آیین تجلیل و تقدیر از خیران و یاوران ستادیه فارس به همراه جشن گلریزان برای جمع آوری کمک‌های آزادسازی زندانیان جرام غیر عمد به همت ستاد دیه استان فارس و در محل تالار اجتماعات شهید دستغیب اداره کل زندان‌های استان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵ 25 October 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: حجت الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس در این جشن و گلریزان با بیان اینکه استان فارس، دیار خیران و نیکوکارانه است گفت: ما وظیفه داریم نسبت به انتقال نسل به نسل فرهنگ نیکوکاری گذشت و احسان در این استان اقدام نماییم.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی کمک‌های خیرین برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعم به ستادی استان فارس را از جمله سنت‌های حسنه‌ای دانست و تصریح کرد: حفظ و انتقال فرهنگ آن به نسلهای بعد یک ارزش والاست و این هماییش ها و تجلیل از خیران و یاوران ستاد دیه نیز به همین منظور و در راستای تکریم احسان و احسان گران انجام می‌پذیرد.

رئیس هیأت امنای ستاد دیه استان فارس با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به هزار زندانی جرام غیر عمد با بدهی بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان در زندان به سر می‌برند گفت: از این تعداد ۴۷ نفر زندانیان زن هستند که دارای خانواده می باشند و حضور آنان در زندان، تبعات بسیاری را برای خانواده فرزندان و بستگانشان به وجود آورده است، لذا ما از خیرین فهیم استان تقاضا کردیم که همت نموده و در آزادی این ۴۷ بانوی جرام غیر عمد بصورت یکجا کمک کنند. و البته به موازات کمک خیران دادگستری نیز از ظرفیت‌های قانونی استفاده و به کمک آنان آمده است.

نماینده ارشد قوه قضاییه در فارس همچنین افزود: ۶۶ زندانی جرام غیر عمد مستقر در زندان های فارس دارای بدهی ۵۰ تا یکصد میلیون تومان می‌باشند و این افراد به سبب عدم توان پرداخت دیون مدتهاست در زندان بسر می برند. امیدوارم خیرین ارزشمند استان با تمسک و توسل به ائمه اطهار علیه السلام، همت کنند و این افراد را از زندان آزاد کنند تا آنان و خانواده‌هایشان از مشکلات پیش آمده رهایی یابند.

رئیس کل دادگستری فارس در خاتمه با بیان اینکه کمک به نیازمندان حس خوبی به نیکوکار منتقل می کند، به این موضوع اشاره کرد که زندانی بودن یک نفر مشکلات عدیده‌ای را برای تمام افراد آن خانواده پدید می‌آورد و همچنین آزادی یک نفر نیز تمام آن خانواده را از مشکل رها می‌سازد، گفت: امروز شاهد کمک های شایان توجهی از سوی خیران بودیم که برگ زرینی را درسالروز ولادت باسارت امام حسن عسکری (ع) رقم خواهد زد و امیدوارم با همت خیرین عزیز استان فارس اولین استانی باشد که زندانی جرام غیر عمد در آن وجود نداشته باشد.

مدیرکل زندان‌های فارس نیز در این آیین تجلیل از خیران و یاوران ستاد دیه و جشن جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرام غیر عمد، گفت: از آغاز سال جاری تاکنون با استفاده از کمک‌های خیرین عزیز و دیگر راهکارها ، ۲۹۹ زندانی جرام غیر عمد آزادی خود را به دست آورده و به کانون جامعه و خانواده بازگشته‌اند. و از این تعداد ۶ نفر خانم بوده اند.

اسحاق ابراهیمی خاطرنشان ساخت: مجموعه بدهی این افراد بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است که شکات این پرونده‌ها با احسان و از خود گذشتگی بیشترین کمک را به ستاد دیه برای آزادی این افراد ارائه داشتند، در این راستا شاهد تخفیف ۶۳۰ میلیارد تومانی آنان در این پرونده‌ها بوده‌ایم.

مدیرعامل نمایندگی ستاد دیه فارس افزود: مراجع محترم قضایی نیز ۳۲۰ میلیارد تومان در این پرونده‌ها قبول اعسار نموده‌اند، و مجموعاً با پرداخت ۴۱ میلیارد تومان از منابع مختلف به صورت تسهیلات بانکی،کمک های بلاعوض، وام و... توفیق داشتیم که این تعداد را از زندان آزاد نماییم.

وی خاطر نشان کرد: از تعداد زندانیان موجودی جرام غیر عمد در زندان‌های فارس ، تعداد ۵۴ نفر با میزان بدهی زیر ۵۰ میلیون تومان در زندان هستند که این افراد حقیقتاً توان رد دین و مطالبات شکات را ندارند، بنابراین با توجه به منابع در اختیار ستاد دیه سیاست بر این است که افرادی در اولویت کمک‌ها باشند که با کمترین مبالغ و اخذ کمک‌ها و تخفیف‌ها بتوان آنان را آزاد و به جامعه بازگرداند، و امیدوارم که خیرین ارجمند امروز با تبلور همت نوع دوستانه خود موجبات آزادسازی این تعداد زندانی جرام غیر عمد را فراهم و شادی و امید را به خانواده‌های آنان اهدا نمایند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس هم در این آیین گفت: در سیاست‌ها و رسیدگی های قضایی کمتر از ۲۰ درصد پرونده‌های مختلف کیفری، به زندان معرفی شده‌اند که این مبین رویکرد قاطع دستگاه قضایی در زندان زدایی از روند رسیدگی به جرائم می‌باشد.

سید مصطفی بحرینی خاطرنشان ساخت: تمام تلاش ما این است که با استفاده از همه ظرفیت‌های درون دستگاهی و تعاملی و سایر نهادهای تاثیرگذار از وقوع جرائم پیشگیری کنیم در این راستا از ظرفیت‌های صلح و سازش، ظرفیت معتمدین و ریش سفیدان، آموزش و ارتقا دانش‌های اجتماعی و تعاملی مردم و... استفاده می‌شود تا پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی نرخ نزولی به دنبال داشته باشد.

این مقام ارشد قضایی استان فارس با تاکید بر اینکه زندانیان جرام خاص و خشن و سازمان یافته، متجاوزان و نافیان امنیت و آسایش مردم هدف ما برای برخورداری از تاسیسات حقوقی و قضایی و کمک‌ها به منظور آزادی از زندان نیستند، افزود: اراده ما مجازات قاطع این افراد است اما برای کسانی که انگیزه مجرمانه و عمدی در وقوع جرم نداشته‌اند و از بد حادثه، بسبب حوادث کارگاهی، سوانح و غیره مدیون و بدهکار شده و به زندان افتاده‌اند، نسبت این افراد اصراری بر در زندان ماندن آنان نداریم و اشخاصی هستند که لازم است با کمک خیران و استفاده از ظرفیت‌های قضایی و قانونی از زندان آزاد شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت زندانیان شیراز همچنین به اقدامات اساسی این مجموعه در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کمک به زندانیان واجد شرایط و خانواده های آنان اشاره کرد و افزود: در این راستا به دنبال ایجاد اشتغال مولد برای زندانیان و تامین درآمدها و منابع پایدار برای استمرار کمک‌ها به گروه‌های هدف هستیم ، زیرا این کمک‌ها از توسعه و وقوع جرم در بخشهایی از جامعه جلوگیری می‌کند.

این مقام قضایی در خاتمه، عمل به مسئولیت اجتماعی را وظیفه یکایک مردم به ویژه خیران و نیکوکاران در راستای رفع مشکلات زندانیان جرایم غیر عمد برشمرد و افزود: همت شما خیران عزیز نه تنها از وقوع و توسعه جرم در جامعه جلوگیری می‌کند بلکه موجبات بازگشت سعادتمندانه زندانی نیازمند جرائم غیر عمد را نیز به جامعه و کنار خانواده فراهم می‌آورد.

گفتنی است در ادامه این همایش که با حضور جمعی از مدیران ادارات، شرکت ها و مجامع صنعتی، تجارتی و اقتصادی فارس همراه بود؛ خیران مبلغ حدود ۳۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و تعهدی و برای آزادسازی زندانیان محکوم جرام غیر عمد استان، اهدا نمودند.

همچنین با حضور رئیس کل دادگستری فارس، دادستان مرکز استان، مدیر کل کمیته امداد ، مدیرکل زندان‌های فارس و... یکصد خیر نیک اندیش و یاور ستاد دیه با اهدای لوح مورد تجلیل قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار