عملیات بیولوژیک آبخیزداری در سطح چهار هزار و ۱۳۲ هکتار از مراتع استان توسط تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی و بهرهبرداران محلی آغاز شده است
کد خبر: ۹۱۷۹۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 20 November 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اظهار داشت: این طرح شامل اجرای عملیات کپه کاری در سطح یکهزار و ۱۸۰ هکتار، بذرکاری در سطح ۷۵۵ هکتار و تبدیل دیم زار‌های کم بازده به علوفه کاری در سطح ۲۶۳ هکتار است.
وی با اشاره به اینکه عملیات حفاظت و قرق در سطح یکهزار و ۹۳۵ هکتار از مراتع استان انجام می‌شود افزود: امسال هم مانند چند سال گذشته با عنایت مقام معظم رهبری با هدف کاهش و کنترل سیلاب کنترل فرسایش خاک کاهش سطح تبخیر و افزایش جذب آب توسط خاک و کنترل ریزگرد‌ها در نهایت توسعه پوشش گیاهی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان اختصاص یافته است.
مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در راستای اجرای برنامه‌های ابلاغی ریاست سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور و طرح‌های جهشی ۹*۹۹ با استفاده از ظرفیت قانونی ایجاد شده با استناد به بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور برای تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی شامل فارغ‌التحصیلان و بهره‌برداران محلی شهرستان مجوز لازم صادر و در عملیات‌های مرتبط با منابع طبیعی وآبخیزداری استفاده شده است.
فتاحی گفت: کردستان در این زمینه از استان‌های پیشروی کشور است و این که این اقدام را برای اولین بار اجرایی کرده است.
مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: کردستان دارای ۶۱۹ حوزه زیر آبخیز است که عملیات بیولوژیکی مرتعداری استان در زیر حوزه‌های آبخیز مصوب و مطالعه شده در ۱۰ شهرستان اجرا می‌شود.
فتاحی گفت: در عملیات بیولوژیک آبخیزداری از گونه‌های ماشک، اسپرس، یونجه، خلر، پروتریوم، آگروپاپیرون، آویشن ختمی و کاسنی در مراتع استفاده می‌شود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهر‌های بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار