رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان از شناسایی یک کلنی سنجاب زمینی زرد در این استان خبرداد و گفت: این کلنی در مساحت حدود چهار هکتار از مراتع شهرستان قروه شناسایی شده است.
کد خبر: ۹۷۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ 24 June 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، حیدر ویسی اظهار داشت: در راستای پایش زیستگاه وحیات وحش و پیگیری گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده سنجاب زمینی در حوزه شهرستان قروه کارشناسان محیط طبیعی این اداره کل از محل بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه سنجاب‌ها جزء خانواده جوندگان هستند، اضافه کرد: پس از بررسی و پایش منطقه موفق به شناسایی یک کلنی سنجاب زمینی زرد با اسم علمی (Spermophilus fulvus) در مساحت حدود چهار هکتار در مراتع و حاشیه گندمزار مناطق آزاد شدند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه در این کلنی شناسایی شده تخمین زده می‌شود بیش از ۵۰ بطانه سنجاب زیست می‌کنند، افزود: سنجاب‌ها در گروه‌های نزدیک بهم لانه ساخته و زندگی می‌کنند؛ در نزدیکی و اطراف لانه در حالیکه روی دو پا ایستاده دیده می‌شوند به هنگام احساس خطر صدای سوت مانندی سر داده و به سرعت داخل لانه می‌رود.

ویسی یادآور شد: معمولا لانه یک راه خروجی داشته و در عمق ۵۰ تا ۱۰۰ ساتی‌متری سطح زمین قرار دارد. صبح و عصر فعالیت بیشتری دارد و در میانه روز به استراحت می‌پردازد.

وی با بیان اینکه این حیوانات در مناطق سردسیر با سرد شدن هوا به خواب زمستانی طولانی فرو می‌روند، افزود: اواخر زمستان واوایل بهار هم پس از گرم شدن هوا از خواب بیدار می‌شوند و تا اواخر بهار به شدت فعال هستند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه سنجاب در سال ۲ بار تولید مثل کرده و هر بار ۵ تا ۹ بچه به دنیا می‌آورد، گفت: در ایران تاکنون سه گونه سنجاب زمینی شامل سنجاب زمینی ناخن دراز، سنجاب زمینی زرد و سنجاب زمینی آسیای صغیر شناسایی شده است.

ویسی اظهار داشت: در ایران تاکنون ۲ جمعیت کاملا مجزا از سنجاب زمینی در استان‌های همدان، کردستان، زنجان، قزوین و تهران و جمعیت دیگر در شمال شرق در استان خراسان رضوی وجود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار