با توجه به افت سطح آب در سفره های زیر زمینی ، هر روز بر تعداد آب انبار های متروکه و قنات های بایر استان اضافه شد آب انبارها همچون بادگیرها بخشی از فرهنگ و اصالت های بومی یزد هستند اما این بناها با توسعه لوله کشی آب به منازل، به حال خود رها شده و برخی از آنها به زباله دانی تبدیل شده اند.
کد خبر: ۱۹۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ 12 March 2016
به گزارش تابناک یزد،مدیر پایگاه جهانی قنات زارچ و مسئول بخش باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: آب انبار "جنک" قدیمی ترین آب انبار یزد و مربوط به سال878هجری قمری است که مرمت آن پنج ماه گذشته پایان یافت.
ابراهیم کاظم نژند گفت: این آب انبار به مرور زمان از زباله پر شده بود و سطح کوچه هم بالا آمده بود حتی لوله فاضلاب وارد قنات می شد که با تخلیه آب انبار و برداشتن خاک های سطح کوچه آب انبار به وضعیت اول برگشت، کوچه کف سازی شد و تمام آجرهای آب انبار ساویده و تمیز شد و نور پردازی در این آب انبار انجام شد.
وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و تأمین منابع مالی از محل منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سر در و راه پله آن مرمت و احیاء شده است که150میلیون تومان در مرحله اول و200میلیون تومان هم امسال هزینه شد.
وی گفت: بناهای این چنینی که به علت عدم رسیدگی شهرداری و متولیان بنا تبدیل به زباله دان شده است زیاد است که با چندین سال غفلت به این وضع درآمده اند بنابراین باید چندین سال هم روی آن کار شود.
وی کوتاهی اداره اوقاف و امور خیریه که متولیان آب انبار ها در یزد هستند را عامل این پیامدها برای آب انبارهای تاریخی یزد دانست و گفت: ساماندهی بناهایی که دارای صاحب هستند وظیفه میراث فرهنگی نیست بلکه صاحبان آنها باید درخواست دهند و میراث فرهنگی به طور مشارکتی وارد عمل شود. این که آب انبار، یک عنصر شهری مربوط به گذشته‌ای تاریخی است، شکی نیست، اما تبدیل شدن آن به زباله‌ دانی نباید ربطی به میراث فرهنگی داشته باشد ولی صد البته ربط به فرهنگ دارد که ما محل زندگی خود را چگونه بخواهیم حفظ کنیم و چه کسانی مسئولیت فرهنگ سازی در این زمینه را دارند؟
کوتاهی اداره اوقاف یزد برای بازسازی و مرمت آب انبارها
وی اظهار کرد: بافت تاریخی متعلق به هیچ شخص یا ارگان خاصی نیست، بلکه متعلق به همه کسانی است که به تاریخ این سرزمین عشق می‌ورزند90درصد آب آب انبارهای یزد وقف است و اوقاف در نگهداری آنها و استفاده بهینه غفلت کرده و با افرادی که قصد مرمت آنها را هم دارند همکاری نمی کند و موضع طلبکارانه دارد.
وی گفت: آب انبارها که از اصیل ترین بناهای ایرانی به شمار می روند در اغلب شهرهای ایران وجود دارد اما قدیمی ترین آب انبارها مربوط به استان های کویری از جمله یزد است آب انبار نوعی مخزن آب سرپوشیده است که در یزد پایین تر از سطح زمین ساخته می شد تا آب مورد نیاز مردم از طریق قنات ها و رودخانه ها به آن جاری یا منتقل و ذخیره شود تا مردم از آن استفاده کنند.
وی در توضیح آب انبار "جنک" افزود: به درستی روشن نیست چرا این نام را بر این آب انبار نهاده اند. این بنا در کوچه پشت مسجد جامع یزد رو به روی درشمال غربی مسجد جای دارد و کهن ترین آب انبار تاریخ دار ایران و یزد به شمار می رود و بر پیشانی ورودی آن یک قطعه سنگ نوشته و بر دو طرف آن دو قطعه کتیبه کاشی معرق با خط کوفی دیده می شود این بنا به سال 878 هجری قمری در دوره تیموری  توسط خیرمندی به نام "لطف الله" ساخته شد و  برای دسترسی به آب آن باید 25 پله را طی کرد.
وی اظهار کرد: مخزن این آب انبار مدور و تنها بنای تک بادگیری شهر یزد است تزیینات بنا تنها بر سردرگاه ورودی دیده می شود که به صورت کتیبه کاشی معرق  هفت رنگ به دو طرف سنگ نوشته نصب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار