بهمن مرادنیا:
استاندار کردستان گفت: یکی از زمینه‌های ماندگاری مردم در روستاها استان ایجاد اشتغال است که این مهم با ایفای نقش پررنگ بانک‌ها در واگذاری تسهیلات، میسر می‌شود.
کد خبر: ۹۴۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 16 March 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، بهمن مرادنیا روز سه‌شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان اظهار داشت: مطالعات مهمی برای اجرای برنامه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی روستا‌های استان توسط دانشگاه کردستان انجام گرفته است و باید از ظرفیت علمی مراکز علمی برای توسعه استان بهره بیشتری گرفته شود.

وی با بیان اینکه مهمتر از طرح مطالعاتی انجام گرفته، اجرایی شدن آن است، افزود: سند‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف تهیه شده، ولی در مرحله اجرا به مشکل خورده است و لذا در برنامه اشتغالزایی توسعه اقتصادی روستایی باید نظرات کارشناسی قوب و کار فرهنگی لحاظ شود.

استاندار کردستان با اشاره به کاهش جمعیت ساکن در روستا‌های استان، اضافه کرد: در سال ۱۳۳۵ حدود ۶۸ درصد جمعیت استان روستایی بوده که این میزان در حال حاضر ۲۶درصد کاهش پیدا است.

مرادنیا با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل مهاجرت از روستا به شهر را نمی‌توان صرف بیکاری دانست، یادآور شد: یکی از عوامل مهاجرت، تغییر نگرش مردم به زندگی و تمایل به شهرنشینی و راحت‌طلبی است که حتی در صورت ایجاد اشتغال در روستا بسیاری حاضر به بازگشت به روستا نیستند مگر شرایط خاصی ایجاد شود.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از کاهش جمعیت روستایی، افزود: برای اشتغال در روستا نیازمند همکاری بهتر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است.

برنامه اشتغال و توسعه اقتصادی در ۵۰۱ روستای کردستان اجرا می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز گفت: طرح مطالعاتی برنامه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی در ۸۳۵ روستای استان انجام گرفته که ۵۰۱ روستا از سال آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.
بهرام نصراللهی‌زاده اظهار داشت: طرح عملیاتی اشتغال و توسعه اقتصادی ۳۳۴ روستای دیگر کردستان در دست انجام است.

وی با بیان اینکه این برنامه با رویکرد موضوعی- موضعی با تمرکز بر ظرفیت‌های هر روستا انجام گرفته است، افزود: کارآیی‌های هر روستا بصورت منظومه‌ای دیده شده تا هم‌افزایی لازم برای توسعه اشتغال و اقتصاد روستا انجام شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه تا پایان بهار سال آینده ۱۷ سند و برناما توسط این سازمان عرضه می‌شود، گفت: در این برنامه‌ها از کار کتابخانه‌ای پرهیز شده و جنبه عملی آن بیشتر در نظر گرفته شده است

نصراللهی‌زاده با اشاره به اینکه فاز اول برنامه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی روستا در روستا‌های بالای ۲۰ خانوار اجرا می‌شود، اضافه کرد: در فاز‌های بعدی همه روستا‌های استان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بالاتر بودن سرانه بهره‌بردار روستایی در کردستان از جهان و کشور افزود: این سرانه (استفاده و بهره‌وری از زمین کشاورزی) در دنیا ۸.۷ درصد، در کشور ۴.۹ درصد و در کردستان ۱۰.۲ درصد است و اگر اشتغال مناسبی ایجاد نشده به دلیل نبود فعالیت‌های اقتصادی مناسب است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: با وجود طرح‌های کشاوری مناسبی که اجرا شده، هنوز شاهد اقتصاد ضعیف در روستا هستیم که باید به دنبال افزایش بهره‌وری، کشت‌های جایگزین و پردرآمد و تغییر رفتار کشاورز روستایی از سنتی به صنعتی باشیم تا اقتصاد کشاورزی متحول شود.

نصراللهی‌زاده گفت: در حال حاضر به نوعی شاهد روند بازگشت و مهاجرت معکوس روستاییان استان هستیم که با تقویت اقتصاد روستا، این روند شتا خواهد گرفت.

استاندار کردستان گفت: برنامه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی روستایی را به لحاظ بهره‌گیری از دانش بومی و شناخت دقیق ظرفیت‌های هر روستا می‌تواند طرحی موفق باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار