دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پی مرگ مادر باردار بانه‌ای دربیمارستان بعثت سنندج در روز سه شنبه ۱۸ خرداد ماه سال جاری این حادثه تلخ را تحلیل و تشریح نمود.
کد خبر: ۹۷۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵ 12 June 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ضمن ابراز  تاسف و تالم از درگذشت غیرمنتظره مادر باردار بانه‌ای در بیمارستان بعثت سنندج، در پی این حادثه ناگوار، تیم نظارتی این دانشگاه به محض اطلاع از وقوع این رویداد تلخ به بیمارستان مذکور اعزام و به بررسی علت حادثه پرداخت.


بر اساس گزارش اولیه تیم نظارت، متوفی بانویی ۲۸ ساله ساکن شهرستان بانه بوده که صبح روز شنبه مورخ ۱۵ خرداد ماه سال جاری به بیمارستان رازی شهرستان بانه مراجعه نموده و بستری می‌شود.

با توجه به اینکه مادر باردار در فاز نهفته زایمان بوده، سیر درمانی به صورت طبیعی ادامه داشته تا اینکه در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه همان روز دچار تب شده و ضربان قلب جنین افزایش می‌یابد، ضمن انجام اقدامات اولیه‌ی لازم برای مادر، به دلیل برطرف نشدن علایم و همچنین خونریزی بیمار جهت انجام عمل سزارین اورژانسی به اتاق عمل منتقل می‌شود، پس از انجام عمل سزارین، رحم دچار آتونی شده که به علت عدم پاسخ به اقدامات غیر تهاجمی بیمار و اخرین مرحله جهت کنترل خونریزی اقدام به هیسترکتومی می‌شود و پس از آن مجددا به علت وجود مایع و لخته در شکم با حضور تیم پزشکی در بیمارستان (متخصص داخلی زنان، بیهوشی، قلب و ..) مشاوره با مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه (زنان، بیهوشی، فوق تخصص ریه و ..) انجام و دستورات آن‌ها اجرایی می‌شود و مجددا تحت لاپاراتومی قرار می‌گیرد.

با توجه به وضعیت مادر باردار هماهنگی لازم به منظور اعزام بیمار جهت بررسی بیشتر و انجام خدمات فوق تخصصی به بیمارستان بعثت سنندج اجرا می‌شود که علی رغم اعزام بالگرد به شهر بانه و به دلیل وزش باد امکان اعزام هوایی میسر نبوده و بیمار ابتدا با آمبولانس به شهر دیواندره اعزام می‌گردد، سپس با بهبود وضعیت جوی با بالگرد به مرکز استان انتقال می‌یابد.

در مرکز بعثت سنندج تیم فوق تخصصی شامل فوق تخصص زنان، فوق تخصص ریه، پریناتالوژی، قلب و ... بر بالین بیمار حضور یافته، اما با وجود اقدامات انجام شده متاسفانه بیمار در روز سه‌شنبه، هیجدهم خرداد ماه ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه بامداد فوت می‌نماید.

دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن ابراز تالم و تاثر از فوت این مادر باردار تمام مراحل قانونی لازم جهت بررسی دقیق علت مرگ بیمار اعم از اعزام تیم پرسشگری، تشکیل کمیته دانشگاهی و ... را انجام و در حوزه سلامت پیگیری‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

لازم به ذکر است علی رغم شیوع پاندمی کرونا و افزایش مرگ و میر مادران باردار در کشور در سال گذشته، استان کردستان صرفا یک مورد مرگ بارداری را داشته است که نسبت به استان‌های همجوار و میانگین کشوری این آمار بسیار پایین است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار