وزیر نیرو گفت: تراز دریاچه ارومیه با احتساب ارقام افزایشی از سال 92، نزدیک به یک متر افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۲۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 31 December 2020

به گزارش تابناک تبریز، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق در 4 استان آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و اصفهان در قالب هفته سی و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری و وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: پویش #هرهفته_الف_ب_ایران این پنجشنبه در استان‌های آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل و اصفهان طرح‌های مهمی را در بخش‌های مختلف آب و برق با دستور رئیس جمهوری به افتتاح می‌رساند و مردم امروز و فرداها از نتیجه این طرح‌ها بهره‌مند خواهند بود.

اردکانیان با اشاره به طرح‌های مدنظر پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تاکید کرد: ما امسال وعده ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب را علاوه بر طرح‌های متعددی که هر روز به ثمر می‌رسد و به مدار بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری چند ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌آید، به مردم دادیم که با احتساب طرح‌های امروز، ۱۹۰ طرح از این ۲۵۰ طرح بزرگ به ثمر رسیده است.

اردکانیان در مورد دریاچه ارومیه هم گفت: در ۲۰ سال بین سال‌های ۷۴ تا ۹۳، با وجود بارش‌های متعدد، هر ساله ۴۰ سانتی متر به طور متوسط افت تراز دریاچه را داشتیم که اگر این روند ادامه می‌یافت و درمان شروع نمی‌شد، دریاچه حوالی سال ۹۶ خشک شده بود‌.

وی اظهار داشت: بر اثر فعالیت‌هایی که در فاصله ۹۳ تاکنون صورت گرفته، از سال 94 خوشبختانه ۷۱ سانتی متر افزایش تراز دریاچه را داریم که ۷۵۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه افزایش یافته و حجم آب آن از ۱.۵ میلیارد متر مکعب به بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

اردکانیان در توضیح جزئیات برنامه احیای دریاچه ارومیه گفت: کارهای زیادی توسط همه دستگاه‌ها انجام شد و وظیفه ما به عنوان وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه ، رهاسازی آب از سازه‌های آبی موجود بوده و تاکنون ۶ میلیارد و ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه رهاسازی شده است. البته مصارف کشاورزی هم به روش‌های مناسب کاهش پیدا کرده و سالی حدودا ۸ درصد بوده است.

وزیر نیرو افزود: تصفیه‌خانه‌هایی برای فاضلاب ساخته شده که پساب این‌ها وارد دریاچه می‌شود؛ دو تصفیه‌خانه در ارومیه و تبریز تا پایان دولت به ثمر خواهد رسید.

اردکانیان گفت: سدهایی مانند سیلوه و چپرآباد برای انتقال آب از حوضه آبریز مجاور ساخته شده و از چاه‌های غیر مجاز برای کمک به منابع زیر زمینی جلوگیری شده و این وعده به نحو شایسته‌ای محقق شده است.

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهوری هم گفت: تراز دریاچه در سال ۹۴ ، ۱۲۷۰.۸ سانتی متر در ۳۱ شهریور بوده و در سال ۹۵، به ۱۲۷۰.۵۴ سانتی متر رسید و تاکنون در دهم دی سال ۱۳۹۹ این تراز به ۱۲۷۱.۲۵ سانتی متر افزایش یافته است. با احتساب این ارقام از سال 92، تراز نزدیک به یک متر افزایش یافته است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار