مازندران درحالی‌به هوشمند شدن می‌اندیشد که به‌رغم فراهم بودن زیرساخت‌ها، مسئولان کمی دیر به فکر تحقق این ایده افتاده اند.
کد خبر: ۱۶۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰ 23 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، رویه هوشمند شدن مازندران هرچند دیر به سراغ مسئولانش آمد اما تحقق آن می‌تواند سهم مازندران را تجارت جهانی فناوری اطلاعات افزایش دهد.

درحالی‌که حاضر سهم مازندران از تجارت ملی و جهانی فناوری اطلاعات بسیار ناچیز است و در این درحالی‌که که سالانه بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صرف دریافت خدمات فناوری اطلاعات در مازندران می‌شود.

استان هوشمند، استانی است که نیازهای جامعه‌اش را تأمین کند و به همین خاطر نیز فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از اولویت‌های این جامعه است و در حال حاضر، تمرکز دنیا در حال حاضر بر داشتن شهرهای هوشمند با تکیه‌بر دوباره بازسازی‌ها، تنظیم مبلمان شهری و فضاسازی جدید است تا حس تعلق شهری را بار دیگر در شهروندان ایجاد کرده و نهادینه کند.

مازندران زیرساخت‌های اولیه هوشمند شدن را دارد اما با توجه به اینکه در شهر یا استان هوشمند تمامی سرمایه‌های انسانی، منابع اجتماعی و اقتصادی باید باهماهنگی باهم و در ارتباط با یکدیگر باشند شاهد هستیم که هنوز این زیرساخت در استان به‌طور کامل به وجود نیامده است.

مازندران زیرساخت‌های اولیه هوشمند شدن را دارد اما با توجه به اینکه در شهر یا استان هوشمند تمامی سرمایه‌های انسانی، منابع اجتماعی و اقتصادی باید باهماهنگی باهم و در ارتباط با یکدیگر باشند

در حال حاضر سه میلیون آی پی در استان فعال است و ۹۸ درصد سکونت گاه‌های مازندران تحت پوشش تلفن همراه است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران  از افزایش پهنای باند اینترنت در استان خبر می‌دهد می‌گوید: امسال پهنای باند اینترنت ۴۳گیگ تحویل اپراتورهای استان مازندران شده است.

یدالله طهماسبی با اشاره به اینکه سرعت اینترنت تا پایان سال جاری در تمام مناطق استان  خواهد شد اظهار داشت: در ۹۰۰ روستای استان نیز خدمات اینترنت پرسرعت ارائه می‌شود.

وی بابیان اینکه شمار کاربران اینترنت در استان در سال جاری به بیش از سه میلیون و ۳۰۰ آی پی رسیده است، می‌گوید: از شش میلیون ۶۷۸ هزار سیم‌کارت واگذارشده به مردم مازندران ۵۰ درصد آن فعال است و امسال افزایش ۱۲ درصدی استفاده از اینترنت تلفن همراه را در استان شاهد هستیم.

محسن جهانشاهی رئیس بنیاد نخبگان مازندران نیز با اشاره به فعالیت ۶۰ شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: با توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توان برای خلق ثروت و رونق اقتصادی استان برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد شرکت‌ها در استان مازندران در حوزه آی تی و آی تی سی فعالیت دارند گفت: این درحالی‌که است که ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور نیز در فرایند دریافت مجوز قرار دارند و بیش از دو هزارو ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر فعال هستند.

ورود به حوزه فن‌آوری، اشتغال، توسعه، کسب‌وکار و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد خواهد کرد، ازاین‌رو باید تلاش کنیم نیروهای استانی وارد این حوزه شوند و در غالب شهر هوشمند به مردم خدمات دهند و با توجه به سه مزیت خوب زیرساخت فن‌آوری، نیروی انسانی، وجود ۱۹ دانشگاه و علاقه‌مندی و استقبال مردم ساری از حوزه فن‌آوری اطلاعات می‌توان در جهت  توسعه، اشتغال و توسعه اقتصادی استان گام‌های خوبی برداشت.

ساری؛ مستعد ایجاد شهر هوشمند

فرماندار ساری در این زمینه می‌گوید: از ۳۸ دانشگاه استان، ۱۹ دانشگاه در این  شهرستان و همچنین ۳۰۰ دهیاری در این شهرستان  قابلیت دارند که می‌تواند پایگاه خوبی برای اجرای طرح هوشمند باشند.

وی جمعیت ۵۰۰ هزارنفری شهرستان ساری، وجود ۷۵ هزار دانشجو، وجود ۳۸ دانشگاه و مرکز علمی کاربردی، وجود ۳۰۰ دهیاری، برخورداری ۶۵ درصد جمعیت شهری و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی چندین شهر کشور را از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ساری و زیرساخت‌های مهم برای توسعه فن‌آوری ساری برشمرد.


حسین زادگان موتور محرکه استان را شهرستان ساری برشمرد و افزود: باید سریع  از مزیت‌ها ساری برای هوشمند سازی شهر استفاده کنیم که در پی آن گردشگری و کشاورزی هم پیشرفت خواهد داشت.

فرماندار ساری خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم فضا را برای استفاده ساری به‌عنوان یک شهر هوشمند آماده کنیم درنتیجه بروکراسی زائد در دستگاه‌ها حذف و در مدت‌زمان حداکثر دو ساعت بدون دخالت سلیقه افراد کارها انجام خواهد شد.


سهم استان مازندران باید از درامد فناوری اطلاعات بیش از پنج هزار میلیارد تومان باشد این درحالی‌که است که به گفته ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران، علیرغم افزایش ۳۵ درصدی درآمد استان در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، رقم این درآمد بالغ‌بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و بدیهی است که باید توسعه دولت الکترونیک و بهره‌گیری از تولید خدمت از it به‌طورجدی افزایش یابد.


مقام عالی دولت در استان، با اشاره به این‌که برای ارتقاء درآمد باید رفاه و خدمات را توسعه داد، عنوان کرد: هزینه تولید بسیار بالاست و این در حالی است که با توجه به زیرساخت‌ها و نیروی انسانی کارآمد در استان با رقمی بالغ‌بر ۵ میلیون تومان می‌توان یک شغل با بهره‌وری و ارزش‌افزوده بالا در حوزه it ایجاد کرد.


ربیع فلاح، با تأکید بر این‌که در این راستا باید رویکرد همه توجه به بخش خصوصی و جلب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این حوزه باشد، تصریح کرد: نقش دانشگاه در این مورد بیش از همه بخش‌هاست و مدیران استانی برنامه توسعه اقتصادی را راسا دنبال نمایند و شرکت‌های قوی و دارای بنیان علمی را به همکاری در استان دعوت نمایند.


استاندار با اشاره به این‌که دانشگاهی در استان پایلوت اجرای این فعالیت‌ها قرار گیرد، گفت: باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و با ارائه طرح و ایده‌های نو و مقاومت در برابر موانع پیش رو در دنیای اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری گام بگذاریم.


فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای فراهم کردن زمینه‌های راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان باید فراهم شود و باید مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان را باهم افزایی در جهت تولید ثروت و ارائه خدمات بیشتر به مردم بکار گرفت و مازندران باید با توجه به در اختیار داشتن زیرساخت‌های فناوری و ضریب بالای نفوذ اینترنت، در ارائه خدمات الکترونیکی پیشرو استان‌های کشور باشد.Facebook


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار