رییس حوزه هنری کردستان گفت: آلبوم موسیقی استاد "اسماعیل مـردانی" بالابان‌نواز کردستانی به همت حوزه هنری با عنوان "چل چرا"، روانه بازار شد.
کد خبر: ۹۸۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰ 23 August 2021
به گزارش تابناک کردستان، امین مرادی رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، اظهار داشت: در راستای توجه به موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از نوازندگان محلی و بستر سازی لازم جهت معرفی هنرمندان بومی و نوا‌های محلی آلبوم موسیقی "چل چرا" به نوازندگی هنرمند برجسته بالبان نوازی کردستان "اسماعیل مردانی" توسط حوزه هنری استان کردستان در یک هزار و ۲۰۰ نسخه منتشر شد.

وی افزود: این آلبوم در راستای اهداف کلان حوزه هنری، تحقق بخشیدن برنامه‎‌های مد نظر شهر‌های خلاق موسیقی و کمک در تثبیت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو بوده و درآن معرفی‌بخشی از توانمندی‌های موسیقایی هنرمندان استان کردستان و سنندج عرضه شده است.

رییس حوزه هنری کردستان با اشاره به جایگاه موسیقی در بین مردم کردستان گفت: موسیقی کردستان با الهام از زندگی مردمان این سرزمین از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی برخوردار است و هرمنطقه درکنار موسیقی‌های رایج موسیقی مختص به منطقه خود را نیز دارا است.

وی ادامه داد: موسیقی کردی شامل آواها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها باور‌ها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است.

مرادی افزود: موسیقی کوردی از دل افسانه‌ها و روایات تلخ و شیرین این مناطق ظهور و بروز پیدا کرده و سینه به سینه توسط هنرمندان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

وی اظهار داشت: ساز "نرمه نای"یا "بالابان" از ساز‌های سنتی مناطق کردنشین است که در موسیقی آذربایجان هم از آن استفاده می‌شود که در کردستان "اسماعیل مردانی" به عنوان یکی از مشهورترین نوازندگان این ساز شناخته می‌شود.

رییس حوزه هنری کردستان ادامه داد: دراین آلبوم بخشی از نوا‌های معروف کردی شامل ۲۳ آهنگ از جمله نغمه‌های "گه‌لو"، "گولی"، "هیجرانی"، "هوره"، "لاوک"، "پاییزه"، "پیره هه‌لو"، "سه‌حه‌ره"، " شیرین به‌هاره"، "سیاوچه مانه"، "یار غه‌زال"، "ئه‌للا وه یسی" و "سواره" را با صدای دلنشین نرمه نای بنوازد و این نوا‌ها را ماندگار کند.

وی در خصوص ویژگی این اثر نیز گفت: نرمه نای سازی محدود بود که تنها در دستگاه شور و گوشه‌های شور اجرا می‌شد، اما استاد مردانی موفق شد با همکاری زاهد منصوری در قالب هفت دستگاه، هفت بالابان یا نرمه نای را بسازد که این اثر حاصل این دستاورد مهم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار