نگاه تک بعدی به انتصاب مدیریت ارشد استان و عدم توجه دست اندرکاران به ضرورت بهره گیری از یک مدیریت چند ظرفیتی برای بالفعل سازی این حجم از مزیت های اقتصادی صرفا منافع استان را به محاق خواهد برد و از همین ابتدا می تواند برنامه ریزی های کلان برای توسعه و پیشرفت استان را عقیم نماید. 
کد خبر: ۹۹۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷ 28 September 2021

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی::این روزها که بحث انتصاب استاندار ایلام حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است ،هر از گاهی شاهد مطرح شدن نام هایی هستیم که نه تنها نتوانسته اند تعبیری درست از مقوله مدیریت داشته باشند، بلکه با سهم خواهی و زیاده خواهی به سدی در مقابل اتخاذ تصمیمات معقول و منطقی برای گزینش مدیران شایسته تبدیل شده اند. 

بارها گفته ایم و اینبار هم می گوییم برخی نباید بدلیل گرفتار شدن در گرداب توهم، تغییر دولت را به فرصت طلبی برای دست یابی به منافع فردی و خانوادگی تبدیل کنند و این تصور غلط در اذهان آنان جا خوش نماید که چون موفق به قرار دادن یک حکم مسئولیت ستاد انتخاباتی در اندرونی کتشان  شده اند پس باید تمام مسیرها برای مدیر گزینی برای استان به آنان ختم شود.

استان ایلام صرفنظر از نگاه قالب سیاسی موجود در آن ،استانی چند قبیله ایست و اجماع بدون ملاحظه مسائل طایفه ای می تواند فرصت ها در این استان را به حاشیه براند. 

از این‌رو بر تصمیم گیران و موثرین حوزه انتصاب مدیران استان لازم است در این حوزه بی گدار به آب نزده و با رفتارهای پریشان و دستپاچه خود برای ماهی گیری در آب گل آلود با فرصت سوزی چند باره منافع استان را قربانی مطامع خویش ننمایند.

استان ما سرشار از منابع و ظرفیت های رو زمینی و زیر زمینی است که مدیریت درست و اصولی این منابع و مزیت ها، بدون ملحوظ دانستن نگاه طایفه ای و تمرکز صرف بر نگاه سیاسی از طریق بکارگیری نیروهای متخصص و توانمند می توان زمینه خروج استان از بن بست توسعه نیافتگی را فراهم آورد. 

نگاه تک بعدی به انتصاب مدیریت ارشد استان و عدم توجه دست اندرکاران به ضرورت بهره گیری از یک مدیریت چند ظرفیتی برای بالفعل سازی این حجم از مزیت های اقتصادی، صرفا منافع استان را به محاق خواهد برد و از همین ابتدا می تواند برنامه ریزی های کلان برای توسعه و پیشرفت استان را عقیم نماید. 

بنابراین امروز استفاده از نیروی بومی توانمند ودر تراز یک وزیر به مطالبه عمومی و حلقه وصل تمامی موثرین استان مبدل شده است و این مطالبه حجت را بر آنان تمام کرده است ،چرا که با وجود نیروی توانمند و برخوردار از مولفه های منطبق بر خواست عمومی در بین گزینه های مطرح شده برای تصدی استانداری ایلام، عبور از این گزینه می تواند به چالشی جدی برای تصمیم گیران ارشد و سفارش کنندگان استانی تبدیل شود.

امروز شعار دولت مردمی ابراهیم رئیسی استفاده از نیروهای توانمند، کارکشته، باسابقه،متخصص، انقلابی با رویکرد جهادی در راستای مدیریت بهینه منابع با هدف تامین منافع شهروندان و همچنین تحقق شعارهای دولت است .

بدیهی است رفتارهای قبیله ای این روزهای برخی که نمد را بر دوختن کلاه خود مهیا می بینند با اصل شایسته گزینی و شایسته سالاری در تضاد و تباین است. 

بدیهی است شایسته گزینی و شایسته سالاری بعنوان یک اصل در سازمان ها بعنوان موتور پیشرانی برای حرکت سازمان در راستای استفاده مناسب از نیروهای خلاق و تمرکز بر داشته های ارزشمند موثر در توسعه جامعه قلمداد می شود .

اگر ما قدری به داشته های بر زمین مانده این استان بی توجه به تعصبات قبیله ای و سیاسی بیاندیشیم ،هرگز به خودمان اجازه نخواهیم داد با پیش کشیدن مسائل حاشیه ای؛ همچون سیاسی بازی و قبیله سالاری راه را بر ورود نیروهای شایسته و متخصص در حوزه مدیریت ببندیم.

چرا که همواره کسانیکه توسعه و پیشرفت جامعه را مقدم بر دیگر خواسته های دست چندمی می دانند بر اهمیت و ارزش نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه در سازمان ها تاکید ورزیده و باور دارند که انتخاب و انتصاب افراد شایسته متناسب با جایگاه شغلی نمایان کننده این ارزش مدیریتی است.

حضور یک مدیر شایسته تعالی بخش یک جامعه را به پیشرفت خواهد بود، اگر افراد شایسته و تربیت‌یافته در رأس سازمان‌ها قرار گیرند، کیفیت فعالیت‌های سازمانی به‌طور فزاینده‌ای بهبود می یابد، زیرا مدیریت شایسته، محور اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت‌ها به شمار می‌آید.

ازاین‌رو ضمن احترام به شان و جایگاه تمامی مدعیان مدیریت که با نگاه تک بعدی به مقوله مدیریت دنبال طرح خویش و به حاشیه بردن شایستگان هستند، از آنان انتظار داریم با ایثار و از خودگذشتگی بخاطر مردم نجیب استان ،خود را ازاین حوزه حساس کنار کشیده و راه را برای شایستگان هموار نمایند. 

چرا که امروز تک تازی افراد بدون عقبه تخصص ،علم ،تجربه و توانمندی در عرصه مدیریت را شاهدیم که با علم کردن احکام مسئولیت چند روزه در یک ستاد انتخاباتی بعنوان تنها رزومه مدیریتی خود ،سهم خواهی مدیریتی را بنیان نهاده و در حالیکه در بزنگاه رقابت های محلی حتی از مجاب نمودن حمایت همسایگان و بستگان خود عاجز مانده اند، با رجز خوانی خط تخریب شایستگان را دنبال می کنند .

هرچند رفتار شناسی دولت سیزدهم در انتصاب همکاران خود هر گونه تمرکز بر حضور کوتاه مدت در ستادهای انتخاباتی را کمرنگ کرده است، اما به این دست افراد توصیه می شود با غلاف نمودن سند سهم خواهی خود از دولت انقلابی و مردمی و خودداری از فضا سازی های مسموم ،فضا را برای اتخاذ تصمیم عقلانی به نفع مردم استان هموار نمایند، چرا که بی اعتنایی به این توصیه به هوای خرمای بغداد ، آنان را از گندم ری نیز محروم خواهد کرد !!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار