اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج به منظور ارزیابی روند توسعه اقتصادی کردستان و بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای برون رفت از موانع موجود با نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند.
کد خبر: ۹۴۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 17 February 2021
به گزارش تابناک کردستان
قوانین حمایت از بخش خصوصی در کردستان رعایت نمیشود
عضو هیئت نمایندگان اتاق سنندج با اشاره به وجود مشکلات و موانع متعدد در عرصه توسعه و سرمایه گذاری کردستان گفت: ایران اکنون در جنگ اقتصادی قرار دارد و برای عبور از این شرایط نیاز به جهاد اقتصادی دارد که این مسئولیت بر عهده فعالان اقتصادی است.
قادر کریمی افزود: سرمایه گذاران، کارآفرینان، بازرگانان و تولید کنندگان زمانی میتوانند به رسالت خویش عمل کنند که دولت و سایر نهاد‌های حاکمیتی با تمام توان آن‌ها را حمایت کنند.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی فعالیت اقتصادی در کردستان عدم اجرای سیاست‌های حمایتی و بخشنامه‌های سراسری و اعمال تنگ نظری بوروکراتیک است به این علت با وصف وجود منابع توسعه و فراوانی سرمایه، تمام شاخص‌های توسعه یافتگی کردستان در حداقل ممکن قرار دارد.
کریمی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه حاکمیت از فعالان اقتصادی کردستان اظهار کرد: تمام مسئولین کشوری و استانی این را بدانند که وضعیت اقتصادی استان بسیار نامناسب است و اگر تدابیر سریع و اقدامات فوری انجام نشود علاوه بر کاهش انگیزه سرمایه گذاران تمام واحد‌های تولیدی و تجاری موجود نیز ورشکست میشوند.
وی افزود: در حالی که تمام صاحب نظران اقتصادی بر این باورند که توسعه تنها با صادرات تداوم مییابد و همه نهاد‌های قدرت در ایران باید در راستای حل مشکلات تجار تمام تلاش خود را به گار گیرند و بار‌ها مقام معظم رهبری در این زمینه دستورات حکیمانه صادر نمودهاند، اما مسئولین کشوری و استان بدون توجه به این ضرورت‌ها با اعمال سیاست‌های سلیق‌های و تنگ نظری‌های گسترده موانع بزرگی بر سر راه توسعه صادرات نهادهاند.
وی اذعان کرد: تحریم سبب جلوگیری از انتقال ارز از طریق مجاری رسمی و بین المللی به کشور میشود و انتقال چمدانی بیش از ۵ هزار دلار ارز مشمول قوانین پولشوئی میگردد، اما مسئولین دولتی و بانک مرکزی بدون توجه به این واقعیات به بازرگانان فشار میآورند که ارز حاصل از صادرات را به داخل انتقال دهند.
کریمی تصریح کرد: تجار ایرانی تمام توان خود را برای انتقال ارز از سایر مجاری به کار میگیرند که اگر ارقام بالا باشد مشکلات هم بیشتر شده و نیاز به زمان طولانی تری میطلبد، اما مسئولان ارشد کشور بدون توجه به این امر مرتب فعالان اقتصادی و بازرگانان را به جرم عدم انتقال ارز حاصل از صادرات به محاکم قضائی معرفی کرده و برایشان احکام سنگین زندان، جرایم نقدی و مصادره واحد اقتصادی و اموال گرفتهاند.
وی خاطر نشان کرد: در این شرایط مسئولیت چهره‌های دینی، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بیش از سایر اقشار است که برای ادای مسئولیت نیاز به داشتن ارتباط مستمر با نهادای صنفی از جمله اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی دارند.
کریمی در ادامه اظهار کرد: اتاق سنندج آمادگی خود برای تشکیل کارگروه مشترک با نمایندگان کردستان در مجلس خبرگان رهبری اعلام میکند.
نبود امنیت اقتصادی منابع پولی را به سمت سپرده گذاری بانکی برد
نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری حمایت از فعالان اقتصادی را امری شرعی و مورد تاکید قرآن، پیامبر گرامی و علمای بزرگ دینی ذکر کرد و گفت: موضوع تولید، اشتغال و صادرات نیاز اصلی کشور است که مسئولیت آن بر دوش فعالان اقتصادی قرار گرفته و تمام نهاد‌های حاکمیتی باید تولید کنندگان و بازرگانان را حمایت کنند تا بتوانیم هم اقتصاد ملی و زندگی مردم را رونق دهیم و هم در جنگ اقتصادی پیروز شویم.
حاج ماموستا فایق رستمی افزود: موضوع اقتصاد و معیشت در قرآن کریم و کلام پیامبر اعظم به کرات مورد تاکید قرار گرفته است تا جایی که حضرت ختمی مرتبت در حدیثی مقام فعال اقتصادی و تجار را همطراز اولیاء خدا ذکر فرموده و صراحتا میفرمایند که این اقشار در روز قیامت همزمان با پیامبران خدا محشور میشوند.
وی در ادامه اظهار کرد: واقعا حیف است که زمینه فعالیت سرمایهگذاران و کارآفرینان در حوزه تولید، تجارت و عمران را فراهم ننماییم و به جای حمایت از این گنجینه‌های اقتصادی آن‌ها را در تنگنا بگذاریم.
رستمی تصریح کرد: بر همه مسئولان واجب است تا تولید کننده، بازرگان و کارآفرین را حمایت کنند که در این شرایط جنگ اقتصادی و تحریم که مملکت نیاز وافری به اندیشه، تلاش و سرمایه این افراد دارد مسئولیت نظام مدیریت کشور مضاعف شده است.
امام جمعه سنندج با اشاره به وضعیت اقتصادی کردستان گفت: کردستان دارای تمام منابع خدادادی توسعه است که در مواردی مثل معادن طلا، کشاورزی، محصولات باغی، فرآورده‌های دامی و تجارت مرزی استعدادهایش در کشور بی نظیر میباشد، اما شاخص‌های توسعه یافتگی استان در میان استان‌های کشور در سطوح بسیار پایین قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: تمام افراد دارای پول علاقه به سپرده گذاری در بانک‌ها ندارند و بیشتر مشتاق حضور در تولید و تجارت هستند، اما نبود امنیت کامل سبب شده تا بخش بزرگی از این منابع مالی یا در خط دلالی زمین، طلا و ارز به کار گرفته یا در بانک‌ها سپرده گذاری شده و یا از کشور خارج گشته است که هر سه مورد زیان‌های سنگینی به سرنوشت کشور وارد میکند.
رستمی آمادگی خویش برای حمایت از سرمایه گذاران را اعلام کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار