معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی کردستان گفت: حدود ۱۰ درصد کشاورز کارت های کشور به ارزش یک هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال به کردستان اختصاص داده شده است.
کد خبر: ۹۳۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 11 January 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل خبرگزاری مهر کردستان، خلیل فعله گری اظهار کرد: با توجه به نقشی که استان کردستان در تولید محصولات زراعی به ویژه گندم دارد، بیش‌ترین سهم کشاورز کارت کشور به این استان تخصیص داده شده است.

وی افزود: در راستای تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت جهاد کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی و بانک کشاورزی، مقرر شده است تا هزینه مورد نیاز خرید نهاده‌های کشاورزی اعم از کود و سم برای محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو و دانه‌های روغنی به‌صورت سرمایه در گردش با بهره ۱۲ درصد پرداخت شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است در سطح کشور ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که سهم استان کردستان از این تسهیلات یک هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال است که حدود ۱۰ درصد اعتبارات این بخش را شامل می‌شود.

فعله‌گری اعلام کرد: تاکنون برای ۵۸۴ کشاورز کردستانی این کارت‌ها صادر شده و ۱۰۰ میلیارد ریال هم اعتبار پرداخت شده است.

وی افزود: حداقل مبلغ پرداختی ۲۰ میلیون ریال به ازای هر هکتار بوده و سقف تسهیلات پرداختی به هر کشاورز ۲۰۰ میلیون ریال است.

فعله گری با اشاره به اینکه بازپرداخت این تسهیلات یک ساله است اظهار کرد: این تسهیلات به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت نمی‌شود بلکه متقاضیان از سوی مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی به شعبات بانک کشاورزی معرفی می‌شوند تا امور بانکی این تسهیلات را در قبال خرید نهاده‌های کشاورزی از کارگزاران مورد تأیید شرکت خدمات حمایتی انجام دهند.

وی در ادامه گفت: برای دریافت این تسهیلات هیچ محدودیتی برای کشاورزانی که دارای اسناد زراعی یا پروانه چاه بوده و اسم آنان در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی به عنوان بهره بردار ثبت گردیده وجود ندارد.

وی اعلام کرد: به هیچ عنوان کشاورزان از لحاظ قانونی نمی‌توانند نسبت به خرید و فروش کشاورز کارت اقدام کنند، زیرا آزاد کردن مبلغ تسهیلات باید بر اساس حواله کود دارای مهر و امضا مرکز جهاد کشاورزی و یا شرکت‌ها و کلینیک‌های گیاه پزشکی دارای مجوز رسمی باشد.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات کشاورز کارت اکنون یک اولویت در مجموعه جهاد کشاورزی و نیز بانک کشاورزی است که باید زارعان جهت دریافت این تسهیلات به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

فعله گری در پایان سخنان خود اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که موجب کندی روند جذب تسهیلات مذکور شده بود این است که تسهیلات زمانی به استان اعلام شد که کشاورزان برای خرید کود‌های مورد نیاز در پاییز اقدام کرده بودند لذا با شروع توزیع کود بهاره بدون شک روند جذب تسهیلات تسریع می‌شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار