مسوول رسانه و اطلاع‌رسانی دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد گفت: نمازجمعه روز بیست و هشتم خردادماه سال ۱۴۰۰، فردا در ۲۸ پایگاه عبادی ،سیاسی ۱۰ شهرستان این استان اقامه می‌شود.
کد خبر: ۹۷۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 17 June 2021

پس از شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و ابتلای تعدادی از شهروندان به بیماری کووید ۱۹ پس از حدود ۱۶ ماه، برای دومین هفته متوالی نمازجمعه در تمامی شهرستان های استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عباس حمیدی‌فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آیین با توجه به شیوع ویروس کرونا، با همکاری مردم و ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، اشکذر، تفت، ابرکوه، بافق ،بهاباد، خاتم و مهریز اقامه می‌شود.

وی تصریح کرد: همکاری مردم مومن به خصوص نمازگزاران جمعه با مسوولان امر نقش مهمی در پیشگیری از شیوع کرونا و کاهش تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان یزد دارد.

قبل از شیوع کرونا در اسفند ماه سال ۹۸ نمازجمعه در ۲۱ شهر و هفت روستای پرجمعیت استان یزد اقامه می‌شد و با شیوع این ویروس برای مدتی وقفه‌ای برای اقامه نمازجمعه در برخی شهرها و روستاها پیش آمد در مناطقی که این آیین عبادی ، سیاسی اقامه نمی شد، ائمه جمعه از طریق فضای مجازی به ایراد خطبه می پرداختند.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرد: هم‌اکنون ۳۲۴ فرد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۰ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

به گزارش چهارشنبه شب روابط عمومی این دانشگاه، ابراهیم سلمانی افزود: از ۵۶۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۹۰ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مناطق مختلف استان شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد، ۲۴ نفر به دلیل پیشرفت بیماری در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۱۶۶ نفر هم نیاز به بستری نداشتند و در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

سلمانی ادامه داد: شهرستان‌های اشکذر، اردکان، بافق و بهاباد( با حدود ۲۲۰ هزار نفر جمعیت) در وضعیت زرد کرونایی و ۶ شهرستان‌ دیگر ( یزد، تفت، خاتم، مهریز، میبد و ابرکوه با حدود یک میلیون و نفر جمعیت ) در وضعیت نارنجی قرار دارد.

با توجه به اظهارات سخنگوی دانشگاه یادشده روند سرعت انتشار ویروس کرونا که عامل بیماری کووید ۱۹ است، در استان یزد رو به افزایش است و مردم برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس در موج پنجم احتمالی باید پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند .

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید ۱۹ است و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار