در مواجه با متکدیان خیابانی چه کنیم؟
در هفت ماهه گذشته بیش از هشت هزار تکدی گر در شیراز دستگیر شدند که از این تعداد 500 نفر آن اتباع بیگانه بودند. بیش از چهار هزار و 500 متکدی افراد معتاد و خیابان گرد بودند،بسیاری از متکدیان فقیر نیستند و از رافت مردم سواستفاده می کنند و پس از اجرای فیلترهای متعدد 51 نفر نیازمند واقعی در بین این افراد شناسایی شد که اکنون نیز در حال دریافت خدمات هستند.
کد خبر: ۱۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳ 03 March 2015
  • رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شیراز خواستار فرهنگ سازی توسط دستگاه های فرهنگی در خصوص عدم یاری رسانی به تکدی گران شد و گفت: بسیاری از متکدیان فقیر نیستند و از رافت مردم سواستفاده می کنند.

مرآت رسولی، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شیراز با اشاره به اینکه رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان رسالت این نهاد حمایتی است،گفت: 2 نوع فقر داریم که فقر مطلق و نسبی است که فقرای مطلق به عنوان جامعه هدف در خدمت آنان هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد هستند که فقر نسبی هستند و در یک مقطع خاص دچار فقر می شود، افزود: این نوع فقر عموما بر اثر بیماری، تصادف و حوادث ناگهانی روی می دهد.

رسولی، فقر تعمدی را مشکل اصلی شهرستان شیراز دانست و اضافه کرد: متاسفانه فرد خودش را به فقر زده و به شگردهای مختلف از لحاظ جسمی حالتی را ایجاد می کند که باعث دلسوزی مردم می شود و تکدی گری می کند.

رئیس کمیته امداد شهرستان شیراز با اشاره به اینکه ما در شهرستان تبریز یک نفر گدا و افغانی و اتباع بیگانه را نمی بینیم، اظهار داشت: انتظار داریم مسئولین فرهنگ سازی را انجام دهند و مردم آگاه شوند اگر شخصی از آنان تقاضای کمک کرد او را به سوی سازمان های حمایتی مثل کمیته امداد روانه کنند.

رسولی افزود: در این صورت ما با بانک اطلاعاتی خود مطابقت می دهیم و متوجه شویم که شهروند شیرازی هست یا خیر، در هفت ماهه گذشته بیش از هشت هزار تکدی گر در شیراز دستگیر شدند که از این تعداد 500 نفر آن اتباع بیگانه بودند.

وی با یادآوری این مطلب که بیش از چهار هزار 500 متکدی افراد معتاد و خیابان گرد بودند، اظهار داشت: بسیاری از متکدیان فقیر نیستند و از رافت مردم سواستفاده می کنند و پس از اجرای فیلترهای متعدد 51 نفر نیازمند واقعی در بین این افراد شناسایی شد که اکنون نیز در حال دریافت خدمات هستند.

رئیس کمیته امداد شهرستان شیراز افزود: از طریق مختلف اطلاع رسانی شود به مدت سه ماه مردم به هیچ متکدی کمک نشود، بسیاری از افراد متکدی که ما شاهد حضور آنان در خیابان ها هستیم از استان های دیگر وارد شده اند اما چون مردم شیراز، مردمی مهمان نواز هستند این افراد به شیراز سرازیر شدند.

رسولی یادآور شد: فارس در بین استان های کشور و شیراز در بین کلان شهرها حرف اول را در کمک های مردمی می زند و این نشان از اعتقاد بالای مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه 37 درصد جمعیت استان در شیراز بسر می برند، افزود: 20 درصد از جامعه آماری کمیته امداد فارس در شیراز زندگی می کنند.

رئیس کمیته امداد شهرستان شیراز با یادآوری این مطلب که 500 خانوار تحت پوشش این کمیته در شهرستان سال گذشته در مرز توانمندسازی قرار گرفتند از مجموعه رفتند، اظهار داشت: از سوی دیگر پدیده هایی مثل خشکسالی باعث می شود افراد از شهرها و روستاهای خود به شیراز روی بیاورند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه فقر امروز با فقر گذشته تفاوت دارد، یادآور شد: استعدادهای گمشده خانوارها را شناسایی می کنیم که این مورد با مشاوره های مختلف خانواده، مذهبی و شغلی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه پس از مشاوره افراد اگر نیازی به آموزش باشد به صورت رایگان آموزش می بینند و مدرک کسب می کنند، افزود: در این جا 2 حالت دارد که از طریق کاریابی معرفی می شود و یا با احذ وام کسب و کاری برای خود راه می اندازد.

رسولی با تاکید بر اینکه در شهرستان شیراز از سال 64 که بحث اشتغال مطرح شد تاکنون بیش از هشت هزار شغل فراهم کردیم، گفت: از ابتدای دهه 90 تاکنون این رقم پنج هزار و 500 فرصت شغلی آماده کردیم.

وی خاطر نشان کرد: طرح «کارانگیزی» به طرحی گفته می شود که افراد تحت پوشش این طرح مستعد یادگیری کار و یا حرفه ای نیستند و در همین حد که سرشان گرم شود و مشغول باشند اکتفا می شود که بین 20 میلیون تا 40 میلیون ريال وام پرداخت می شود.

رئیس کمیته امداد شهرستان شیراز با اشاره به اینکه وام مشاغل خانگی و توان افزایی تا سقف 80 میلیون ريال برای افرادی است که دارای مدرک فنی و حرفه ای باشند، اظهار داشت: طرح «اشتغال» که سرپرست خانواده شرایط وام را داشته باشد 150 میلیون ريال از منابع بانکی و در صورت توسعه طرح 300 میلیون ريال محل کمیته امداد وام بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه سه نوع نظارت بر نحوه انجام کار انجام می شود، یادآور شد: نظارت قبل از اجرا هست، نظارت حین کار و نظارت بعد از اجرا انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار