توسط محققان پژوهشگاه مواد و انرژی صورت گرفت
محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت و نصب نخستین هاضم لوله‌ای انعطاف پذیر در این پژوهشگاه شدند.
کد خبر: ۱۵۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲ 26 December 2015

مهرداد عدل عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی و مجری این طرح در خصوص این طرح افزود: بر اساس ماموریت محوله به پژوهشکده انرژی در تکمیل طرح توسعه واحدهای کوچک بیوگاز، یک واحد هاضم بی‌هوازی با ظرفیت نزدیک به 6 متر مکعب با کمک فناوری نوین هاضم‌های لوله‌ای شکل انعطاف پذیر و با استفاده از ورق پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته شد و در همجواری ضلع غربی ساختمان خورشیدی این پژوهشگاه نصب شد.

وی با بیان اینکه هضم بی‌هوازی پسماندهای آلی یکی از فناوری‌های جذاب و تجاری شده در جهان برای تولید انرژی تجدیدپذیر از منابع زیست توده است، افزود: این واحد با استفاده از فضولات تازه گاوی راه‌اندازی شده که در ادامه مقداری نیز پسماندهای آشپزخانه‌ای به آن تغذیه شد.

این پژوهشگر با تاکید بر کم هزینه بودن این نوع هاضم، تصریح کرد: این هاضم از تجهیزات هم زدن و آمیزش و نیز از سامانه گرمایش بهره نمی‌برد و کارکرد آن بسیار ساده است.

عدل با اشاره به بررسی عملکرد هاضم ساخته شده، خاطرنشان کرد: گازدهی این هاضم حتی در دمای خنک 6 تا 8 درجه سانتیگراد ( دمای محیط) متوقف نشده است.

وی در ادامه گفت: دوره تکمیل فرایند راه‌اندازی این هاضم نزدیک به 45 روز طول کشید و طی آن درصد متان در بیوگاز از 18 درصد آغاز شد و به تدریج افزایش یافت تا به بیش از 52 درصد در پایان دوره راه‌اندازی رسید.

عدل اظهار داشت: تا لحظه تکمیل این گزارش، بیش از 56 هزار لیتر بیو گاز از این هاضم تولید شده است.

گفتنی است، این طرح با همکاری دکتر مهرداد عدل و مهندس مزدک رساپور در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار