این بسته خبری شامل چند خبر از سایتهای مختلف با موضوع محیط زیست و مشکلات زیست محیطی در استان خوزستان است
کد خبر: ۲۰۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 10 April 2016

سدسازی فست فودی!

«هر قدر هم كه كوه صعب‌العبوري باشي باز رودخانه‌اي پيدا مي‌شود كه راهش را پيدا كند و صعب‌العبوريت را دور بزند، اما تو آرزو نكن كه رودخانه شوي، زيرا هميشه سدي هست كه غرور خروشان‌ترين رودخانه‌ها را هم بشكند.» استان كرمانشاه، چند كيلومتري مرز عراق، آدرس منطقه‌اي است كه هورامانش مي‌نامند، جايي كه چند سالي است لودر سدسازي بد مي‌تازد. سدهاي داريان و هيروي با وجود اعتراض‌های مختلف سازمان‌هاي محيط زيستي ساخته شدند و نابودي چشمه بل، زير آب رفتن بخشي از روستاي هجيج و كوچ اجباري اهالي آن، نابودي مراتع و جنگل‌هاي ارزشمند و كمياب تنها بخشي از صدماتي بود، كه با ادامه ماجرا بيشتر هم مي‌شوند. «آرمان» در اين نوشتار مي‌خواهد بداند بازگشت سيروان به چه قيمتي است و به كجا؟

عده‌اي آن را منسوخ شده مي‌دانند و عده‌اي ديگر هم راهي براي توسعه. هر نگاهي هم كه به آن داشته باشيم نمي‌توانيم منكر برخي صدمات جبران‌ناپذير آن شويم. صحبت از ماجراي هميشه نگران‌كننده سدسازي در كشور ايران است. جايي كه تجربه ثابت كرده سدها با سرعتي فست‌فودي مراحل مطالعاتي خود را پشت سر مي‌گذارند و با هزينه‌هاي گزاف اجرايي مي‌شوند و تازه سدها كه احداث شدند، مشكلات يكي پس از ديگري خود را نشان مي‌دهند. چه آثار ارزشمندي تاريخي كه از همين سدسازي‌ها لطمه نديده‌اند و چه محيط زيست‌هايي كه تخريب نشده‌اند. هر قدر هم سازمان‌ها و نهادهاي محيط زيستي و ميراث فرهنگي تلاش كردند نتوانستند حريف وزارت نيرو شوند. نشاني سدسازي‌هاي گسترده اين‌بار منطقه هورامان در استان كرمانشاه است كه چند سالي است سدسازي بلاي جان آن شده است. سد داريان با خساراتي گسترده مانند نابودي چشمه بل، تخريب نيمي از روستاي تاريخي هجيج، نابودي چندين هزار هكتار از مراتع و درختان بارزش- و بعضا كمياب و ناياب منطقه - روي رودخانه سيروان ساخته شد. چند كيلومتر آن سو‌تر در مناطق پايين‌دستي سيروان در استان كرمانشاه سد ديگري به نام سد تنظيمي - انحرافي هيروي قرار دارد. حدود شش ماه قبل، چيت‌چيان وزير نيرو هدف از ساخت اين سد را اين‌گونه بيان كرد: «هدف از اجراي اين سد بهره‌برداري از آب آن براي زمين‌هاي كشاورزي مناطق گرمسيري استان‌هاي كرمانشاه، ايلام و شمال خوزستان اعلام شده است. ميزان آب ذخيره شده در پشت اين سد ۱۲ ميليون متر مكعب است كه با بهره‌برداري از آن حدود ۶۵ درصد زمين‌هاي كشاورزي مناطق ياد شده آبي خواهد شد.» در حالي وزير نيرو از آباداني در مناطق گرمسير از طريق انتقال آب سيروان سخن مي‌گويد كه بيخ گوش همين رودخانه خروشان، باغ‌هاي شهرستان پاوه و شهرهاي اطراف آن يكي پس از ديگري از بي‌آبي خشك مي‌شوند. چشمه بل و بسياري از چشمه‌هاي آب شيرين هم در حالي در حال پيوستن به تاريخ هستند كه برخي روستاهاي اطراف شهرستان پاوه در روز تنها يك ساعت آب دارند و بسياري ديگر از شهرهاي آن وضع‌شان از اين بهتر نيست.

ساخت يك سد به جاي ۳ سد

در بررسي مشكلات سدهاي هيروي و داريان به سراغ مهندسي با سابقه دو دهه فعاليت در زمينه فعاليت‌هاي عمراني و سدسازي رفتيم تا از نگاه او به بررسي مشكلات موجود در اين زمينه بپردازيم. علي محمدي قبل از هر چيزي بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه قبل از ساخت هر سدي بايد همه مطالعات فني از جمله مطالعات زيست محيطي، مطالعات ژئوپلیتيك، زمين‌شناسي و كارشناسي‌هاي همه‌جانبه گسترده در آن منطقه صورت گيرد تا از اين طريق بتوان سدسازي را با حداقل مشكلات انجام داد. با توجه به مشكلات به وجود آمده بعد از ساخت اين دو سد به نظر مي‌رسد در مطالعات اين دو سد كاستي‌هايي وجود داشته است. او با اشاره به اين نكته كه سد داريان يك سد نيروگاهي است و سد هيروي يك انحراف براي انتقال آب از تونل نوسود به سمت مناطق گرمسير، اين سوال را مطرح مي‌كند: آيا اگر مطالعات لازم صورت مي‌گرفت اين امكان وجود نداشت كه سدهاي داريان و هيروي را در يك منطقه ساخت؟ يعني سد داريان همزمان يك سد نيروگاهي و انحرافي بود. از اين طريق هم از زيان‌هاي وارده به محيط زيست كاسته مي‌شد و هم اينكه دولت مجبور به تحمل هزينه‌هاي گزاف سدسازي نمي‌شد. از اين بدتر زماني است كه بدانيم در منطقه هورامانات استان كردستان هم يك سد ديگر روي رودخانه سيروان در دست ساخت است. اين به معناي سه برابر شدن مشكلات و هزينه‌هاست، در حالي كه اگر برآوردهاي دقيقي مي‌شد به احتمال زياد امكان ساخت هر سه سد در يك نقطه وجود داشت. او مشكل را ريشه‌دارتر مي‌داند و مي‌گويد: از نوع سدسازي‌هايي كه در استان كردستان و كرمانشاه صورت مي‌گيرد مي‌توان اين‌گونه استنباط كرد كه مسئولان دو استان با يكديگر هماهنگي‌هاي لازم را ندارند و به جاي نفع ملي به نفع استاني فكر مي‌كنند، اين در حالي است كه هزينه اين سدسازي‌ها در سطح ملي پرداخت مي‌شود. به نظر مي‌رسد مطالعات سدسازي بر رودخانه سيروان، به صورت استاني صورت مي‌گيرد و هماهنگي‌هاي لازم در اين زمينه وجود ندارد.

استفاده از آب سد هيروي براي ساخت شهرك باغباني

يكي از صدمات محيط زيستي ساخت سدهاي داريان و هيروي، نابود شدن هزاران كليومتر از درختان و گونه‌هاي زيست محيطي ناب اين منطقه بود. فريد ضيايي، كارشناس ارشد مديريت پروژه در بخشي از يادداشتي كه چند ماه قبل در رسانه‌ها درباره مشكلات زيست محيطي سد داريان نوشته بود، گفت: «تغيير مسير آب به ميزان حداقل ٥٥۰‌ ميليون مترمكعب و جلوگيري از ورود آن به كردستان عراق و مخزن سد دربنديخان، موجب كاهش شديد ورودي آب به مخزن آن سد و به‌تبع، خشك ‌شدن بسياري از زمين‌هاي آبي كشاورزي و باغ‌هاي پايين ‌دست آن خواهد شد و در نتيجه موجب تشديد پديده ريزگردهاي واردشده به كشور از طريق مرزها مي‌شود. درعين‌حال انتقال ميان‌حوضه‌اي آب‌ها، موجب تغييرات اكوسيستمي منطقه مي‌شود و مي‌تواند آثار زيانباري بر محيط‌زيست در پي داشته باشد.» از آنجا كه مشكل ريزگردها در كشور ما منبع خارجي دارد، با كاهش آب خروجي به مناطق پايين‌دستي سيروان در كشور عراق به مرور زمان دشت‌هاي آن منطقه خشك مي‌شوند. در عين حال خشك شدن سد دربنديخان كه در قسمت پايين رودخانه قرار دارد تبعات را از اين هم بيشتر مي‌كند. مسئولان كشور از يك سو به دنبال حل مشكل ريزگردها هستند و از سوي ديگر با اين سدسازي‌هاي كارشناسي شده به بحراني‌تر شدن مشكل دامن مي‌زنند. مهندس پروژه‌هاي عمراني و سد‌سازي هم با اين اظهارنظر موافق است و مي‌گويد: در حالي مسئولان با ساخت سد هيروي آب سيروان را به مناطق گرمسيري انتقال مي‌دهند كه بسياري از روستاها و شهرهاي استان پاوه و منطقه هورامان از كم‌آبي رنج مي‌برند. آيا حق اين مناطق نيست كه از اين آب استفاده كنند؟ تجربه‌هاي قبلي در زمينه انتقال آب از يك نقطه به نقطه ديگر ثابت كرده‌اند كه ضرر آن به منطقه منبع مي‌رسد. محمدي در شرايط به وجود آمده براي حل مشكل ريزگردها كه چند سالي در استان‌هاي كرمانشاه و كردستان شدت بيشتري گرفته است ايده جالب توجهي را مطرح كرده است: ايده‌اي كه من بارها درباره آن صحبت كرده‌ام ساخت «شهرك باغباني» است. در حال حاضر كه سد هيروي ساخته شده و قرار بر انتقال آب آن به مناطق گرمسيري است، براي كاسته شدن از تبعات زيست‌محيطي آن و جلوگيري از پديده ريزگردها، مي‌توان با انتقال ده درصد از اين آب به ارتفاعات شاهو و منطقه آتشگاه دست به ساخت شهرك باغباني زد، تا با افزايش رطوبت از پديده ريزگردها در غرب كشور كاست. شهرك باغباني نه تنها در اين منطقه بلكه در ساير ارتفاعات سلسله جبال زاگرس هم بهترين راه براي مبارزه با پديده ريزگردها در غرب كشور است. او در بخش ديگري از سخنانش به لزوم استفاده بومي از آب منطقه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در حال حاضر كه بر پروژه‌هاي انتقال آب اصرار مي‌شود، بهتر نيست كه استفاده از اين آب براي مناطق گرمسير خود استان كرمانشاه باشد تا فايده آن با كمترين هزينه به خود استان بازگردد؟ محمدي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه جنگ‌هاي آينده جنگ‌هاي آب و هوايي خواهند بود، مي‌گويد: با پيشرفت‌هايي كه در علم صورت مي‌گيرد، اين احتمال وجود دارد كه در آينده به جاي تحريم اقتصادي، تحريم آب و هوايي مطرح شود. به همين دليل لازم است با استفاده درست از منابعي كه در اختيار داريم خود را براي آب و هواي مقاومتي آماده كنيم. / روزنامه آرمان



ایجاد "باغ‌شهر" در اراضی بایر به جای ویلاسازی در باغ‌های دزفول

فرهاد قلی‌نژاد اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغات دزفول علاوه بر تصرف اراضی کشاورزی، موجب ایجاد حجم فراوانی از پسماند و زباله می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر تبعات ساخت و سازها، وارد شدن فاضلاب و پسماند ساختمان‌ها به زمین‌های کشاورزی و باغات است و از سوی دیگر حفر چاه‌های غیرمجاز در ویلاها و گردشگاه‌ها که عملی غیرمجاز محسوب می‌شود، موجب خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی نیز خواهد شد.

قلی‌نژاد گفت: از دیگر آثار ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر و تبدیل کاربری زمین‌های کشاورزی است و از سوی دیگر تخریب باغات که کمربند سبز دزفول محسوب می‌شوند، کاهش سطح فضای سبز و تغییر آب و هوا و میکروکلیمای شهرستان دزفول را در پی خواهد داشت.

وی با پیشنهاد ایجاد باغ‌شهرها در دزفول بیان کرد: اداره حفاظت محیط زیست دزفول در راستای حمایت از صنعت گردشگری توصیه می‌کند که به جای تخریب باغات جهت ایجاد ویلاهای پراکنده، نسبت به ایجاد باغ‌شهرها در زمین‌های بایر پرداخته شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود: باغ‌شهرها را می‌توان با تامین آب در اراضی که قابل کشت نیستند، ایجاد کرد. از جمله این اراضی، تپه‌ماهورهای مناطق شهیون و سردشت دزفول است که می‌توان با ایجاد باغ‌شهر، این نواحی را به زمین‌های سرسبزی تبدیل کرد. این اقدام موجب جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد فضایی مناسب برای ساخت و سازهای مجاز خواهد شد.

وی با اشاره به منطقه تحت کشت باغ‌های مرکبات در دزفول گفت: بیشتر باغ‌های مرکبات دزفول در نواحی جنوب شرق و جنوب غرب دزفول واقع است که مناطق شمس‌آباد، محمد بن جعفر، عباس‌آباد و زاویه ها را در بر می‌گیرد.

قلی‌نژاد عنوان کرد: مجموعه حفاظت محیط زیست دزفول به جز ساختمان‌های انبار محصول کشاورزی، با تمامی استعلاماتی که مرتبط با احداث بنا در باغات بوده، مخالفت کرده است.

وی افزود: در این راستا، در زیستگاه باغ لک‌لک در منطقه محمد بن جعفر با افرادی که خواستار تقسیم‌بندی این منطقه جهت ساخت ویلا بودند، برخورد شد و اکنون تصرف باغ متوقف شده و باغ پلمب و تحت نظارت اداره حفاظت محیط زیست دزفول است. / ایسنا



کم آبی تهدیدی برای مزارع شادگان

حمید مطرودی بیان کرد: از مجموع 20 هزار هکتار زمین زیر کشت گندم، جو و کلزا در این شهرستان، 4 هزار هکتار از این سطح به دلیل کم آبی دچارآسیب شدید شده اند.

وی اظهار داشت: چنانچه آب مورد نیاز کشت بهار شادگان تامین نشود، کشت بهاره محصول در این شهرستان متوقف می شود.

مطرودی افزود: 5 تا 7 هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان به دلیل کم آبی و رشد نامطلوب گندم غیر قابل برداشت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان پراکنش بارندگی وکم آبی را عامل اصلی خسارت به کشاورزی این شهرستان دانست.

وی اذعان کرد: برای برداشت محصولات کشت پاییزی از 7 دستگاه کمباین جهاد کشاورزی و 70 کمباین مهاجر استفاده می شود.

براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، پایان سال زراعی 94-93، خشکسالی هزار و 300 میلیارد تومان به کشاورزی استان خسارت وارد کرد. / باشگاه خبرنگاران جوان



کاهش 49 درصدی آورد رودخانه "کرخه"/ پروژه‌های انتقال آب، خوزستان را به مرحله فاجعه می‌رساند

احمد لاهیجان‌زاده  در ارتباط با تاثیر پروژه‌های انتقال آب بر روی محیط زیست استان خوزستان گفت: به طور کلی هر پروژه‌ای که بر روی سرشاخه‌های رودخانه‌های کرخه، دز، کارون، مارون و زهره اجرا شود به طور قطع به استان خوزستان  به خصوص به بحث کشاورزی و تالاب‌هایش آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند، زیرا در چند سال گذشته آورد این رودخانه‌ها بسیار کم شده و در مرحله‌ای قرار داریم که تحمل اکولوژیکی منطقه به حداکثر خودش رسیده و هر تغییری که رخ دهد به مرحله فاجعه می‌رسد؛ بنابراین هیچ طرحی در این حوزه  نباید اجرا شود.

وی ادامه داد: من شنیده‌ام که پیش از عید طرح‌هایی مانند طرح بهشت‌آباد، وجود داشته که با وجود نداشتن مجوز به مرحله اجرا رفته بوده که سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آنها پیگیری توقف داشته است، همچنین طرح دیگری وجود دارد که می‌خواهند آب را از استان چهارمحال و بختیاری به سمت استان  کرمان ببرند یا اینکه طرح‌هایی وجود دارد که آب را در خود استان به منطقه دیگری می‌برند که سبب می‌شود؛ آب به پایین دست نرسد که همه این گونه طرح‌ها  آسیب‌های شدیدی را به استان خوزستان وارد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در مورد اختیارات قانونی این اداره کل برای دخالت در پروژه‌هایی که در دیگر استان‌ها رخ می‌دهد، اما محیط زیست خوزستان را متاثر می‌کند، اظهار کرد: ما ناچاریم از طریق سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان یک مرجع ملی در حوزه دولتی اقدام کنیم و نمایندگان هم از طریق مسئولیتی که در مجلس دارند؛ موضوع را پیگیری می‌کنند، اما از نظر حقوقی و اداری، اداره کل ما  نمی‌تواند به این مباحث  ورود کند، زیرا جغرافیا این  پروژه‌ها در حوزه ما نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا این مشکلات می‌تواند؛ سبب تشدید ریزگردها در استان خوزستان شود؟ گفت: قطعا می‌تواند؛ موجب این مساله شود. طوفان گرد و خاکی که در بهمن سال 93 و در بهمن سال 94 اهواز و بخش بزرگی از استان خوزستان را به شدت مورد هجوم قرار داد و شدت بی‌سابقه‌ای در استان داشت که حتی افراد مسن هم چنین طوفان‌های خاکی را به یاد نداشتند، یکی از دلایلش این بود که شرق استان خوزستان همواره در گذشته‌ای نزدیک حتی تا حدود 10 سال پیش با طغیان رودخانه‌های مارون، جراحی و زهره زیر آب می‌رفت و بحث رسوب گذاری، تثبیت خاک منطقه و ایجاد مرتع اتفاق می‌افتاد؛ اما اکنون اصلا از این سیلاب‌ها نداریم  و تمامی اراضی آنجا به دلیل کاهش بارش و کاهش آورد رودخانه به خاطر برداشت بی‌رویه آب در بالادست و خشکسالی تبدیل به کانون گرد و غبار شدند، در حالی که این اراضی قبلا مرتع بوده و قابلیت کشاورزی داشتند اما اکنون همین اراضی در حال تبدیل شدن به کانون ریزگرد هستند.

لاهیجان زاده ادامه داد: اگر آب کارون، کرخه، مارون و جراحی کم شود، سبب می‌شود که حق‌آبه تالاب‌های هورالعظیم و شادگان کم شود، همین اکنون نیز ما عمده حق‌آبه‌ها را از دست دادیم و ممکن است؛ حتی به صفر برسیم، در حالی که این دو تالاب به ویژه هورالعظیم نقش اساسی  در مهار ریزگرد دارند.

وی توضیح داد: این تالاب‌ها هم از طریق آورد و جریان رودخانه‌ای تامین آب می‌کردند و هم در مواقعی که طغیان رودخانه را داشتیم؛ آب آنها تامین می‌شد، اما به دلیل سد سازی‌های زیادی که صورت گرفته است، ما عملا طغیان‌ها را از دست دادیم و فقط آورد رودخانه مانده است.

لاهیجان زاده گفت: این تالاب‌ها تنها با جریان‌های معمولی روخانه پر نمی‌شود و پیش از این طغیان‌های رودخانه تالاب را پر می‌کرد و جریان‌های معمولی رودخانه آن را پر نگه می‌داشت و فقط در تابستان آب آن کم می‌شود، اما اکنون دیگر طغیانی نیست و جریان‌های معمولی نمی‌تواند آب را تامین کند و البته همین جریان‌ها را نیز دیگر نداریم. کرخه در گذشته در میانگین دراز مدت 5 و نیم میلیارد متر مکعب آورد داشت و برخی سال‌ها آورد آن به 11 میلیارد هم می‌رسید، اما اکنون آورد آن رسیده به 2.4 میلیارد رسیده است.

وی تصریح کرد: مطالعات وزارت نیرو نشان می‌دهد؛ 13 تا 15 درصد علت این کاهش آورد خشکسالی بوده، اما کاهش 49 درصدی آورد رودخانه کرخه عمدتا به دلیل  برداشت آب بی‌رویه و حفر چاه‌های خیلی زیاد غیرمجاز و مجاز غیرکارشناسی  در کنار رودخانه و همچنین برداشت آب از رودخانه‌ها بوده است. همین اتفاق برای کارون و دز نیز در حال رخ دادن است و برای مارون آنقدر زیاد شده که دبی(آبدهی) آن در زمستان 93 به 5 متر بر ثانیه رسید و زهره در زمستان خشک شد.

لاهیجان زاده در پایان در مورد علت حفر چاه‌های متعدد در این حوضه‌ها اظهار کرد: 85 تا 90 درصد این چاه‌ها برای مصارف کشاورزی بوده است. / ایلنا



انتقال آب‌های خوزستان با مفهوم اقتصاد مقاومتی سنخیتی ندارد/دولت خود را موظف به اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست بداند

هژیر کیانی اظهار کرد: با وجود گذشت 6 ماه از ابلاغیه‌ای که نقطه عطفی در محیط زیست کشور  است، همچنان تخریب‌های محیط‌زیستی دولتی تداوم دارد و جز برخی سخنرانی‌های کلی، در عمل شاهد حرکت یا اقدامی نتیجه‌بخش و برای بهبود وضعیت مسائل مهم محیط‌ زیست در استان خوزستان نبوده‌ایم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم ابلاغیه سیاست‌های کلی محیط زیست در قالب یک دوره آموزشی ضمن خدمت برای تمامی وزرا، استانداران، مدیران کل و مدیران تحت امرشان اجرا شود تا برنامه‌ها و اهداف محیط‌ زیست کشور را به نحو مطلوب سرلوحه اهداف سازمانی خود قرار دهند.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: با استناد به اصل چهارم این ابلاغیه به شکل آشکار شاهد بی‌توجهی دولت در استان خوزستان هستیم که نمونه عینی آن انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان است و این رفتار دولت با این اصل از ابلاغیه هم‌خوانی ندارد و حتی در تخلفی آشکار موضوع اقتصاد مقاومتی را در این استان تحت شعاع خود قرار داده است.

کیانی گفت: اگر روزی رهبر انقلاب برای طرح 550 هزار هکتاری دستور صادر کرده‌اند، امروز عده‌ای با انتقال آب‌های خوزستان در چهار محال و بختیاری کمر به تضعیف این طرح بسته‌اند که با مفهوم اقتصاد مقاومتی سنخیتی ندارد و انتظار می‌رود دولت و دستگاه قضایی کشور  به روند رو به تضعیف زندگی بیش از 200 هزار کشاورز و نیز امنیت روانی بیش از 4 میلیون نفر مردم خوزستان توجه جدی داشته باشند.

وی گفت: امیدواریم در سال اقدام و عمل شاهد اجرایی شدن سیاست‌های کلی محیط‌زیست کشور باشیم و بر این باوریم که اقتصاد مقاومتی بر پایه یک محیط‌ زیست سالم پایداری و اثر بخشی خود را حفظ خواهد کرد. / فارس



حل ریزگردهای خوزستان در انتظار "اقدام و عمل"

گرد و غبار از پدیده‌های جوی است که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی برجای می‌گذارد. در کشور ما سال‌هاست که این پدیده دامنگیر مناطق وسیعی شده است و استان خوزستان و بخشی از استان‌های غربی به دلیل شرایط خاص اقلیمی خود درگیر این پدیده هستند.

آلودگی هوا اگر چه برای همه افراد و در همه سنین پدیده‌ای مضر و بیماری زا است اما در خوزستان گرد و غبار زندگی مردم را از نظر اقتصادی، اجتماعی و روانی دستخوش تغییراتی کرده به گونه‌ای که این پدیده مزارع کشاورزی استان را نابود و افزایش آب را به دنبال دارد.

هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این باره با اشاره به پیامدهای پدیده گرد و غبار اظهار می‌کند: پدیده گرد و غبار علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت شهروندان ایجاد می‌کند، در زمینه کشاورزی، شبکه‌های برق، آب و فاضلاب و راه نیز مشکلاتی را موجب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان می‌افزاید: گرد و غبار در بخش کشاورزی بازدهی محصولات را تا حدود 15 درصد کاهش می‌دهد و بر دام‌ها نیز اثر می‌گذارد و گاه موجب مرگ دام می‌شود.

وی می‌گوید: همچنین در بخش برق نیز، گرد و غبار به دلیل رطوبت ناشی از بارندگی یا شرجی هوا، روی شبکه‌های برق جمع شده و نوسانات برقی و در نهایت خاموشی و قطع برق را در پی دارد.

بالدی با اشاره به مشکلاتی که پدیده گرد و غبار برای آب و فاضلاب و راه خوزستان ایجاد می‌کند نیز تصریح می‌کند: به دلیل بروز پدیده گرد و غبار استفاده از آب جهت شست‌وشو بالا می‌رود که موجب افت فشار در شبکه آب می‌شود و علاوه بر آن هزینه‌های زیاد را تحمیل می‌کند. همچنین گرد و غبار کاهش دید در محورهای خوزستان را در پی دارد که منجر به تصادف و حوادث رانندگی می‌شود که این موضوع نیز برای شهروندان تبعات بدنی و روانی بدی دارد و می‌تواند منجر به مرگ شود.  

اما وعده‌های دولت برای حل معضل ریزگردها در خوزستان تا کنون راه به جایی نبرده است و این در حالی است که خوزستان در سال‌های ۹۳ و ۹۴ جهت تأمین اعتبارات، با مشکل مواجه بود.

حال این سؤال مطرح است دولتی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به بهانه نداشتن اعتبارات لازم یک ریال هم برای حل مشکل ریزگردها هزینه نکرده چگونه می‌تواند در سال ۹۵ برای رفع این معضل نفس گیر بودجه‌ای اختصاص دهد.

در این خصوص نیز مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به مصوبه‌ای که در پایان سال ۹۳ جهت اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها تصویب شد، عنوان می‌کند: خوزستان در سال‌های ۹۳ و ۹۴ جهت تأمین اعتبارات، با مشکل مواجه بود و امیدوار هستیم در سال جدید اعتبارات لازم از سوی دولت به استان ابلاغ شود تا اقدامات لازم جهت کنترل پدیده گرد و غبار صورت گیرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جمعی از اعضای هیئت دولت، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مسئولان عالی دستگاه قضایی و مسئولان برخی نهادها تأکید کردند: من از هر اقدامی که در دولت، مجلس و قوه قضاییه، در جهت منافع مردم و گشایش امور و حل مشکلات مردم باشد، جداً حمایت خواهم کرد، اما مهم این است که احساس شود کاری که انجام می‌گیرد، برای منافع ملی مفید و لازم است.

حال با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از اقدامات مشکل گشا برای مردم و همچنین با توجه به اینکه با وقوع گرد و غبار زندگی مردم سخت می‌شود، به طوری که دستگاه سنجش آلودگی محیط زیست استان نیز امکان سنجش غلظت این گرد و غبار را ندارد و احتمال وقوع مجدد آن با وجود شرایط موجود هست، به نظر می‌رسد مسئولان در سطح کلان باید هرچه سریع‌تر برای حل این مسئله، فکر و در عمل بودجه‌ای تخصیص دهند، تا بیش از این شاهد به وجود آمدن خسارت در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در این استان نباشیم. / افکارنیوز


منبع: تابناک
برچسب ها: سد سازی ، بسته خبری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار