضوع است که فرش در زمره صنایع مهم استان قرار دارد و به همین دلیل لازم است مسئولان یک بار برای همیشه مشکلات آنها را به حداقل برسانند.

به گزارش تابناک شاید مهم‌ترین چیزی که فرشبافان به آن نیاز دارند، وجود صنفی قوی و کارآمد است که بتواند در قالب تعاونی عمل کند و علاوه بر بازاریابی برای فرش‌های بافته شده در استان، برند فرش مازندران را در خریداران جا بیندازد. نه آنکه فرش ساری را برخی از فرشبافان تبریزی خریداری کنند و به نام فرش تبریز به کشورهای دیگر بفروشند و البته این موضوع در شهرهای دیگر استان هم رواج دارد و خریداران فرش برای فروش کمتر نامی از مازندران و بافندگان مازندرانی بر زبان می‌آورند.

کارشناسان امر بیشترین مشکل این حوزه در مازندران را بیمه فعالان ‏فرش دستباف و اعضای اتحادیه، سختی‌های تهیه مواد اولیه، فروش محصولات،نداشتن برنامه‌ریزی برای صادرات و نهایتا مشکلات دریافت تسهیلات اعلام کرده اند.

این صنعت مهم که می تواند سهم به سزایی در اشتغال و به خصوص اشتغال زنان داشته باشد همچنان درگیر مشکلات مطروحه بوده که در صورت تداوم می تواتد آسیب جدی به این هنر اصیل ایرانی وارد نماید.

یکی از فعالان فرش دستباف معتقد است: دید انحصاری افرادی که در عرصه صنعت فرش دستبافت فعالیت دارندموجب کمرنگ شدن رقابت سالمبین همکاران شده است

وی گفت:این صنعت درحال فراموشی است که نمونه بارز آن تنها یک فروشگاه فرش در مرکز استان مازندران است.

او تصریح کرد: باید مسئولین از صنعت فرش دستبافت حمایت کنند تا این صنعت فراموش نشود. بازارهای چین و پاکستان با تبلیغات وسیع، جای بازار فرش ایران را در جهان خواهند گرفت.

بدون شک حمایت مجموعه دولت از این صنعت درآمدزا می تواند نقش چشمگیری در اقتصاد استان و کشور داشته ضمن اینکه توسعه این صنعت سبب اشتغال جویندگان فراوان کار در مازندران شده که این خود می تواند بار زیادی را از دوش مسئولین در مازندران بردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار