نخستین جشنواره پژوهشی فرهنگ عامه مردم شهرستان بافق با هدف حمایت اداره فرهنگ و ارشاداسلامی از تشکل های فرهنگی و غیردولتی فعال در این عرصه برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰ 25 December 2015
به گزارش تابناک یزداین جشنواره که با حضور مدیرکل فرهنگ و اراشاد اسلامی استان یزد، فرماندار بافق، جمعی از مسولان محلی، دانش آموزان و قشرهای مختلف مردم در باغ تاریخی 'تیتو' بافق برگزار شد مردم بافق آداب و رسوم و فرهنگ غنی خود را در زمینه های متل خوانی، اجغه زنی، دوبیتی خوانی و غریبی خوانی به نمایش گذاشتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این آیین گفت: برگزاری این جشنواره که جلوه ای از فرهنگ عامه مردم است جزو اولویت های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر این استان قرار دارد و الگویی برای اجرا در شهرستان های استان و قابل تعمیم به سایر مناطق کشور محسوب می شود.
علی غیاثی ندوشن با اشاره به اینکه فرهنگ عامه بر خاسته از بطن جامعه و مردم است، افزود: تشکل های فرهنگی و غیردولتی باید در این عرصه میدان دار باشند و این برنامه ها به صورت مستمر و سالانه برگزار و نتایج پژوهش ها و مقالات نیز در قالب کتاب یا فصلنامه های علمی منتشر شود.
وی با بیان اینکه فرهنگ عمومیت دارد و مدام درحال تغییر است بیان کرد: کار ما ثبت و معرفی این مراسم به نسل آینده است و باید به این مساله توجه داشت و از آن غافل نشویم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: یکی ازمشکلات ما گسست فرهنگی نسل گذشته با نسل جدید است و باید با زنده کردن فرهنگ عامه آن را همواره به نسل جدید منتقل کرد.
غیاثی با اشاره به اینکه فرهنگ خاصیت اکتسابی دارد و قابل انتقال از نسلی به نسل دیگر است اظهار کرد: فرهنگ زمانمند است و مجموعه آداب و سنت های ماریشه در گذشته تاریخی دارد و با مذهب آمیخته است.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ تنوع دارد و با هر تنوع مثل اقلیمی ویژگیهای مختلف فرهنگی هم به وجود می آید و بنا براین فرهنگ هویت ملی و دینی را شکل می دهد و انسجام بخشی و وحدت از ویژگیهای دیگر فرهنگ است.
این مسئول با بیان اینکه برای ماندگاری فرهنگ باید کار پژوهشی انجام شود خاطر نشان کرد: فرهنگ عامه شهرستانهای یزد و اردکان ثبت شده و ثبت فرهنگ عامه مردم بافق نیز در اولویت قراردارد.
وی افزود: از هنرمندانی که با هنر خود و ارایه کارهای هنری به معرفی و ثبت فرهنگ عامه بپردازند حمایت خواهد شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق نیز در این جشنوار از ارائه 23 مقاله به جشنواره پژوهشی فرهنگ عامه بافق خبر داد و گفت: از بین مقالات ارائه شده در دو بخش دانش آموزی و آزاد، با نظر داوران پنج مقاله برتر پژوهشی انتخاب و قدردانی شد.
عذرا کریمی همچنین افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، هویت بخشی، شناسایی و زنده نگه داشتن فرهنگ عامه و انتقال آن به نسل جوان، تشویق صاحبان اندیشه برای ثبت و ضبط میراث فرهنگی شهرستان بافق ، و پاسداشت از هنر و اندیشه زیبای گذشتگان است .
همچنین برگزاری نمایشگاه عکس کویر و غرفه های فرهنگی نیز از دیگر برنامه های این جشنواره بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار