مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان:
کتاب یک کالای فرهنگی صرف نیست، بلکه عصاره رسول باطنی انسان و واسطه علم خدا با علم انسان برای توسعه و پیشرفت بشریت است.
کد خبر: ۱۱۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ 28 October 2015

به گزارش تابناک ایلام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: کتاب یک کالای فرهنگی صرف نیست، بلکه عصاره رسول باطنی انسان و واسطه علم خدا با علم انسان برای توسعه و پیشرفت بشریت است.

«مراد جلیلیان» اظهار کرد: هم‌زمان با هفته گرامیداشت هفته کتاب، مراسم کلنگ‌زنی احداث کتابخانه پارک رزمندگان شهر ایلام برگزار می‌شود.

 وی با بیان اینکه کتاب روح زنده زندگی اجتماعی انسان‌ها برای تسلط بر سختی‌هاست، افزود: کتاب سند و افتخار و هویت ملی یک جامعه است که با آن میزان دانایی یک جامعه تشخیص داده می‌شود، کتاب میراث ماندگار عقلای یک جامعه برای نسل‌های جدید و پلی ارتباطی بین گذشته و حال است.

 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه نباید برای کتاب به ‌طور صرف جایگاه یک کالای فرهنگی قائل شد، اضافه کرد: کتاب نردبان ترقی فرد و جامعه است و باید با یار مهربان آشتی کرده و از حاشیه به متن زندگی وارد شود، کتاب تنها راه مبازره با یورش هجمه‌های فرهنگی بوده و انسان از این طریق، شریک داشته‌های دیگران می‌شود که آرامش و خوشبختی را به دنبال دارد.

 جلیلیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر 31 کتابخانه نهادی و 6 کتابخانه مشارکتی تحت پوشش این نهاد فعالیت می‌کنند که متأسفانه با توجه به شرایطی که در استان وجود دارد از نظر فضای کتابخانه‌ای در جایگاهی مناسبی قرار نداریم و با توجه به برآوردهای صورت گرفته، استان ایلام ظرفیت ایجاد بیش از 30 کتابخانه دیگر با توجه به بافت جمعیتی آن، وجود دارد و تلاش می‌شود در این راستا گام برداریم.

 وی، با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب، یادآور شد: برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب در یک ماه گذشته با فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی انجام‌گرفته شروع‌ شده که تشکیل ستاد بزرگداشت هفته کتاب و کمیته‌های کاری از آن جمله بوده و همچنین کتاب‌خوان برتر، کتابخانه‌های برتر، مسئول کتابخانه برتر، کتابدار برتر اعلام برای تجلیل از آنان به مرکز معرفی‌شده است.

 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: در طول این مدت ظرفیت‌های استان برای گرامیداشت هفته کتاب شناسایی ‌شده و برنامه‌ریزی لازم برای آن ایجادشده است، زمینه‌سازی برای شرکت کتابداران در همایش بزرگ کتابداران در 24 آبان سال جاری در تهران، تمهیدات مقدمات دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام و استاندار ایلام، تهیه برنامه‌ای از کتابخانه‌های استان برای پوشش خبری از جمله این فعالیت‌هاست.

 جلیلیان، ابراز کرد: تمهیدات لازم برای جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی با کمک هلال‌احمر و شهرداری‌های و مدیرکل امور روستایی فراهم‌شده و کتاب‌هایی که در خانه‌ها وجود دارند و کم هم نیستند و البته ارزشمند هستند ولی متاسفانه استفاده نمی‌شوند، در اختیار پژوهشگران و کتاب‌خوانان قرار خواهد گرفت.

 وی، تصریح کرد: کلنگ زمین پارک رزمندگان برای احداث فضای کتابخانه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در این استان است که با توجه به فضای شهری استان ایلام، نیازمند احداث کتابخانه‌های جدید هستیم که این کتابخانه با اعتبار اولیه بالغ ‌بر 100 میلیون تومان کلنگ‌زنی خواهد شد.

 جلیلیان حضور در مزار شهدا، حضور کتابداران در نماز جمعه، نصب تابلوهای تبلیغاتی گرامیداشت هفته کتاب‌خوانی، برگزاری نشست کتاب‌خوان، افتتاح خیابان‌هایی به نام کتاب، بهره‌گیری از توان و ظرفیت مطبوعات و رسانه‌های استان برای ترویج فرهنگ مطالعه، تجلیل از کتابداران در استان و تلاش در راستای ارج نهادن به کتاب با برنامه‌های مختلف فرهنگی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

 وی، خواستار همگرایی و تعامل هر چه بیشتر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی استان در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی شد و خاطرنشان کرد: در کتابخانه‌های ادارات استان معمولاً کتاب‌های زیادی وجود دارد که در این هفته تلاش شود این کتاب‌ها به کتابخانه‌های عمومی به ‌منظور در دسترس قرار گرفتن عموم اهدا شود./پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار