بعد از قلعه الموت، قلعه کوه قاین و شاه دژ نهبندان در خراسان جنوبی بزرگترین مراکز اسماعیلیان بوده اند/ مجموعه آثار تاریخی خراسان جنوبی نشان می دهد که این استان در مسیرهای تجاری، دارای سوابقی منحصر به فرد بوده است/ کویر از قابلیت های گردشگری و تنوع آب و هوایی از جذابیت های استان است/ برخی از نقوش فرش ایرانی ریشه در خراسان جنوبی دارد/ خراسان جنوبی زیستگاه یوز ایرانی و قوچ عریان است/نایب رییس جامعه تورگردانان ایران :با فراهم کردن امکانات، با سیل گردشگران خارجی مواجه خواهیم شد
کد خبر: ۱۴۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 17 December 2015

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ناب ترین آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی در خراسان جنوبی قابل مشاهده است.

به گزارش تابناک، حسن رمضانی در نشست بررسی همکاری های گردشگری استان با جامعه تورگردانان ایران، ضمن اشاره به ظرفیت ها و پتانسل های گردشگری خراسان جنوبی، گفت: خراسان جنوبی از جهات تاریخی دارای تعداد زیادی سنگاره و سنگ نوشته، تعداد زیادی پناهگاه های اولیه مانند غار چنشت و تعداد زیادی قلعه و تعداد زیادی کاروانسرا است، به طوری که بعد از قلعه الموت، بزرگترین مرکز اسماعیلیان قلعه کوه قاین و شاه دژ نهبندان در خراسان جنوبی وجود دارد که مجموعه این آثار نشان می دهد خراسان جنوبی در مسیرهای تجاری دارای سوابقی منحصر به فرد بوده است.

وی با بیان اینکه به لحاظ فرهنگی و مردم شناسی خراسان جنوبی ناب ترین آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی را تا کنون نگهداری کرده است گفت: در خراسان جنوبی هنوز نشانه هایی از لهجه و زبان پارسی میانه در جریان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کویر یکی از قابلیت ها و پتانسیل های گردشگری استان است، افزود: وجود تنوع آب و هوایی از دیگر جذابیت های استان است.

رمضانی اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از مراکز عمده بافت قالی در کشور است و برخی نقوش فرش ایرانی ریشه در خراسان جنوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری 15 مهمانپذیر و 7 هتل در استان وجود دارد، از وجود 10 منطقه گردشگری، 12 روستای هدف گردشگری خبر دا و گفت: اخیرا 14 بوم گردی در استان راه اندازی شده و با توجه به اینکه گردشگران برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه ای وارد آن منطقه می شوند برخی از خانه های روستایی که ظرفیت داشته را به اقامتگاه بومی تبدیل کرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی زیستگاه یوز ایرانی و قوچ عریان است.

واقفی، نایب رییس جامعه تورگردانان ایران نیز در ادامه جلسه با اشاره به اینکه جامعه تورگردانان ایران 150 عضو دارد.

وی ادامه داد: افرادی که در زمینه تورهای ورودی خارج کشور فعالیت می کنند عضو جامعه تورگردانان ایران هستندو این اعضا باید تسهیلاتی را از دولت بگیرند و در سال 84 هیئت دولت تصویب کرد درآمد حاصل از خدمات گردشگری صادرات محسوب می شود و از پرداخت مالیات معاف است و در حال حاضر به ازای هر توریستی که به کشور وارد می شود باید کمک بگیریم که الان با توجه به شرایط اقتصادی کشور این کار انجام نمی شود.

با فراهم کردن امکانات با سیل گردشگران خارجی مواجه خواهیم بود

نایب رییس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست از فعالیت بیش از 4 هزار دفتر و شرکت مسافربری در ایران خبر داد و گفت: با این همه پتانسیل در استان، متاسفانه افرادی که در زمینه تورهای ورودی فعالیت می کنند بسیار معدود و کم هستند.

واقفی با اشاره به اینکه در حال حاضر زمینه برای ورود گردشگران خارجی به استان وجود دارد، تصریح کرد: با فراهم کردن این امکانات با سیل گردشگران خارجی مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از جذابیت ها و پتانسیل های زیادی در زمینه گردشگری برخوردار است، گفت: این جاذبه‌ها باید به مقصد گردشگری تبدیل شود و برای تحقق این مهم باید زیرساخت ها فراهم شود.

اعتمادی، عضو جامعه تورگردانان ایران نیز در ادامه جلسه گفت: 50 سال است که در زمینه گردشگری فعالیت می کنم اما اسم بیرجند را نشنیدم و از وجود این پتانسیل ها و امکانات در این استان بی اطلاع بودم و این امکانات عرضه نشده است.

کاشانی، رییس انجمن صنفی آژانس های گردشگری خراسان جنوبی نیز در ادامه جلسه با اشاره به اینکه در روستاهای استان جاذبه های گردشگری متنوع و متعددی وجود دارد، گفت: گردشگران را باید به سمت روستاها هدایت کنیم.

وی اظهارکرد: در زمینه زیرساخت های گردشگری نیز علاوه بر اقامتگاه های بوم گردی که در استان شکل می گیرد چند هتل و سه کمربند گردشگری در استان داریم که در هر یک از این کمربندها هم یک هتل داریم..

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار